سردار کمالی تشریح کرد

شرایط گذراندن سربازی در ازای انجام پروژه تحقیقاتی

    کد خبر :393853

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح مقررات گذراندن بخشی از دوره سربازی در ازای انجام پروژه تحقیقاتی را تشریح کرد.

سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مقررات و شرایط دریافت کسرخدمت سربازی در ازای انجام پروژه تحقیقاتی گفت: برابر مقررات و آیین‌نامه‌های وظیفه عمومی، مشمولان دارای مدرک کارشناس ارشد و بالاتر می‌توانند مدتی از دوره خدمت ضرورت خود را با انجام پروژه تحقیقاتی در مورد مسائل دفاعی و امنیتی کشور سپری کنند.

وی با بیان اینکه در غلطی رایج از این مقررات به عنوان کسر خدمت پژوهشی یاد می‌شود، تصریح کرد: این درحالی است که مدت تحقیق بر روی پروژه نیز به عنوان مدت خدمت در کارت سربازی درج می‌شود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در همین راستا و برای انتخاب پروژه به مشمولان متقاضی توصیه کرد: این روش رویکرد جدیدی از خدمت سربازی بوده و لازم است متقاضیان سعی کنند پروژه را در زمان دانشجویی یا همان ابتدای فراغت از تحصیل انتخاب کنند، تا فرصت کافی برای تحقیق داشته باشند.

کمالی با بیان اینکه افراد برای انجام پروژه تحقیقاتی باید به یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح یا سایت های آنها مراجعه کنند، گفت: پروژه حتما باید در مورد نیروهای مسلح و مسائل دفاعی و امنیتی کشور باشد و متقاضیان باید حتما توانایی انجام پروژه را داشته باشند؛ در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد و چیزی به عنوان خدمت آنان محاسبه نمی‌شود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: مشمولی که پروژه انتخاب می کند باید حتما در مراکز فوق تاکید کنند که موضوع در سامانه وظیفه عمومی ثبت شود و به این نکته نیز توجه کنند که هر فرد حداکثر دو پروژه را می تواند انجام دهد و هردو پروژه نیز باید برای یک سازمان مثلا ارتش، سپاه، ناجا و … باشد و آندسته از افرادی که سابقه خدمت قبلی دارند هم حتما باید توجه داشته باشند که پروژه را برای همان سازمان انجام دهند.

کمالی به دریافت کنندگان پروژه توصیه کرد که به محض فراغت از تحصیل برگ اعزام خود را دریافت کرده اما تقاضای اعزام بعد از پایان یک سال را بدهند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

به گفته وی، آن دسته از افرادی که هشت ماه از فراغت از تحصیلشان گذشته و در ۴ ماه آخر مهلت خود هستند هم نباید تقاضای پروژه بدهند.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه انتخاب پروژه در حین خدمت ممنوع است، گفت: اصل بر این است که مشمول قبل از تاریخ اعزام مندرج در برگ اعزام، پروژه خود را به اتمام برساند اما در موارد خاص ممکن است با تشخیص و درخواست سازمان بکارگیرنده تقاضای تعویق اعزام مشمول مورد موافقت قرار بگیرد که البته این تقاضا باید حداقل یک ماه مانده به اعزام صورت گیرد.

کمالی همچنین درباره انتخاب موضوعات تحقیقی نیز تصریح کرد: تحقیق یک کار تخصصی است لذا موضوع تحقیق باید متناسب با رشته تحصیلی آنها باشد. همچنین افرادی که برای سازمانی پروژه انجام داده اند حتما باید در همان سازمان خدمت کنند و به عنوان مثال اگر فردی برای سپاه پروژه ای را انجام داده مابقی خدمت خود را نیز باید در همان سپاه سپری کند.

وی افزود: افرادی که نسبت به دریافت پروژه اقدام کرده اند نباید برای دریافت امریه به دستگاههای غیر نظامی مراجع کنند مگر اینکه سازمان مربوطه امریه را بپذیرد.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح درباره شرایط دریافت پروژه به جای مدتی از خدمت برای دارندگان مقطع کارشناسی نیز گفت: تنها افراد نخبه که بنیاد ملی نخبگان نیز آنان را تایید کند می‌توانند در این مقطع از این تسهیلات استفاده کنند و شرط عمومی برای دیگر متقاضیان داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر است.

کمالی همچنین تاکید کرد که ورود به غیبت و داشتن غیبت مانع از استفاده از این تسهیلات برای مشمولان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید