سه دلیل اصلی نوسان قیمت نفت در یک هفته

    کد خبر :946775
سه دلیل اصلی نوسان قیمت نفت در یک هفته

چهارشنبه 2 هفته قبل بود که در نشست اوپک پلاس، اعضای این گروه تصمیم به کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت خود گرفتند. اقدامی که موجب وارد شدن شوک 15 درصدی به قیمت نفت شد و آن را در ساعات اولیه بعد از این توافق به نزدیک 100 دلار هم رساند.

خبرگزاری فارس به نقل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) گزارشی را منتشر شد که تا حدی دلایل تصمیم اوپک پلاس را نشان می دهد. بر این اساس، ملاحظه می شود که در سپتامبر (شهریور) امسال، رشد ماهانه قیمت نفت همه اعضای این سازمان به شدت منفی بوده و این کاهش از 5.5 تا 13.7 دلار (با متوسط 6.58 دلار) نیز بوده است.

به طور مشخص قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در بازه زمانی یادشده با 5 دلار و 6 سنت کاهش نسبت به ماه پیش از آن به 97.18 دلار رسیده است. نفت ایران در ماه اوت (مرداد) 102.2 دلار در هر بشکه فروخته شده بود.

بروز نگرانی ها درباره افت تقاضای نفت

با این حال، بررسی تحولات بازار نفت بعد از تصمیم اوپک پلاس نشان می دهد که پس از شوک افزایش قیمت نفت و رسیدن آن تا بیش از 98 دلار، تقویت ارزش دلار، بالا رفتن موارد ابتلا به کرونا در چین و مهم تر از همه تقویت نگرانی ها درباره رشد اقتصاد جهانی، قیمت نفت را وارد چرخه کاهشی کرده است.

نکته قابل توجه در این زمینه، گزارش صندوق بین المللی پول بود که نشان می داد رشد اقتصاد جهانی از 6 درصد در سال 2021 به 3.2 درصد در سال 2022 کاهش می یابد، آن هم در حالی که نرخ تورم از 4.7 به 8.8 درصد افزایش خواهد یافت. طبق این گزارش، ریسک ها برای دورنمای اقتصاد جهانی به شکل غیرقابل معمولی زیاد و نزولی باقی مانده است. همزمان قیمت نفت تا چهارشنبه گذشته به 92.15 دلار افت کرد.

نفت با افت دلار صعودی شد

اما به نظر می رسد که بازار نفت همچنان درگیر نوسانات متاثر از عوامل متناقض است. دیروز خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز گزارش داد که در پی افت ارزش دلار آمریکا که قدرت خرید نفت را برای متقاضیان غیرآمریکایی این کالا افزایش می دهد، روند کاهشی قیمت نفت معکوس شده و اندکی افزایش یافته است. بر این اساس، بهای هر بشکه نفت برنت به 94 دلار و 88 سنت در هر بشکه رسید.

عامل دیگر موثر بر این روند صعودی نیز کاهش چشمگیر ذخایر سوخت آمریکا شامل دیزل و نفت کوره بیان شده است، به طوری که آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر سوخت های آمریکا هفته گذشته 4.9 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده و به 106.1 میلیون بشکه رسیده که پایین ترین میزان از ماه مه (اردیبهشت) است در حالی که تحلیل‌گران، کاهش این ذخایر را به میزان دو میلیون بشکه پیش بینی کرده بودند.

مقابله «تقاضا» با «تصمیم اوپک پلاس» در چشم انداز قیمت نفت

در مجموع به نظر می رسد در میان عوامل ریز و درشت اما متناقض بازار نفت، روند تقاضا متاثر از وضعیت اقتصاد جهانی یکی از مهم ترین عوامل به شمار می آید. گزارش ایسنا حاکی از آن است که تهدید رکود در ثروتمندترین اقتصادهای جهان، بسیار جدی است و اقتصادهای نوظهور در نتیجه این تحولات اقتصادی، با بحران بدهی مواجه می شوند. بنابراین، تعجبی ندارد که قیمت های نفت که با تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش بزرگ تولید، پشتیبانی شده بودند، پس از انتشار این گزارش به سرعت کاهش پیدا کردند.

با این حال، بر اساس گزارش اویل پرایس مقامات اوپک هشدار داده اند که عرضه نفت محدود مانده است. بنابراین اگرچه تورم و رشد ارزش دلار، باعث نابودی تقاضا برای سوخت می شود اما تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید، عملاً کفی برای قیمت نفت ایجاد می کند و بعید است ریزش قیمت مشابه نخستین سال شیوع پاندمی کووید۱۹ مشاهده شود./ خراسان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید