موج گرانی در بازار خودرو شدت گرفت

    کد خبر :1046029
شیب تند افزایش قیمت‌ در بازار خودرو

بازار بدون مشتری خودرو، این روزها وارد فاز صعودی شده است؛ به طوری که این افزایش قیمت‌ها اگرچه در میان خودروهای وارداتی به طور روزانه در حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان دیده می‌شود، اما خودروهای خارجی نوسانی بالای ۱۰۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند.

بررسی‌ها از بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت پژوپارس از ابتدای دی‌ماه تاکنون روی دور افزایش قیمت افتاده است. بر همین اساس، قیمت پژو پارس ELX-TU5 مدل ۱۴۰۲ در طول ۲۴ ساعت گذشته ۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و به ۶۸۵ میلیون تومان رسیده است. این قیمت در حالی است که پژو پارس ELX-TU5 ابتدای دی‌ماه ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر به فروش می‌رفت.

پژو پارس XU7P مدل ۱۴۰۲ هم در بازار ۵ میلیون تومان گران شده است. این خودرو در حال حاضر ۵۷۵ میلیون تومان قیمت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پژو پارس XU7P هم از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

از سوی دیگر، پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ طی ۲۴ ساعت گذشته رشد ۵ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده و به ۶۸۵ میلیون تومان رسیده است. این خودرو از ابتدای دی‌ماه تاکنون ۵۰ میلیون تومان گران شده است.

همچنین از بین ۸ محصول داخلی که زیر ذره‌بین قرار گرفته شاهد رشد قیمت ۵ تا ۳۰ میلیون تومانی بوده‌ایم. میانگین افزایش قیمت محصولات داخلی حدودا ۱۶ میلیون تومان تنها در یک هفته گذشته بوده است. اما رشد قیمت خودروهای مونتاژی بسیار بیشتر بوده است؛ به طوری که محصولات خودروسازان خصوصی که در این بررسی به آنها پرداختیم از ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. میانگین رشد قیمت این خودروها در هفت روز گذشته ۴۴ میلیون تومان بوده است.

طی چند ماه گذشته قیمت خودرو در بازار با ثبات نسبی همراه بوده، به طوری که از ابتدا تا انتهای پاییز امسال قیمت خودرو تقریبا ثابت مانده بود. با‌این‌حال هفته گذشته شاهد بودیم که ‌به‌یک‌باره قیمت خودرو با رشد بسیار قابل‌توجهی همراه بوده که مونتاژی‌‌ها بیشتر تحت‌تاثیر آن بوده‌اند.

می‌توان گفت انتظار برای ورود خودروهای خارجی در ماه‌های پیش‌رو بازار این خودروها را که از نظر قیمتی به محصولات وارداتی نزدیک هستند، ثابت نگه داشته بود؛ اما اظهارنظرهایی که از هفته گذشته از طرف سازمان برنامه و بودجه در مورد واردات خودرو به گوش رسید، بازار خودروهای مونتاژی را تحت تاثیر قرار داده است. رئیس و معاون سازمان برنامه و بودجه در یک هفته گذشته طی دو اظهار‌نظر مختلف واردات خودرو را خارج از اولویت‌های دولت توصیف کرده بودند.

همچنین روز گذشته خبر کناره‌گیری شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو و تنفیذ این اختیار به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داد. بااین‌حال اگر قیمت به بازار سپرده می‌شد تا به وزارت صمت، نتایج بهتری در بر داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید