شروع جشنواره ونیز بدون ستاره‌ها

    کد خبر :1018460
شروع جشنواره ونیز بدون ستاره‌ها

هشتادمین جشنواره فیلم ونیز در فضایی آرام و با حضور کمتر ستاره‌ها در سایه اعتصابات هالیوود آغاز به کار کرد.

در حالی که دمین شازل رییس هیات داوران امسال ونیز از اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوودی حمایت کرد، فیلم شب افتتاحیه که درامی جنگی بود با تشویق ۹۰ ثانیه‌ای همراه شد.

در حالی که قرار بود فیلم لوکا گوادانینو آغازگر این جشنواره باشد، اما اعتصاب هالیوودی‌ها موجب شد جای فیلمی با محوریت تنیس را درامی از جنگ جهانی دوم با عنوان «فرمانده» ساخته ادواردو دی آنجلیس بگیرد.

پیش از شروع جشنواره این دمین شازل رییس هیات داوران امسال بود که از اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوودی حمایت کرد و تاکید کرد: هنر بیش از محتواست!

در این شرایط نبودن بازیگران در شب افتتاحیه ونیز به شدت حس می‌شد و شمار جمعیتی که بیرون سالن تئاتر سالا گرانده صف کشیده بودند بسیار کم بود و در حالی که جین کمپیون، یکی از اعضای هیات داوری برای دادن امضا و سلفی گرفتن به میان جمعیت رفت، فضا با زمانی که لیدی گاگا یا تیموتی شالامه در برابر مردم بودند، کاملاً تفاوت داشت.

در کنفرانس مطبوعاتی روز نخست، شازل و مارتین مک‌دونا دیگر عضو هیات داوران از اعتصابات نویسندگان و بازیگران در هالیوود با پیراهنی با شعار «انجمن نویسندگان در اعتصاب» حمایت کردند.

شازل گفت: امروز صد و بیست و یکمین روزی است که نویسندگان هالیوود اعتصاب کرده‌اند و چهل و هشتمین روزی است که بازیگران در اعتصاب هستند. فکر می‌کنم یک ایده اساسی وجود دارد که هر اثر هنری برای خودش ارزشی دارد. اینکه چگونه هنر ساخته می‌شود و چگونه می‌توان هنر را برای افرادی که آن را می‌سازند پایدار کرد، در ۱۰ سال گذشته بسیار رنگ باخته است.

کارگردان «لالا لند» ادامه داد: مسائل زیادی در مورد اعتصاب‌ها روی میز هست، اما برای من این موضوع اصلی است. بحث در مورد پرداخت برای بازنمایش‌ها به این ایده مربوط می‌شود که افراد برای هر اثر هنری دستمزد بگیرند. بدیهی است دوران سختی در هالیوود است، به ویژه برای نویسندگان، بازیگران، و همچنین نیروهای پشت صحنه. همه تحت تأثیر این وضعیت هستند و من تنها تاکید می‌کنم که ما اینجا هستیم تا سینما را به عنوان هنر گرامی بداریم.

در نتیجه اعتصاب‌ها ستارگان مطرحی مانند بردلی کوپر در این جشنواره حضور نخواهند داشت.

آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز هم تکرار کرد به دلیل اعتصاب، معدوی از بازیگران آمریکایی در لیدو حضور خواهند داشت و انتظار می‌رود آدام درایور برای تبلیغ «فراری»، کیلی اسپانیایی و یاکوب الوردی برای تبلیغ «پریسیلا» سوفیا کاپولا، کالب لندری جونز برای «داگمن» لوک بسون و جسیکا چستین برای فیلم «خاطره» ساخته کارگردان مکزیکی میشل فرانکو که در پایان جشنواره نمایش داده می‌شود، امسال به جشنواره بیایند. همه این بازیگران تاییدیه‌هایی از انجمن بازیگران گرفته‌اند تا بتوانند فیلم‌های مستقل خود را تبلیغ کنند.

از برنامه‌های مهم مراسم افتتاحیه که بازیگر ایتالیایی کاترینا مورینو مجری آن بود، اهدای جایزه شیر طلایی یک عمر فعالیت هنری به لیلیانا کاوانی کارگردان مولف ایتالیایی بود. شارلوت رمپلینگ که بازیگر فراموش نشدنی فیلم پیشگامانه کاویانی در سال ۱۹۷۴ با عنوان «نگهبان شب» بود این جایزه را به بانوی ۹۰ ساله اهدا کرد و گفت: می‌توانم بگویم من و لیلیانا کاوانی با «نگهبان شب» تعریف شدیم.

کاوانی هم یادآوری کرد اولین زنی است که در ۸۰ دوره جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد شده است. او گفت: این منصفانه نیست و فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان زنی هستند که به خوبی مردان کار می‌کنند.

کاوانی که ۹۰ ساله است امسال آخرین فیلمش «نظم زمان» را در ونیز به نمایش می‌گذارد که مدیتیشنی در مورد زمان است که با اقتباس از کتابی از فیزیکدان ایتالیایی کارلو روولی ساخته شده و خارج از بخش مسابقه نمایش داده می‌شود.

چهره مهم دیگر روز افتتاحیه ونیز فاوینو ایتالیایی بود که در فیلم «فرمانده» در نقش فرمانده قهرمان نیروی دریایی بازی می‌کند. دی آنجلیس کارگردان فیلم که به تازگی سریالی اقتباسی از النا فرانته با عنوان «زندگی دروغگوی بزرگسالان» را ساخته هم روی صحنه حاضر شد تا درباره دلایلش برای ساخت این فیلم و جایگاه این فرمانده در تاریخ ایتالیا بگوید که به عنوان الگوی رفتار گارد ساحلی ایتالیا در نجات مهاجران و پناهجویان در خاطره‌ها مانده است.

جشنواره فیلم ونیز تا ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) ادامه دارد.

مهر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید