سنای آمریکا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت کرد

    کد خبر :929681
سنای آمریکا با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت کرد

سنای آمریکا به بهانه پیامدهای عملیات روسیه در اوکراین، با ۹۵ رأی موافق و فقط ۱ رأی مخالف، عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را تصویب کرد.

علی‌رغم هشدارهای روسیه درباره گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه با عضویت سوئد و فنلاند در این ائتلاف نظامی موافقت کردند.

بیش از دو سوم سناتورهای آمریکایی طی رأی‌گیری دربره الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، موافقت خود با این مسئله را که مهم‌ترین گسترش این ائتلاف ۳۰ عضوی از دهه ۱۹۹۰ است، اعلام کردند.

طرح پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو البته نیاز به تایید سایر کشورهای عضو این ائتلاف نظامی دارد، فرآیندی که به گفته کارشناسان ممکن است ماه‌ها طول بکشد و پس از تکمیل، از ماده ۵ حفاظت از دو کشور بی‌طرف تاریخی اعطا خواهد شد.

در این میان، این کشورها شریک ناتو محسوب می‌شوند و در تمرینات نظامی با آمریکا و سایر کشورهای ناتو شرکت خواهند کرد.

حدود یک ماه قبل بود که «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اعلام کرد که فرایند تصویب الحاق سوئد و فنلاند به این ائتلاف با امضای پروتکل‌های عضویت رسما آغاز شد.

بعد از امضای پروتکل‌های الحاق سوئد و فنلاند، این موضوع برای تصویب به همه کشورهای عضو ناتو ارسال می‌شود تا آنها طبق قوانین داخلی خود الحاق سوئد و فنلاند به ناتو را تصویب کنند.

تحرکات برای الحاق سوئد و فنلاند به ناتو در شرایطی انجام شده که این دو کشور به طور سنتی طی دهه‌های گذشته سیاست بی طرفی را اختیار کرده بود اما به دنبال درگیری روسیه با اوکراین و مواضع تحریک‌آمیز کشورهای غربی، استکهلم و هلسینکی خواهان عضویت در ناتو و کنار گذاشتن سیاست بی‌طرفی شدند.

فارس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید