شرکت نفتی BP سود سهام خود را نصف کرد

    کد خبر :736435

شرکت نفت و گاز “بی‌پی” در بریتانیا با ثبت ضرری معادلی 6 میلیارد و 700 میلیون دلار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، سود سهام خود را به نصف کاهش داده که خبر خوبی برای صندوقهای بازنشستگی و سرمایه‌گذاران خصوصی نیست.

در سه ماهه دوم پارسال (۲۰۱۹) این شرکت حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سود کرده بود.

سود سهام این شرکت در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰ به حدود ۵/۲۵ سنت رسید؛ این در حالیست که این سود برای هر سهم در سه ماهه اول امسال ۱۰/۵ سنت بود.

این ضرر هنگفت در پی تداوم شیوع کرونا در جهان و رکود بازار نفت و کاهش تقاضای جهانی برای این کالا اتفاق افتاده است.

حدود دو ماه پیش و با تداوم کاهش تقاضا در بازار جهانی نفت، شرکت بی‌پی پیش‌بینی خود را از قیمت نفت کاهش داد؛ بر اساس این تخمین قیمت هر بشکه نفت برنت تا سال ۲۰۵۰ میلادی بطور متوسط حدود ۵۵ دلار در هر بشکه تعیین شد.

با این پیش‌بینی، این غول نفت و گاز اعلام کرده تخمین دارایی‌هایش را کاهش می‌دهد.

این شرکت گفته چشم‌انداز قیمت نفت و تقاضا در این بازار “چالش برانگیز و غیرقطعی” است و همچنین همه‌گیری کرونا ممکن است برای مدتی طولانی اقتصاد جهان را متاثر کند.

در کوتاه مدت، شرکت بی‌پی انتظار دارد که تقاضای نفت به روزانه حدود ۹ میلیون بشکه کمتر از پارسال برسد. در پی اتفاقات اخیر این شرکت قرار است ۱۰ هزار نفر از پرسنل خود را اخراج کند؛ ۲۰۰۰ نفر از این نیروی کار در بریتانیا مستقر هستند.

بی‌پی تنها شرکتی نیست که سود سهام را به دلیل رکود بازار کاهش داده؛ پیشتر و در ماه آوریل (چهار ماه پیش) شرکت “رویال داچ شل” هم سود سهام را برای اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم کم کرد.

به گزارش ایران جیب،درآمد خالص بی‌پی در سه ماهه اول سال پبش حدود ۲/۴ میلیارد دلار اعلام شده بود اما در سه ماهه اول امسال به ۸۰۰ میلیون دلار رسید و در سه ماهه دوم سال به ضرر تبدیل شد.

بازار نفت از ابتدای سال روزهای خوبی را به دلیل رکود اقتصادی و کاهش تقاضا پشت سر نگذاشته و چشم‌اندازی هم در کوتاه مدت برای آن دیده نمی‌شود.

در ماه آوریل قیمت نفت به ۱۶ دلار در هر بشکه رسید که پایین‌ترین در ۲۱ سال اخیر بود.

قیمت نفت غرب تگزاس هم برای قراردادهای آتی ماه مه به دلیل پر بودن مخازن تا نزدیک -۴۰ دلار پیش رفت.

با همه‌گیر شدن کرونا، فعالیت‌ بسیاری از واحدهای صنعتی محدود یا متوقف شد؛ بسته شدن مرزها هم و توقف سفر هوایی هم بر تقاضای بازار نفت تاثیرگذار بوده است.

بسیاری از شرکتها هزینه‌های خود را کاهش داده و دست به تعدیل نیرو زده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید