مدیر عامل شرکت آریان فولاد مطرح کرد:

سیاستگذاری غلط باعث بلاتکلیفی فولاد سازان

    کد خبر :969313

هدف گذاری در صنعت فولاد بدون توجه به ایجاد زیر ساخت ها انجام شده و نیمی از سال بلاتکلیف هستیم.

مدیر عامل آریان فولاد با تاکید بر اینکه فولادسازان یک سوم سال را در بلاتکلیفی به سر می برند گفت : به دلیل کمبود و قطعی برق و گاز حدود یک سوم سال در بلاتکلیفی هستیم این در حالیست که دولت برای رسیدن به 55 میلیون تن هدف گذاری انجام داده اما نسبت به ایجاد زیر ساخت های لازم بی توجهی کرده است.

بهمن قاسمی تصریح کرد: با توجه به قطعی های مکرر برق و گاز نتوانستیم به پیش بینی هایی که برای امسال داشتیم در تولید برسیم و تا پایان سال حدودا 750 میلیون تن تولید انواع مقاطع فولادی خواهیم داشت که این بدین معنی است که با 37 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنیم.

چند نرخی بلایی است که تولید را نابود می کند

وی افزود : بسیاری از خطوط تولید در این شرکت به دلیل کمبود برق در حال حاضر متوقف هستند ، نظیر خط تولید ذوب به روش قوس الکتریکی که به دلیل کمبود برق در منطقه متوقف شده است ،آریان فولاد جزو معدود کارخانه هایی است که سبد متنوعی از محصولات را دارد اما متاسفانه به دلیل سیاست گذاری های غلط در این صنعت و به دلیل کمبود انرژی و عدم تامین مواد اولیه قادر به تولید همه محصولات و با تمام ظرفیت نیستیم.

قاسمی همچنین چند نرخی بودن نرخ ارز را یکی از مهمترین مشکلات واحد های صنعتی عنوان کرد و گفت: چند نرخی بلایی است که تولید را نابود می کند ، ما حاضریم برق ، گاز و آب را به نرخ های جهانی خریداری کنیم اما به شرطی که همه زیر ساخت ها و بستر صادرات و فروش ما نیز در شرایط برابر انجام شود، متاسفانه در کشور هزینه ها متناسب با درآمد نیست.

بهمن قاسمی افزود: امروز کشورهای برتر تولیدکننده فولاد به دنبال تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا و صنایع های‌تک هستند، بر این اساس ما هم باید از خام فروشی و نیمه خام فروشی به این سمت و سو حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بالاتری برایمان به دنبال خواهد داشت.

دستیابی کشورمان به رتبه ششم تولیدکنندگان برتر فولاد جهان را امکانپذیر برشمرد، و گفت: حرکت به سمت تولید محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالا باید در دستور کار باشد.

وی بیان‌داشت: در این زمینه باید ابتدا به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به‌ویژه تامین آب، برق، گاز و جاده های دسترسی پرداخت.

زیر ساخت ها متناسب با روند تولید رشد نکرده

وی تصریح‌کرد: اگر سیاستگذاری مناسبی برای صادرات محصولات نهایی این بخش داشته باشیم، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالاتری به دنبال خواهد داشت و ضمن ارزآوری برای کشور، از ظرفیت‌های خالی واحدها استفاده خواهد شد.

مدیر عامل اریان فولاد ، عدم تامین زیرساخت‌ها را پاشنه آشیل تولید فولاد کشور برشمرد که می‌تواند دستیابی به هدف ۵۵ میلیون تنی فولاد در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ را با چالش همراه کند، اما اظهار داشت: در صورت تامین زیرساخت‌ها، سال آینده به راحتی به تولید ۳۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.

قاسمی، سرانه مصرف فولاد هر ایرانی را ۲۰۰ کیلوگرم برشمرد که نصف متوسط جهانی است و یادآور شد: رکود ساخت و سازها در سال‌های گذشته، دلیل این مساله بوده در حالیکه این میزان در دنیا 400 کیلوگرم برای هر نفر است.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه صنعت فولاد ایران، فناوری و دانش مورد نیاز را از شرکت‌های بزرگ جهان همچون «دانیلی»، «نیپون» و غیره اخذ کرده، همچنین با محقق شدن برنامه‌های داخلی‌سازی در سال‌های گذشته در بسیاری شرکت‌ها، درصد خودکفایی در این صنعت بالاست و حتی قادر به تولید بسیاری تجهیزات مورد نیاز در داخل هستیم؛ با این حال در مباحث بومی‌سازی باید صرفه اقتصادی را در نظر داشت.

مدیر عامل آریان فولاد، در ادامه به مشکلات محدودیت گاز و برق در واحدهای فولادی و نوردی اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمینه هرچند تابع شرایط کشور و تامین نیاز بخش خانگی به عنوان یک اولویت هستیم، اما می‌توان با برنامه‌هایی همچون نوبت‌بندی برای صنایع و شرکت‌ها، موجبات برنامه ریزی بهتر برای مواجهه با این چالش را فراهم کرد.

وی به ورود شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی به ساخت نیروگاه برای تامین برق اشاره کرد، اما گفت: این مهم برای شرکت‌های کوچک و متوسط فراهم نیست، ضمن اینکه موضوع تولید برق یک بحث تخصصی است و پیچیدگی‌های خاص خود را داراست و صلاح نیست که هر تولید کننده ای برای تامین برق مورد نیاز نیروگاه بزند چرا که تامین انرژی وظیفه دولت است.

قاسمی همچنین ورود بخش برخی شرکت‌های خصوصی فولادی و نوردی به تامین آب مورد نیاز از پساب را یادآور شد و گفت: در حال حاضر آریان فولاد که بزرگترین تولید کننده بخش خصوصی واقعی کشور بشمار می رود با خریداری پساب شهر بوئین‌زهرا، همه آب مورد نیاز خود را بدون فشار آوردن به سایر منابع سطحی و زیرزمینی تامین می‌کند.

عرضه مواد اولیه در بورس کالا قطره چکانیست

مدیر عامل آریان فولاد ، مشکل دیگر فراروی واحدها را عرضه اندک و قطره‌چکانی مواد اولیه در بورس کالا عنوان کرد.

وی گفت : ظرفیت اسمی شرکت تولید 2 میلیون تن انواع محصولات فولادی است که از این میزان به دلیل قطعی برق در فصل تابستان و افت و کمبود گاز و برق در این موقع از سال از یک میلیون تن برنامه مورد هدف شرکت تا کنون  600 هزار تن محقق شد.

وی تامین مواد اولیه را بعنوان یکی از چالش اصلی صنعت فولاد  برشمرد و افزود: بورس کالا عرضه های شمش را به صورت قطره چکانی انجام می دهد و توجه کافی به پایین دست صورت نمی گیرد.

قاسمی افزود: روش عرضه شمش از جمله آهن اسفنجی منطقی نیست به گونه ای که در عرضه های روز شنبه نرخ آهن اسفنجی 8 هزارو 500 بود اما در بازار به نرخ 12 هزارو 500 تومان معامله می شود.

وی خواستار پرداخت حقوق کارگران به صورت ارز رایج کشور شد و افزود: دولت باید برای اینکه یک الگوی موفق به یادگار بگذارد و حقوق و دستمزد کارگر را به صورت روزانه حداقل 10 دلار و ماهانه 300 دلار درنظر بگیرد.

مدیر عامل آریان فولاد با بیان اینکه حقوق دلاری موجب تورم نخواهد شد ، تصریح کرد: تورم سالانه همواره وجود دارد و تخصیص حقوق دلاری تاثیر چندانی در افزایش تورم خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید