سفیر فرانسه در تهران: تلاش‌ مکرون برای برقراری آتش‌بس اقتصادی میان ایران و آمریکا

    کد خبر :619781

سفیر فرانسه در تهران با اشاره به عزم و اراده قوی دولت این کشور برای کاهش تنش‌های سیاسی ایجاد شده بین ایران و ایالات متحده، اعلام کرد: تلاش‌های امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه بر این است که یک آتش‌بس اقتصادی میان ایران و آمریکا برقرار شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، «فیلیپ تیه‌بو» در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تهران، پیشنهاد برقراری خط اعتباری مالی میان اتحادیه اروپا و ایران را یکی از راهکارهای دولت متبوعش برای حل مشکلات پیش آمده ناشی از تحریم دولت آمریکا علیه ایران عنوان کرد و افزود: شرکت‌های فرانسوی علاقه زیادی به ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با ایران دارند و دولت فرانسه نیز در حال متقاعد کردن شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور و رفع نگرانی‌ها برای همکاری با بازار ایران است.

وی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که در شش ماهه ابتدای سال جاری میلادی، حجم مبادلات تجاری میان اتحادیه اروپا و ایران به شدت کاهش یافته ‌است، به سازوکار اینستکس اشاره کرد و افزود: ما دلسردی ایران بابت تاخیر در اجرای این ساز و کار مالی و زمان‌بر شدن آن را درک می‌کنیم، اما به دنبال آن هستیم که یک مکانیزم مالی پایدار و طولانی‌مدت میان دو طرف برقرار شود تا پویایی بیشتری داشته باشد.

سفیر فرانسه در تهران ادامه داد: دولت فرانسه و دیگر دولت‌های سهیم در اینستکس به طور جدی در تلاش هستند تا این ساز و کار مالی اجرایی شود اما شرط دیگر این اتفاق آن است که شرکت متناظر اینستکس در ایران نیز هر چه سریع‌تر شروع به کار کند.

به گفته وی، دولت فرانسه به دنبال آن است که دیگر کشورهای اتحادیه اروپا را نیز به عضویت در اینستکس درآورده و تعداد کشورهایی که به این ساز و کار مالی پیوسته‌اند را افزایش دهد.

فیلیپ تیه‌بو همچنین در این ملاقات از سفر مجدد رییس اینستکس به تهران طی اواخر ماه اکتبر سال جاری (اوایل آبان ماه) خبر داد و افزود: قرار است در این سفر، رییس اینستکس ملاقات‌هایی با بخش‌ خصوصی ایران و شرکت‌های ایرانی طرف تجاری با اتحادیه اروپا داشته باشد و زمینه اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این ساز و کار مالی مورد بررسی قرار گیرد.

تاکید بر اجرای سریع ساز و کار مالی

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز در این ملاقات با بیان اینکه زمینه همکاری اقتصادی بنگاه‌های کوچک و متوسط ایران و اتحادیه اروپا فراهم است، گفت: با این حال، مشکل جدی کماکان عدم اجرایی شدن اینستکس است و این در حالی است که شرکت متناظر این ساز و کار مالی در ایران، به ثبت رسیده و با استقرار دفتر کاری آماده ورود به عرصه فعالیت است.

«مسعود خوانساری» با اشاره به اینکه مبادلات تجاری میان ایران و اتحادیه اروپا را می‌توان بر اساس مکانیزم تهاتر به پیش برد، افزود: به نظر می‌رسد مشکل اصلی بر سر راه شروع به کار اینستکس، تزریق منابع مالی به این صندوق است و با توجه به تحریم نفت ایران و عدم خرید از طرف کشورهای اروپایی، از روش‌های دیگری باید برای تزریق پول در اینستکس استفاده کرد.

وی سپس به آمادگی اتاق تهران برای معرفی شرکت‌های ایرانی به شرکای فرانسوی و اعتبارسنجی بنگاه‌های بخش ‌خصوصی ایران اشاره کرد و افزود: اروپا باید درک کند که اگر اینستکس یا هر مکانیزم مشابه و جایگزین دیگری که بتواند موتور همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا را راه بیندازد، عملیاتی نشده و به کار گرفته نشود،
در آن صورت حتما فاصله تعاملات تجاری میان ایران و اروپا بیشتر شده و شرکت‌ها و کشورهای دیگری جایگزین اروپا در مناسبات اقتصادی با ایران می‌شوند.

سرپرست امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این ملاقات، با اشاره به اینکه در مدت شش ماهه ابتدای سال جاری، براساس آمار یورواستات حجم صادرات ایران به فرانسه ۱۰۰ درصد و حجم واردات ایران از فرانسه ۶۳ درصد افت داشته است، گفت: به نظر می‌رسد که زمان آن فرا رسیده تا سبد مبادلات کالایی و خدماتی میان دو کشور را متنوع کرد.

حسام‌الدین حلاج افزود: با برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان اتاق تهران و اتاق‌های استان‌های فرانسه و تبادل اطلاعات و داده‌ها میان دو طرف، می‌توان به شناخت بهتری از همکاری بنگاه‌های بخش‌خصوصی دو کشور دست یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید