شیائومی و تقلب در نتایج بنچمارک گوشی ها

    کد خبر :898426

کاهش عملکرد گوشی‌های هوشمند شبحی است که از گذشته‌های بسیار دور ذهن کاربران را درگیر کرده است. در گذشته نیز به منظور جلوگیری از افزایش بیش از اندازه دما در تراشه‌های اسنپ‌دراگون 810 و اسنپ‌دراگون 615، عملکرد آنها به‌صورت عامدانه کاهش داده شد.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_به علاوه کاهش عامدانه عملکرد آی‌فون‌های اپل در گذشته‌ای نه‌چندان دور نیز رسوایی بزرگی را برای کمپانی به بار آورد. بنابراین کاهش عملکرد دستگاه‌ها و سخت‌افزارها از گذشته‌های دور به‌عنوان یکی از خبرهای داغ حوزه فناوری مطرح بوده است. اکنون اسمارت‌فون شیائومی Mi 11 آخرین دستگاهی است که انگشت اتهام به سوی آن نشانه رفته است.

به گفته جان پول؛ یکی از بنیان‌گذاران موسسه Primate Labs اسمارت‌فون شیائومی Mi 11 در نسخه بهینه‌سازی شده این بنچمارک، امتیاز بسیار کمتری را کسب می‌کند. ترفند مورد استفاده توسط این هندست ظاهرا بسیار ساده است؛ چرا که عنوان برنامه Geekbench صرفا به Fortnite تبدیل می‌شود. با تغییر نام اپلیکیشن بنچمارک به Genshin Impact یا سایر عناوین بازی‌ها نیز نتایج مشابهی به‌دست آمد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که امتیازات واقعی CPU در تست‌های پردازش تک هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب 30 و 16 درصد کمتر از ارقام پیش‌تر اعلام شده است. این پدیده احتمالا نشان می‌دهد که هسته پردازشی ARM Cortex-X1 مورد استفاده در تراشه اسنپ‌دراگون 888 پلاس برای اجرای برخی امور پردازشی خاص دچار مشکل است. دلایل پشت پرده این موضوع هنوز مشخص نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد که کمپانی چینی به منظور جلوگیری از افزایش بیش از اندازه دما یا حتی تخلیه سریع شارژ باتری اقدام به کاهش توان پردازشی تراشه نموده است.

شیائومی Mi 11 یک دستگاه بسیار مهم برای کمپانی محسوب می‌شود. به هرحال این هندست نخستین دستگاه مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 888 به‌شمار می‌رفت. هنوز مشخص نیست که این کاهش عملکرد از چه زمانی روی دستگاه اعمال شده است. همچنین مشخص نیست که آیا این سناریو صرفا به اسمارت‌فون شیائومی Mi 11 محدود بوده یا سایر دستگاه‌های شیائومی مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 888 نیز رفتار مشابهی از خود بروز می‌دهند.

شیائومی احتمالا از طریق انتشار یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری اقدام به کاهش عملکرد تراشه اسمارت‌فون خود نموده است؛ چرا که Mi 11 از زمان عرضه به بازار، به‌روزرسانی‌های متعددی را دریافت کرده است.

در کنار شیائومی Mi 11، اسمارت‌فون‌های می 11 پرو، می 11 اولترا، می 11i و می 11X پرو نیز از تراشه اسنپ‌دراگون 888 استفاده می‌کنند. بر اساس اعلام وبسایت GSMArena این دستگاه‌ها اساسا در تست‌های داخلی نتایج مشابهی را به ثبت رسانده‌اند. بنابراین سناریوی کاهش عملکرد به احتمال فراوان محدود به اسمارت‌فون شیائومی Mi 11 نخواهد بود. در این میان تفاوت اصلی این است که هر دستگاه احتمالا از مکانیسم خنک‌کننده اختصاصی خود بهره خواهد برد. هنوز مشخص نیست که آیا موسسه Primate Labs به بررسی نوع و تعداد دستگاه‌های تحت تاثیر این موضوع ادامه خواهد داد یا خیر.

شایان به ذکر است که نتایج تست گیک‌بنچ اخیرا بار دیگر خبرساز شدند. توسعه‌دهندگان گیک‌بنچ پس از عرضه اسمارت‌فون‌های سری گلکسی S22 دریافتند که سامسونگ عملکرد هندست‌های خود هنگام اجرای بیش از 10 هزار برنامه را به‌صورت عامدانه کاهش می‌دهد. این اقدام به منزله نوعی تقلب قلمداد شد و دستگاه‌های سامسونگ از پلتفرم گیک‌بنچ کنار گذاشته شدند. بعلاوه سامسونگ با انتقادات گسترده از جانب کاربران خود مواجه شد. در واکنش به این موضوع، مدیرعامل سامسونگ از مشتریان عذرخواهی کرد. همچنین کمپانی به منظور حذف ترفندهای کاهش عملکرد، آپدیت‌هایی را برای هندست‌های خود منتشر کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید