شورش یک فرد “بدون تابعیت”!

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۲:۳۷
    کد خبر :101767

میخائیل ساکاشویلی گفته است صدها نفر از طرفدارانش که از بسته شدن مرز به روی قطار حامل وی خشمگین بودند وارد صحنه شدند و به طور “غیر منتظره” او را از مرز رد کردند.

میخائیل ساکاشویلی، رئیس‌جمهوری سابق گرجستان و فرماندار پیشین اودسای اوکراین، در پی مداخله هوادارنش توانسته است از مرز لهستان وارد اوکراین شود.

مقامات اوکراینی می‌گویند که رئیس‌جمهوری سابق گرجستان غیرقانونی از مرز عبور کرده و درگیری روز یکشنبه بین طرفدارنش با مرزبانان به زخمی شدن حداقل ۱۶ مامور منجر شده است.

میخائیل ساکاشویلی در حال حاضر یک فرد “بدون تابعیت” به شمار می رود؛ او که در گرجستان تحت تعقیب قضایی قرار داد، در سال ۲۰۱۵ میلادی تابعیت گرجستان خود را از دست داد. آن تصمیم دولت گرجستان – که تابعیت دوگانه را نمی پذیرد – در پی اعطای شهروندی اوکراین به میخائیل ساکاشویلی اتخاذ شد.

پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، در ماه مه سال ۲۰۱۵ میلادی همچنین ساکاشویلی را به عنوان فرماندار منطقه اودسای اوکراین منصوب کرده بود، ولی در پی بروز اختلاف بین این دو، رئیس جمهوری اوکراین در ماه ژوئیه امسال از میخائیل ساکاشویلی سلب تابعیت کرد.


رئیس جمهوری اوکراین (چپ) در ابتدا متحد آقای ساکاشویلی بود ولی امسال از او سلب تابعیت کرد

میخائیل ساکاشویلی در اوکراین متحدان بانفوذی دارد، از جمله یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و رهبر مخالفان دولت که روز یکشنبه همراه وی از لهستان عازم اوکراین شد.

ساکاشویلی بعد از بازگشت به اوکراین، دولت را به تحریک مردم علیه خود متهم کرد. او در عین حال از مرزبانان اوکراینی به خاطر خویشتنداری و خودداری از توسل به خشونت تمجید کرد.

میخائیل ساکاشویلی در کشور زادگاهش با چند پرونده قضایی از جمله مرگ مشکوک زوراب زوانیا، نخست‌وزیر سابق گرجستان، رو به روست.

دادستانی گرجستان همچنین می‌خواهد از آقای ساکاشویلی در باره حمله به دفتر یک تلویزیون مستقل، اتهام اختلاس توسط نیروهای امنیتی و تصرف غیر قانونی اموال بازجویی کند.

میخائیل ساکاشویلی اتهامات را بی‌اساس و با انگیزه سیاسی می داند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید