شیرین‌کننده‌های مصنوعی و تغییرات در میکروبیوم روده

    کد خبر :1046593
شیرین‌کننده‌های مصنوعی و تغییرات در میکروبیوم روده

محققان دریافتند افرادی که از شیرین کننده‌های مصنوعی آسپارتام، سوکرالوز، ساخارین یا عصاره برگ استویا استفاده می‌کنند، کلونی باکتری‌های روده‌ای شأن به طور قابل توجهی با افرادی که از این جایگزین‌های قند استفاده نمی‌کردند متفاوت بود.

آنها در روده کوچک خود کلونی‌های کمتری از باکتری‌هایی را داشتند که سموم مضر را دفع می‌کنند.

دکتر «روچی ماتور»، متخصص غدد در مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لس آنجلس و نویسنده این مطالعه، گفت: «شیرین کننده‌های مصنوعی برای میکروبیوم روده خوش خیم نیستند.»

به گفته محققان، جایگزین‌های قند به کاهش وزن در طولانی مدت کمک نمی‌کنند و ممکن است با افزایش خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی مرتبط باشند.

میکروبیوم روده نقشی کلیدی در سلامت فرد ایفا می‌کند و رژیم غذایی می‌تواند به روش‌های قابل توجهی بر ترکیب این باکتری‌ها تأثیر بگذارد.

بنابراین، در یک مطالعه کنترل‌شده، محققان تنوع میکروبی روده کوچک را در افرادی که از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

آنها میکروبیوم روده آن بیماران را با یک گروه ۵۵ نفری که از شیرین کننده‌های مصنوعی استفاده نمی‌کردند، مقایسه کردند.

ماتور گفت: «ما دریافتیم که غنای باکتری در روده کوچک در افرادی که شیرین کننده‌های غیر قندی غیر آسپارتام مصرف می‌کردند در مقایسه با افراد کنترل کمتر بود، در حالی که غنای باکتریایی در افرادی که آسپارتام مصرف می‌کردند مشابه افراد کنترل بود.»

با این حال، این بدان معنا نیست که مصرف کنندگان آسپارتام وضعیت بهتری دارند. ماتور گفت: «میکروبیوم‌های آن‌ها بیشتر احتمال دارد سمی به نام سیلندراسپرموپسین را خارج کنند.»

به گزارش مهر، به گفته ماتور: «این مسیر به دلیل اثرات مضر آن بر روی کبد و سیستم عصبی شناخته شده است و به عنوان یک عامل بالقوه ایجاد سرطان طبقه بندی می‌شود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید