شورای شهر نمایشگاه بین المللی را تحریم کرد

    کد خبر :1026978

 مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورا در خصوص بررسی طرح یک فوریتی پیرامون وضعیت نمایشگاه بین‌المللی تهران، خطاب به سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرد که بر اساس این طرح، هرگونه تبلیغات در فضاهای عمومی شهری در رابطه با برگزاری نمایشگاه ها در نمایشگاه بین المللی ممنوع است و سازمان زیباسازی باید مکاتبات لازم را در این خصوص با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دهد و نتایج آن را به شورا ارائه کند.

وی ادامه داد: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، شهرداری تهران به هیچ وجه مجاز نیست هیچ گونه رویداد، برپایی غرفه یا نمایشگاهی را در محل نمایشگاه بین المللی تهران در خیابان سئول برگزار کند. شهرداری تهران موظف است مصوبات قبلی شورا را در این خصوص مجدانه پیگیری کند.

رییس شورای شهر تهران در ادامه این فوریت اظهار کرد که در صورت برگزاری هرگونه نمایشگاه در مجموعه آفتاب، سازمان زیباسازی مجاز است تا سقف 50 درصد تخفیف تعرفه تبلیغات را منظور کند.

چمران با انتقاد از دلال بازی های پشت پرده برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سئول یادآور شد: ریختن زباله مقابل نمایشگاه، تشکیل دیوار انسانی توسط سازمان های مردم نهاد و حتی خوابیدن مقابل نمایشگاه از جمله اقدامات برخوردی برای مقابله با برگزاری نمایشگاه ها خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه گویا در چند روز آینده قرار است نمایشگاه اتومبیل در سئول برگزار شود؛ این نمایشگاه را یکی از پر ترافیک ترین و آسیب زننده ترین رویدادها برشمرد و از انجام گفتگوها میان شهردار تهران و وزیر صمت خبر داد.

رئیس کمیسون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران گفت: در  بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها تکالیفی برای شهرداری تهران مشخص شده است و در این قانون گفته شده شهرداری تهران باید با مواردی که موجب از بین رفتن سلامت شهروندان می‌شود برخورد کند.

وی ادامه داد: مطابق با همین قانون شهرداری این اختیار را دارد که با مواردی که امنیت و سلامت شهروندان را به مخاطره می‌اندازد برخورد کند و نمایشگاه بین المللی تهران مصداق بارز به خطر افتادن سلامت مردم است.

تشکری هاشمی با تأکید برتصمیم گیری صریح در این موضوع، گفت: مسدود کردن تمام ورودی ها به این ساختمان غیرقانونی و مزاحم باید دنبال شود؛ از سویی دیگر نیز ممنوعیت برگزاری و کمک های مادی و معنوی به غرفه های حاضر در نمایشگاه بین المللی و مصلی اعمال شود.

عضو شورای شهر، همچنین در پیشنهادی عنوان کرد که در این طرح می توان قید کرد که « برگزاری، مشارکت، کمک و ایجاد غرفه از سوی شهرداری به نمایشگاه بین المللی دارای ممنوعیت است».

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به ضروریت این یک فوریت با بیان اینکه شورا برای اولین بار در 11 مهرماه سال ۱۳۷۹ برای برگزاری نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی ورود کرده است؛ خاطرنشان کرد: در این طرح عنوان شده بود که شهرداری تهران پیشنهاداتی برای حل موضوع ترافیک محل نمایشگاهی ارائه دهد. مضافاً بر اینکه بار دیگر نیز در سال ۱۳۸۳ این ورود صورت گرفته است.

وی افزود: در این مقطع نیز شورا شهرداری را ملزم کرده بود تا از برگزاری هرگونه رویداد اقدام های اجرایی انجام دهد اما متأسفانه این اقدامات عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا آخرین اقدام شورا در پیگیری ممنوعیت برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سئول را در آذرماه 1400 عنوان کرد و گفت: در ادامه پیگیری ها، مکاتباتی میان دادستان و رییس جمهوری انجام شده و در آن تأکید بر اجرای مصوبه شورا داشته ضمن آنکه سازمان بازرسی کل کشور نیز نظریه رسمی خود در اردیبهشت 1402 خطاب به دولت اعلام کرده اما علیرغم مکاتبات پیوسته ریاست شورای شهر تهران با دستگا ها و نهادهای مسئول این قصه پر غصه همچنان ادامه دار است.

عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی طرح یک فوریت مربوط به مصوبات شورا جهت جلوگیری از بر پایی نمایشگاه سئول گفت:‌ از دوستان شورا و مدیران عالی شهرداری می‌خواهم در هیچ نمایشگاهی که در سئول برگزار می‌شود،‌ شرکت نکنند تا دولت تصمیم بگیرد. وقتی ما و شهرداری شرکت می‌کنیم به نمایشگاه سئول رسمیت می‌دهیم.

رئیس کمیته عمران شورا با بیان اینکه حریم راه آهن نیز باید تعیین تکلیف شود، تأکید کرد: نمایشگاه بین المللی رقمی بالغ بر۳۲ هزار و چهارصد بیست و نه میلیارد تومان بابت ساخت و سازهای غیرمجاز و خلاف قانون به شهرداری بدهکار است و می توانیم این قبض را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به قوانینی که از قبل موجودیت داشته گفت: پیشنهاد ما این است که طرح به صورت دوفوریتی به تصویب برسد؛ چراکه نیاز به بررسی خاصی ندارد و انتظار داریم به صورت دو فوریت تصویب شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران در مخالفت با پیشنهاد طرح دو فوریتی اظهار کرد: به نظر روند یک فوریتی روند معقول تری است و نباید فوریت اهمیت خودش را از دست بدهد. بنابراین سئوال این است که این موضوع چه فوریتی وجود دارد که بررسی آن در زمانبندی آینده موجب خسران به شهر و شهروندان خواهد شد؟

عضو شورا با بیان اینکه باید با قید صراحت اعلام شود که شهرداری تهران از هرگونه ارائه خدمات به این نمایشگاه اعم از جمع آوری زباله و … ممنوعیت دارد؛ افزود: اگر ما برای برگزاری نمایشگاه ها در شهر آفتاب بسته های تشویقی در نظر نگیریم سیاست های سلبی ما کاملا پاسخگو نخواهد بود.

عباسی یادآور شد: یقین دارم با توجه به اختیارات و توانایی هایی که شهرداری تهران دارد؛ می تواند مزاحمتی را برای نمایشگاه ایجاد کند تا انگیزه های برگزار کنندگان نمایشگاه برطرف شود.

وی افزود: منطقه 3 می تواند پروژه هایی را کنار نمایشگاه تعریف و اجرایی کند، یادآور شد: ما برای اجرای پروژه ها بخشی از فضاهای شهری را مسدود می کنیم و نمایشگاه نیز برای اجرای طرح ها مسدود شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در مخالفت با طرح دو فوریتی اظهار کرد که در خصوص اعلام حداقل 50 درصد تخفیف تبلیغاتی این موضوع دارای بار حقوقی و مالی است و باید مشخص شود که تخفیف ها در خصوص تابلوهای در اختیار شهرداری است محقق می شود اما در خصوص تابلوهایی که به مزایده گذاشته شده؛ نمی توان برای آنها تعیین تکلیف کرد. از این رو اگر این تابلوها نیز مد نظر است باید تبعات آثار مالی آن نیز در نظر گرفته شود.

چمران در توضیحات تکمیلی و در موافقت دو فوریتی با بیان اینکه موضوع تخفیف های 50 درصدی برای برسی بیشتر موقتاً حذف و جایگزین آن، این الزام برای شهرداری را می توان تصور کرد که «شهرداری تهران موظف است تا مصوبات قبلی شورا را مجدانه پیگیری نماید.»

در ادامه بررسی این طرح دو فوریت، مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورا نیز تأکید کرد: شهرداری موظف است تا ضمن اعمال بند ۲۰ ماده ۵۵ باید حداکثر یک ماه پس از تصویب این مصوبه، گزارشات اقدامات صورت گرفته در این زمینه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه شود.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام و تبعات ترافیکی این رویداد، تأکید کرد: علاوه بر نمایشگاه بین المللی، تمامی نمایشگاه های مورد تأیید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز در دستور بررسی قرار بگیرد.

در نهایت بر اساس پیشنهاد آخوندی و با حداکثر آراء موافق طرح ممنوعیت تبلیغات نمایشگاه بین المللی در فضاهای شهری، به دو فوریت تبدیل و کل طرح در دو نوبت رأی گیری، تصویب شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید