سیل کرونا بر لب خشک خوزستان

    کد خبر :835864
سیل کرونا بر لب خشک خوزستان

مراجعه هشت هزار و ۳۰۰ نفر با علائم کرونا طی ۲۴ ساعت به بیمارستان‌های خوزستان و بستری شدن ۵۰۳ نفر از آن‌ها طبق آخرین آمار منتشره نشان از خروش موج کرونا در استان دارد. همچنین به گفته دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز بیمارستان‌های خوزستان تخت خالی ندارند.

این روزها همه جای کشور بوی مرگ می‌دهد، در هیچ خانه‌ای نیست که در سوگ عزیزی صدای شیون نیاید.

کجای کار ایستاده‌ایم نمیدانم کجای معادله را اشتباه حل کرده ایم، نمیدانم مردم بیشتر مقصرند یا مسئولین باز هم نمیدانم، فقط میدانم واکسن هایی که میتوانست وارد شود، نشد؛ واکسن هایی که میتوانست جان هزاران نفر را نجات دهد تا مردم کشورم وارد پیک پنجم، شاید پس از آن ششم و هفتم و … نشوند؛ بسیاری کشور ها در جشن برداشتن ماسک شادی می‌کنند و مردم بیگناه و درمانده و نا امید کشورم در موج های پیاپی کرونا.

۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز

طبق آخرین آمار ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند.

بر اساس آخرین گفته های فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز و پیگیری موضوع از روابط عمومی این دانشگاه در حال حاضر تخت خالی در بیمارستان ها وجود ندارد؛ تعداد تخت هایی که به وسیله بیماران کرونایی اشغال شده از ۲ هزار و ۲۰۰ تخت عبور کرده و دانشگاه در تلاش است در اسرع زمان ۱۰۰ تخت دیگر به این تعداد اضافه کند.

به گفته ابول نژادیان تمام بیمارستان‌های خوزستان بجز ۳ بیمارستان تخصصی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و دانشگاه در تلاش است که از ظرفیت سالن های ورزشی دارای سیستم‌ خنک کننده برای بیماران کرونایی استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از ارائه درخواست برای قرنطینه ۲ هفته ای به منظور قطع زنجیره کرونا درخوزستان خبر داد و روابط عمومی آن اعلام کرده عدم تعطیلی وضعیت را بحرانی‌تر می‌کند.

البته انتقادی به بیمارستان‌های خصوصی وارد است که آن‌ها در این شرایط بحرانی حاضر به کمک نشدند، این در حالی است که در سایر استان‌ها بیمارستان‌های خصوصی به کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی آمده‌اند.

به گفته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، مشکل خاصی در تامین داروها برای بیماران کرونایی وجود ندارد، ولی با ادامه این روند و افزایش بیماران احتمال مشکل در این زمینه بیشتر می شود.

طبق آخرین آمار منتشره و به گفته ابول نژادیان در ۲۰ مرداد ماه (طی۲۴ ساعت گذشته) هشت هزار و ۳۰۰ نفر در خوزستان که رکورد جدیدی در استان است با علائم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کردند که ۵۰۳ نفر آن‌ها بستری شدند. همچنین تاکنون حدود یک میلیون دُز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

آماری خیره کننده از سیل کرونا در زمان خشکی لبان تشنه خوزستان که آن را به یکی از رکوردداران ثابت کرونا در کشور تبدیل کرده است. بسیاری از مسئولین عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم را دلیل این وضعیت می دانند، ولی همه می دانند اینگونه نیست و بخشی از آن به همان مراسم‌ها و همایش‌هایی که به قول خودشان مجوز ستاد کرونا را داشته و پروتکل ها در آن رعایت می شد بر می گردد که البته نمی‌توان از عدم رعایت پروتکل ها از سوی برخی مردم چشم پوشی کرد.

فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در آخرین مصاحبه خود دلیل ۶۰ درصد از مبتلایان را نشست های خانوادگی عنوان کرد.

در جنوب غرب خوزستان نیز شامل آبادان، خرمشهر و شادگان نیز در ۲۴ ساعت گذشته (آمار اعلام شده در ۲۱ مردادماه) ۶۶۹ نفر به این ویروس مبتلا شدند که برای ۳ شهرستان آمار بالایی است. همچنین ۴۰۴ نفر در بیمارستان‌های جنوب غرب خوزستان بستری هستند.

در روزهای اخیر حرف و حدیث های زیادی در خصوص کمبود دارو، سرم و به خصوص رمدسیویر در بازار مطرح شده و در بعضی از نقاط کشور دلال ها با قیمت های چندین برابری در بازار سیاه جولان می دهند.

کمبود سرم در بازار

طبق گزارش میدانی از چند داروخانه داروهای مربوط به کرونا مانند گذشته در بازار موجود نیست ولی کمیاب یا نایاب نشده است چرا که به گفته یکی از متصدیان داروخانه این داروها با نسخه پزشکان متخصص در اختیار مردم قرار می گیرد و تقاضای بالا باعث شده بازار کمی با کمبود این داروها مواجه شود، ولی کمبود سرم در بازار مشهود است.

تزریق روزانه ۵۰۰ رمدسیویر به صورت سرپایی در بیمارستان رازی اهواز

قنواتی رئیس بیمارستان رازی اهواز نیز در آخرین اظهارت خود گفته که فشارکاری بالاتر از توان ماست. مدت زیادی تخت‌های بیمارستان پرشده ولی تزریق رمدسیویر به صورت سرپایی در حال انجام است و روزانه حدود ۵۰۰ نفر این دارو را تنها به صورت سرپایی دریافت می کنند.

همچنین قنوانی از افزایش مراجعین بدحال، بیماران با میانگین سنی کم، ابتلاء ۱۰۰ درصدی اعضای بعضی خانواده ها و افزایش انتقال بیماران از این بیمارستان به مراکز دیگر خبرداده بود.

حدود ۶ ماه از زمان واکسیناسیون می گذرد، در این زمان چیزی حدود ۱۸ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده و در استان نیز چیزی حدود یک میلیون دُز است. به تازگی سرعت واکسیناسیون در کشور بیشتر شده و روزانه کمی بیش از ۴۰۰ هزار دُز تزریق می شود. همه مردم‌ آگاهند که در واردات واکسن کم کاری‌هایی شد، کم کارهایی که حالا با افزایش مبتلایان و مرگ و میر و نتیجه آن را میبینیم، نتیجه ای تلخ که با هیچ عذر خواهی آلام درد کسانی که عزیزان خود را از دست داده اند تسکین نخواهد داد.

وضعیت در کشور به رنگ قرمز تیره درآمد

این اتفاق‌ها در حالی است که سخنگوی وزارت بهداشت وضعیت کشور را قرمز تیره یا سیاه اعلام کرده و دولت جدید نیز برای پیشنهاد تعطیلی ۲ هفته ای و عبور از شرایط وخیم کرونا رای نداد.

تعطیلی شاید راهکاری برای فروکش کردن موج کرونا باشد ولی تنها راه نیست، تعطیلی فقط زمانی بهترین راه است که فکری برای کسبه، واحد‌های تولیدی، مشاغل آزاد و نظایر آن داشته باشند چرا که از زمان شیوع کرونا این مشاغل به اندازه کافی آسیب دیده اند. تعطیلی آن هم بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه شاید یک فرار رو به جلو باشد. شاید اگر تسریع در واکسیناسیون، واردات آن و نظارت بیشتر در مراسمات ذکر شده، ادارات و بسیاری از مکان‌هایی که مستعد انتقال ویروس کرونا هستند بیشتر می شد حالا وضعیت به اینگونه نبود.

تعطیلی آرامستان‌های اهواز

سازمان آرامستان های اهواز نیز در پی وضعیت قرمز آرامستان ها را تعطیل کرده و اعلام کرده مراسمات خاکسپاری نیز با تعداد محدودی از نزدیکان متوفی انجام می شود.

طی بازدید ایلنا از نقاط مهم شهر اهواز و هیئت های عزاداری، هیئت‌های متعدد با فاصله چند کوچه و خیابان با هم‌ مشاهده شد. طبق گفته مسئولین این حوزه برگزاری مراسمات عزاداری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و در فضای باز انجام می شود موضوعی که در هیئت‌های شاخص اهواز می توان آن را مشاهده کرد و فاصله گذاری و استفاده از ماسک تا حد زیادی رعایت می شود.

ولی تحقیقات از هیئت های درون محلات و کوچه ها و طبق مشاهدات عینی نشان می‌دهد، میزان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها در این هیئت‌ها پایین بوده و این را می توان برای سراسر استان متصور شد.

حال باید دید شورای تامین برنامه ای برای برقراری امنیت و پشتیبانی مراسمات دارد. طبق مصوبات مراسمات باید در فضای باز برگزار شوند ولی برگزاری برخی مراسمات در محلات و فضای بسته نیز وجود دارد.

حرف آخر…

و اما در این شرایط که بسیاری از هموطنان در سوگ عزیزان خود نشسته اند، اظهار نظر بعضی مسئولین استانی و کشوری کمی عجیب بنظر می رسد و داغ آن‌ها را تازه می کند.

امید است با شفاف سازی از ابعاد مختلف این بیماری در کشور و استان، تسریع در واکسیناسیون و استفاده از راهکارهای تخصصی برای مهار این بیماری و عدم پاک کردن صورت مسئله توسط مسئولین و توسل به راهکارهای غیر تخصصی، هرچه زودتر شاهد برداشته شدن ماسک‌ها باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید