شاخص بورس تهران کاهش 7526 واحدی داشت

    کد خبر :1006817
شاخص بورس تهران

بورس اوراق بهادار تهران امروز در اولین روز کاری هفته با روند رو به کاهش همراه شد بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با از دست دادن 7526 واحد به رقم 2 میلیون و 195 هزار و 130 واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هموزن امروز با افزایش 1290 واحد به رقم 777 هزار و 468 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 999 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از 7.1 میلیارد سهام در قالب 609 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 793 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز قبل معاملاتی 0.34 درصد کاهش یافتند، اما این دو شاخص با معیار هموزن 0.17 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور هم 0.34 درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس 0.47 درصد کاهش یافت، شاخص بازار دوم بورس 0.19 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای داروسازی عبیدی و فولاد کاوه جنوب کیش بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی خلیج‌فارس، چادرملو، فولاد مبارکه، گل‌گهر و پتروشیمی نوری به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشتند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 48 واحد افزایش به رقم 28 هزار و 490 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 540 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 504 هزار میلیارد تومان شد. معامله‌گران امروز بیش از 5.2 میلیارد سهام در قالب 416 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 753 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای ایران‌خودرو دیزل، فولاد ارفع، کشتیرانی دریای خزر، سیمان ساوه و پویا زرکان آق‌دره به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای مالی سپهر صادرات و جهان فولاد سیرجان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.

بورس اوراق بهادار به عنوان دماسنج اقتصاد عمل می‌کند و بیانگر میزان رشد و یا کاهش رشد اقتصاد کشور است در عین حال بازار سرمایه می‌تواند به محل برای تأمین مالی اقتصاد تبدیل شود. در حال حاضر سیستم تأمین مالی اقتصاد کشور بر مبنای بانک‌پایه است و بیش از 80 درصد تأمین مالی اقتصاد از طریق بانک انجام می‌شود اما باید شرکت‌های بزرگ تأمین مالی‌های کلان خود را از طریق بازار سرمایه و با انتشار انواع اوراق تأمین کنند تا هم فشاری به بانک‌ها وارد نشود و هم بانک‌ها بتوانند برای تأمین مالی‌های خرد و برای کارهای مردم منابع کافی در اختیار داشته باشند.

از طرفی شرکت‌ها می‌توانند با عرضه اولیه سهام و همچنین چشم‌پوشی از حق‌تقدم سهام و انتشار اوراق مرابحه و سایر اوراق در بازار به تأمین مالی از بازار سرمایه اقدام کنند.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید