سلطان عمان در سفر به تهران چه اهدافی را دنبال می کند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۰۷
    کد خبر :997421
سفر سلطان عمان به ایران 1402

به نظر می رسد که پادشاه عمان در سفر به تهران، حامل ابتکارهای تازه با محوریت از سرگیری مذاکرات احیای برجام است. ابتکاراتی که در نتیجه رایزنی های طرف های غربی و خصوصا آمریکا با طرف عمانی، در قالب طرحی مشخص قرار گرفته اند و پادشاه عمان برای عرضه آن ها به ایران، عازم تهران شده است. البته که باید توجه داشته باشیم به احتمال زیاد، دو طرف رایزنی های پشت پرده ای را نیز داشته اند و اکنون باید دید که سرانجامِ این ابتکارات برجامی چه خواهد شد.

بازتابهمزمان با سفر پادشاه عمان، “هیثم بن طارق” به ایران، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگرانِ مسائل خاورمیانه، توجه ویژه ای را به این سفر معطوف کرده اند. سفری که پیشتر نیز انجام گرفتنِ قریب الوقوع آن اعلام شده بود با این حال، زمان دقیقی برای آن تعیین نشده بود.

بسیاری بر این باورند که سفر پادشاه عمان به تهران جدای از اینکه می‌تواند نقشی قابل توجه در تقویت پیوندهای دو کشور داشته باشد، در عین حال، از ابعاد قابل توجه منطقه ای و بین‌المللی نیز برخوردار است. در این راستا به 3 جنبه از سفر هیثم بن طارق به ایران و دستورکارهای احتمالی که او در این سفر دنبال می کند، اشاره می شود.

1- از سرگیری مذاکرات احیای برجام

به نظر می رسد که پادشاه عمان در سفر به تهران، حامل ابتکارهای تازه با محوریت از سرگیری مذاکرات احیای برجام است. ابتکاراتی که در نتیجه رایزنی های طرف های غربی و خصوصا آمریکا با طرف عمانی، طی طرحی مشخص قرار گرفته اند و پادشاه عمان برای عرضه آن ها به ایران، عازم تهران شده است. البته که باید توجه داشته باشیم به احتمال زیاد، دو طرف رایزنی های پشت پرده ای را نیز داشته اند و اکنون باید دید که سرانجامِ این ابتکارات برجامی چه خواهد شد.

البته آنچه بیش از همه واضح است این نکته می باشد که کنشگری محوری شخصِ پادشاه عمان در این معادله و اینکه خودِ وی برای رایزنی ها با مقام های ایرانی در مورد مساله اتمی کشورمان عازم تهران شده، حامل این پیام است که مسقط و طرف های غربی در از سرگیری مذاکرات احیای برجام و تسهیل آن جدی هستند. با این همه، آنچه از نقش تعیین کننده برخوردار است این نکته می باشد که پیشنهادات و ابتکارات ارائه شده، در برگیرنده دغدغه هایی که ایران در روزها و ماه های اخیر مدام بر آن ها تاکید کرده نیز باشند.

2- آشتی دادن ایران و مصر

انتظار می رود پادشاه عمان در سفر به تهران، رایزنی های گسترده ای را نیز با محوریت گسترش روند تنش زدایی در قالب روابط ایران با دیگر دولت های عربی را نیز در پیش گیرد. در این زمینه به طور خاص برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که سفر اخیر پادشاه عمان به مصر و رایزنی های وی با طرف مصری و طرح گمانه زنی های مختلف در مورد اراده تهران و قاهره جهت عادی سازی روابط سیاسی متقابلشان، عملا این گمانه زنی که پادشاه عمان حامل پیام هایی از سوی طرف مصری برای ایران است را تقویت کرده است.

البته که در چهارچوبی کلی تر، انتظار می رود که پادشاه عمان میانجی گری های خود در رابطه با تنش زدایی از روابط تهران با دولت های عربی منطقه را که به طور خاص از زمان امضای توافق احیای روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان آغاز شد، ادامه دهد.

3- آزادی و تبادل زندانیان

و در نهایت احتمالا پادشاه عمان در سفر به تهران رایزنی های قابل توجهی را با طرفِ ایرانی جهت آزادسازی شماری از زندانیان دوتابعیتی غربی در ایران نیز در دستورکار قرار خواهد داد. پیش از سفر هیثم بن طارق به ایران شاهد بودیم که دولت عمان میانجی گری موفقیت آمیزی را میان ایران و بلژیک به ثمر رساند و در قالب آن “اسدالله اسدی” دیپلمات بازداشت شده کشورمان در بلژیک با یک شهروند بلژیکیِ زندانی در ایران مبادله شد.

از این رو، انتظار می رود که طرف های غربی نظیر آمریکا و فرانسه نیز با واسطه گری دولت عمان، به دنبال آزاد‌شدن اتباع بازداشتی خود در تهران باشند. موضوعی که خود یکی از دستورکارهای مهم سفر پادشاه عمان به تهران را تشکیل می دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید