سوغات کاشان را از کجا بخریم؟

    کد خبر :1045334

همه ما، شهر کاشان را با گلاب نابش می‌شناسیم و یکی از مهم‌ترین دلایل جذب توریست به این شهر، برگزاری مراسم گلاب‌گیری در اردیبهشت‌ماه است. این آیین سنتی هنوز هم زیبایی فوق‌العاده‌ای دارد و تماشای آن می‌تواند احوالتان را دگرگون کند. بااین حال، اگر قصد خرید سوغات کاشان را داشته باشید، انتخاب‌های دیگری به‌جزء گلاب نیز خواهید داشت که شاید آن‌ها را کمتر بشناسید. در این مقاله علاوه بر معرفی بهترین سوغاتی‌های کاشان، بهترین مکان‌ها برای خرید این سوغاتی‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با سوغاتی‌های کاشان

شهر کاشان اگرچه قسمت کوچکی از مساحت استان اصفهان را به خود اختصاص داده، اما چه به لحاظ تاریخی و چه ازنظر فرهنگی، یکی از غنی‌ترین شهرهای کشور ما به‌حساب می‌آید. در کنار تمام زیبایی‌ها، گوشه‌گوشه‌ی این شهر با گل محمدی زینت داده‌شده و عطر گلاب حتی با شنیدن نام کاشان در مشامتان می‌پیچد. بااین حال سوغاتی‌ کاشان به گلاب محدود نمی‌شود و می‌توانید سایر محصولات این شهر را نیز به‌عنوان سوغات خریداری نمایید. در ادامه محبوب‌ترین سوغاتی‌های کاشان را معرفی می‌کنیم.

باقلوای کاشان

باقلوا یکی از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که مشابه آن در کشورهای همسایه نظیر ترکیه و آذربایجان نیز تهیه می‌شود. معروف‌ترین باقلوای ایران را شاید بتوان باقلوای تبریز دانست؛ اما انواعی از باقلواهای خوش عطروطعم در کاشان نیز وجود دارند. وجه‌تمایز باقلوای کاشان با سایر شهرها، عطر گلابی است که مشامتان را پر می‌کند. باقلواهای گردویی، بادامی و پسته‌ای با عطر گلاب ناب کاشان، یکی از بهترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید تهیه کنید.

عرقیجات

علاوه بر آنکه از گل محمدی، گلاب ناب دوآتیشه تهیه می‌شود، کاشانی‌ها در تهیه عرقیجات از انواع گیاهان نیز، تبحر خاصی دارند. شما می‌توانید انواعی از عرقیجات، باکیفیت بسیار بالا را از این شهر تهیه کنید. چند مورد از آن‌ها را در ادامه قید کرده‌ایم:

♦ عرق آویشن

♦ عرق اسطوخودوس

♦ عرق بابونه

♦ عرق اترج

♦ عرق اکالیپتوس

کلوچه کاشان

هر شهر از کشور ما، بسته به هنر مردمانش، انواعی از کلوچه‌های خوشمزه را دارد که به‌عنوان سوغاتی نیز طرفداران زیادی دارند. کاشان هم مثل شهرهای دیگر نوعی کلوچه خوش عطروطعم دارد که برخلاف سایر کلوچه‌ها، در آن خبری از مغز نیست. کلوچه کاشان با آرد گندم تهیه می‌شود و برای معطر شدن، به آن گلاب و هل اضافه می‌شود. سپس روی کلوچه را با مغزهای مختلف تزیین می‌کنند. این کلوچه‌ها شیرینی کمی دارند و همچنین برای مدت‌زمان طولانی سالم می‌مانند. بدون‌شک، کلوچه کاشان یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر است.

نان عباسعلی

نان عباسعلی یکی از سوغاتی‌های کاشان است که سابقه تاریخی جالبی هم دارد. این نان با نام «نان شیری» یا «نان شیرین» شناخته می‌شود؛ اما به خاطر اینکه در دهه اول محرم آن را به‌عنوان نذری در میان مردم پخش می‌کنند، به نام نان عباسعلی معروف شده که ترکیبی از دو نام «علی» و «عباس» است. این اسم به احترام حضرت ابوالفضل (ع) رواج پیداکرده است. نان عباسعلی ترکیبی از شیر، شکر، آرد، زعفران و زردچوبه است.

فرش کاشان

از سوغاتی‌های خوراکی کاشان که بگذریم، هنر دست مردمان کاشان نیز در تولید صنایع‌دستی مثال‌زدنی است. اگر می‌خواهید یک سوغاتی اصیل و ارزشمند تهیه کنید که تا سال‌ها به یادگار بماند، فرش کاشان انتخاب بسیار مناسبی است. کاشان در حال حاضر، بیش از ۷۰ درصد فرش ماشینی کشور را تولید می‌کند و فرش دستباف این شهر نیز به‌عنوان میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است. با این اوصاف، هیچ شکی در انتخاب فرش کاشان به‌عنوان یکی از بهترین سوغاتی‌های این شهر نیست.

گلیم و جاجیم

گلیم و جاجیم از دیگر صنایع‌دستی کاشان هستند که به‌اندازه فرش، گران‌قیمت نیستند. ازاین‌رو می‌توانید آن‌ها را با هزینه کمی خریداری کنید. در بافت گلیم و جاجیم از رنگ‌های شاد و روشن استفاده می‌شود و طرح‌های اسلیمی به زیبایی هرچه تمام، با هنر دستان مردم کاشان، بر روی آن‌ها نقش می‌بندند. می‌توانید گلیم و جاجیم را نیز به‌عنوان سوغات کاشان در نظر داشته باشید.

بهترین مراکز برای خرید سوغاتی‌های کاشان

افزون بر مواردی که در قسمت قبل به آن‌ها پرداخته شد، کاشان سوغاتی‌های دیگری نیز دارد که شرح مفصل آن‌ها در این فرصت کوتاه امکان‌پذیر نیست. حال می‌خواهیم بهترین مراکز خرید برای تهیه این سوغاتی‌های فوق‌العاده را معرفی کنیم.

بازار تاریخی کاشان

بهترین مکانی که می‌توانید سوغاتی‌های کاشان را خریداری کنید، بازار تاریخی و سنتی این شهر است. این بازار از اواسط خیابان باباافضل شروع می‌شود و تا دروازه‌دولت ادامه دارد. در هر قسمت از این بازار،‌ صنف خاصی مشغول به فعالیت هستند و شما می‌توانید هر نوع سوغاتی را که مدنظر دارید، خریداری کنید. جالب است بدانید این بازار در زمان فتحعلی‌شاه قاجار آغاز به‌کار کرد و در سال ۱۳۵۵ نیز به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مراکز خرید مدرن کاشان

علاوه بر بازار سنتی کاشان که آن را به‌عنوان بهترین مرکز برای خرید سوغاتی معرفی کردیم، ممکن است بتوانید از مراکز خرید مدرن این شهر نیز مواردی را به‌عنوان سوغاتی خریداری کنید. به‌طور کلی، این پاساژ‌ها بیشتر برای خرید لباس، کیف و کفش، زیورآلات و مواردی ازاین‌دست ایجاد شده‌اند؛ اما می‌توانید مغازه‌هایی برای خرید سوغاتی هم پیدا کنید. چند مورد از مراکز خرید کاشان را نام می‌بریم:

♦ مرکز خرید سبز

♦ پاساژ صفویه

♦ مرکز خرید شفق

♦ کاشان‌مال

♦ مرکز تجاری بهشت

♦ مرکز خرید تابلوفرش ماندگار

♦ مرکز خرید رزگلاب

اقامت در بهترین اقامتگاه‌های کاشان با فلای تودی

کاشان علاوه بر آنکه سوغاتی‌های بی‌نظیری دارد، ازنظر توریستی نیز یک مقصد فوق‌العاده برای سفر است. خصوصاً اگر ساکن پایتخت هستید،‌ می‌توانید در سریع‌ترین زمان به این شهر رسیده و سفری هیجان‌انگیز را تجربه کنید. برای این منظور، حتماً از چند روز قبل وارد وب‌سایت فلای تودی شوید و اقامتگاهی را با کمترین هزینه رزرو کنید؛ سپس می‌توانید راهی سفر شده و بهترین خاطرات را رقم بزنید. وب‌سایت فلای تودی با بیش از ۷ سال سابقه فعالیت مؤثر در حوزه فروش بلیط هواپیما و بلیط قطار و رزرو هتل، یکی از موفق‌ترین‌های این حوزه محسوب می‌شود؛ به‌همین خاطر می‌تواند بهترین همراه شما در سفرهایتان باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید