سلاح روسی نیرو های قسام، حضور بالگر های اسرائیلی در آسمان غزه را کاهش می دهد

    کد خبر :1045391
سلاح روسی نیرو های قسام

گردان‌های قسام، شاخه نظامی جنبش حماس روز گذشته اعلام کرد یک فروند بالگرد آپاچی اسرائیل را با موشک ضدهوایی سام ۷ ساخت روسیه در نوار غزه هدف قرار داده است، چند روز پیش هم نیروهای القسام از بکارگیری موشک سام-۱۸ علیه یک بالگرد اسرائیلی در شمال غزه خبر داده بودند.

به نقل از العربی الجدید، استفاده از این موشک‌ها تحولی جدید و مهم در رویارویی‌های قسام و بقیه گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر گذشته به شمار می‌رود که در پی جنگ گسترده در نوار محاصره شده آغاز شد. عملیات سیل الاقصی در ۷ اکتبر سال گذشته.

اگرچه این اولین بار نیست که گردان‌های قسام از این موشک در جنگ کنونی و پیش از آن استفاده می‌کند اما بکارگیری آن به معنای تحمیل چالش‌های جدید و تهدید آزادی تردد بالگردها و جنگنده‌های اشغالگرات در آسمان نوار غزه به خصوص در ارتفاع پایین است.

نیروهای قسام در اوایل ژانویه ۲۰۲۲ از سام ۷ علیه هلیکوپترهای اسرائیلی استفاده کردند و در آوریل همان سال دوباره این سلاح را بکار گرفتند در جنگ کنونی هم قسام چندین بار از موشک های سام-۷ استفاده کرده که آخرین مورد آن روز یکشنبه گذشته است.

مشخصات موشک سام ۷ و تاثیر آن در نبرد هوایی

حماس برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۳ میلادی و در جریان رژه نظامی در نوار غزه از در اختیار داشتن موشک سام ۷ پرده برداشت به طوری که رزمندگان قسام طی این رژه پرتاب‌کننده‌های موشک سام ۷ را بر روی دوش خود حمل می‌کردند.

سام۷ سامانه موشکی دفاعی قابل حمل و از طراز زمین به هواست،این سلاح در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید و از سال ۱۹۶۸ وارد یگان های نظامی شد، گفتنی است که هر موشک سام ۷ دقیقا ۴۳۰ متر برثانیه سرعت دارد.

این سلاح کاربردی در غرب به نام استریلا شناخته می‌شود و در زمان جنگ سرد عنصر اساسی در مبارزات انقلابی به شمار می‌رفت. آمار دقیقی از تعداد این سلاح در جهان در دسترس نیست اما به گفته کارشناسان نظامی شوروی سابق تعداد قابل توجهی از این نوع سلاح را تولید و در اختیار گروه های شبه نظامی و ارتش‌های جهان گذاشته است.

در هر حال موشک انداز سام ۷ حداقل برای فراری دادن هواپیماهای بمب افکن و جنگنده از ارتفاع پایین و راندن انان به ارتفاع بالاتر و نیز هدف گرفتن بالگردها که سرعت کمتر و در ارتفاع پایین‌تری پرواز می‌کنند، موفق است.

به گزارش شفقنا، موشک های سام ۷ با قابلیت حمل آسان، قیمت کم و تاثیر گداری قابل قبول یکی از بهترین موشک های سطح به هوای انفرادی می‌باشند.با استفاده از این سلاح می‌توان یک واحد کوچک پیاده نظلم را به یک واحد ضد هوایی ضربتی نه چندان فوق العاده ولی موثر تبدیل کرد.

استفاده از سام ۷ به معنای محروم کردن هواپیماهای اسرائیلی از پرواز در ارتفاع پایین به خصوص بالگردهاست که برخی از ماموریت این پرنده‌ها نظیر عملیات هلی‌برن و انتقال مجروحان را که مستلزم پرواز در ارتفاع پایین است را پیچیده می‌کند.

علاوه بر سام 7، مقاومت فلسطین چند روز پیش در 27 دسامبر، از موشک پیشرفته‌تر سام 18 و موشک RPO-A معروف به «شعله افکن» استفاده کرد که این امر سؤالاتی را در مورد توانمندی‌های دفاع هوایی قسام مطرح کرد.

موشک سام ۱۸ یا ایگلا نسبت به سام ۷ با برد تا ۵ کیلومتر پیشرفته‌تر به حساب می‌آید و در برابر اهداف هوایی در ارتفاع کمتر از ۵/۳ کیلومتر موثرتر است، این موشک هم دوش‌پرتاب محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید