سلاحی که ارتش آمریکا 71 هزار قبضه آنرا سفارش داده است! /عکس

    کد خبر :884354
سلاحی که ارتش آمریکا 71 هزار قبضه آنرا سفارش داده است

نخستین چیزی که درباره نارنجک‌انداز ام320 جلب توجه می کند، اندازه جمع و جور و شکل ظاهری این سلاح است. ام320 یک سلاح مستقل محسوب می شود، اما اندازه کوچک و وزن کم این سلاح، امکان یکپارچه سازی آن با سلاح های دیگر مانند تفنگ تهاجمی ام4 کارباین را نیز فراهم می کند.

این نارنجک‌انداز به نوعی جایگزین نارنجک‌انداز ام 203 است که زیر لوله تفنگ های تهاجمی نصب می شود.

ظاهر نارنجک‌انداز ام320 به نوعی شبیه به مسلسل کوچک یوزی است. این سلاح می تواند نارنجک های 40 میلیمتری را شلیک کند. ام320 ابتدا توسط نیروهای ویژه ارتش آمریکا بکار گرفته شد و سپس خدمت در واحدهای پیاده نظام عادی را نیز آغاز کرد.

تولید انبوه ام320 از سال 2008 آغاز و از سال 2009 وارد خدمت شد. ارتش آمریکا 71 هزار قبضه از این نارنجک‌انداز را سفارش داده است. ام320 سلاح ارزانی برای ارتش آمریکا نبوده و 270 میلیون دلار برای خرید این سلاح و لوازم جانبی آن هزینه شده است.

گلوله گذاری آسان و استفاده از نارنجک های دوربرد

مزیت اصلی نارنجک‌انداز ام320 نسبت به ام203 امکان پر کردن سلاح از بغل است که گلوله گذاری راحت‌تر و شلیک گلوله هایی با برد بیشتر از جمله نارنجک هدایت شونده لیزری 40 میلیمتری ریتیان با برد بسیار طولانی را فراهم می کند.

جمع و جور و قدرتمند

نارنجک انداز ام320 در حالت پایه و بدون نارنجک 1.6 کیلوگرم وزن دارد و در صورت استفاده از دوربین، فاصله‌یاب لیزری و قنداق وزن آن به 2.2 کیلوگرم می رسد.

طول نارنجک‌انداز ام320 با قنداق بسته 350 میلیمتر و با قنداق باز 508 میلیمتر است که همچنان اندازه ای جمع و جور برای چنین سلاح قدرتمندی محسوب می شود. برد موثر این سلاح برای یک هدف نقطه ای 150 متر و برای یک هدف منطقه ای 350 متر است.

نارنجک‌انداز ام320 در هر بار یک نارنجک را شلیک می کند و دارای دوربین دید در روز/شب همراه با یک تنظیم کننده ارتفاع و فاصله‌یاب لیزری است. ترکیب این موارد دقت نارنجک‌انداز ام320 را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

این سلاح برای استفاده در زمانی که نیروهای خودی در فاصله نزدیک با نیروهای دشمن درگیر هستند، طراحی نشده است. شعاع نزدیک خطر این سلاح 165 متر است. با استفاده از ام320 می توان پرتابه هایی انفجاری را به سمت نیروهای دشمن که سنگر گرفته یا در فضای باز هستند، شلیک کرد، از این رو، استفاده از آن هنگامی که نیروی خودی در نزدیکی نیروهای دشمن هستند می تواند به زمینگیر شدن نیروهای خودی نیز منجر شود.

استفاده از نارنجک های مختلف

با استفاده از نارنجک‌انداز ام320 می توان نارنجک های دو منظوره با قابلیت انفجار شدید را به سمت خودروهای زرهی سبک شلیک کرد. همچنین، امکان استفاده از نارنجک های آتش‌زا و دودزا نیز وجود دارد.

در مجموع ام320 سلاحی چند کاره است که جوخه های پیاده نظام را چابک‌تر و قدرتمندتر می سازد. این سلاح توسط شرکت هکلر و کخ (Heckler & Koch) در آلمان و همچنین شرکت کپکو (Capco) در آمریکا تولید شده است.

عصر ایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید