شورای امنیت سازمان ملل حمله به کنسولگری ایران در سوریه را محکوم نکرد

    کد خبر :1059803
شورای امنیت حمله به کنسولگری ایران

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه روز چهارشنبه با بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسط روسیه پیش‌نویس شده بود و حمله به محوطه ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم می‌کرد، مخالفت کردند.

بیانیه‌های شورای 15 نفره باید با اجماع مورد توافق قرار گیرد. به‌ گزارش رویترز دیپلمات‌ها در خصوص جلسه توضیح دادند که ایالات متحده با حمایت فرانسه و بریتانیا مدعی شده است که بسیاری از حقایق آنچه روز دوشنبه در دمشق رخ داد نامشخص است و در جلسه روز سه‌شنبه میان اعضای شورا اتفاق نظر وجود نداشت.

دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، در پستی در ایکس گفت: «این به‌عنوان نمونه‌ای واضح از استانداردهای دوگانه به کار رفته توسط «تروئیکا» غربی و رویکرد واقعی و نه اعلامی آن‌ها به قانونمندی و نظم در چارچوب بین‌المللی است.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گذشته بیانیه‌هایی در محکومیت حملات به اماکن دیپلماتیک صادر کرده است. اتحادیه اروپا روز چهارشنبه این حمله را محکوم کرد و گفت که باید به مصونیت اماکن و پرسنل دیپلماتیک و کنسولی احترام گذاشته شود و از کشورها خواست خویشتنداری نشان دهند.

ایالات متحده می‌گوید که وضعیت ساختمان حمله شده در دمشق را تایید نکرده است، اما اگر این ساختمان یک مرکز دیپلماتیک باشد، باعث نگرانی است. اسرائیل مسئولیت حمله‌ای به ساختمان کنسولگری در مجاورت مجتمع اصلی سفارت ایران را بر عهده نگرفته است. ایران اسرائیل را به نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی متهم کرده و به چندین کنوانسیون نیز استناد کرده است.

بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین ناظر بر روابط دیپلماتیک و کنوانسیون ۱۹۶۳ وین در مورد روابط کنسولی، اماکن دیپلماتیک یا کنسولی «از تعرض مصون است». اما این کنوانسیون همچنین می‌گوید که این محل نباید «به هیچ وجه ناسازگار» با وظایف دیپلماتیک و کنسولی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش اکوایران،جمهوری اسلامی ایران همچنین به کنوانسیون 1973 در مورد پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی، از جمله ماموران دیپلماتیک، استناد کرده و گفته است که کشته‌شدگان مشمول این قوانین هستند.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ایرانی گفت:

    من فکر می کنم رفتن به سازمان ملل و بقیه سازمان ها فقط برای وقت تلف کنی هست. گردن کلفت همیشه گردن کلفت می مانه مگر اینکه با مقابله به مثل گردنش را زد.

دیدگاهتان را بنویسید