سفر کاری و پر اهمیت امیر قطر به تهران/ آیا امیر قطر حامل پیام آمریکایی‌ها برای ایران است؟

    کد خبر :908874

«بازتاب»– امیر قطر در سفری هدفمند به زودی به تهران سفر خواهد کرد؛ سفری کاری که به نظر می رسد نقش موثری در بهبود روابط ایران با طرف های غربی به ویژه کشورهای حاضر در گفت و گوهای برجامی داشته باشد.

با توجه به این که سفر امیر قطر از سوی خبرگزاری رویترز به این شکل عنوان شده است که سفر از ایران آغاز خواهد شد و سپس به انگلیس، آلمان و سایر کشورهای اروپایی ختم خواهد شد و همچنین محورهای سفر مذاکرات هسته ای برای احیای توافق هسته ای 2015 و امنیت انرژی اروپا بیان شده است این امیدواری وجود دارد که امیر قطر حامل پیام های نوید بخشی در حوزه تحریم های انرژی ایران باشد، به نحوی که بتواند از طریق کاهش فشار تحریمی بر فروش انرژی توسط ایران به امنیت انرژی اروپا که اکنون به علت جنگ در اوکراین با مشکلاتی دست به گریبان است، کمک کند.

خبر منتشر شده سفر امیر قطر توسط خبرگزاری رویترز از سوی نور نیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز تایید شده است و اشاره کرده است که طبق گزارش ها این سفر به برجام ارتباط دارد و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن تایید خبر سفر امیر قطر به ایران از سفر رئیس جمهور ایران به یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس خبر داده است.

اهمیت سفر امیر قطر به ایران در این شرایط این است که قطر در سال های گذشته توانسته است خود را برای ایالات متحده به عنوان یک مدخل امن به منطقه برای گفتگو معرفی کند و در واقع در منطقه نیز این نگاه را به وجود آورده است که قطر می تواند در کنار عمان به عنوان تسهیل کننده مذاکره و توافق دیده شود، نیاز است اخبار مربوط به مذاکرات ایالات متحده و طالبان در دوحه را مرور کنیم تا مشخص شود قطر چه نقشی در روند صلح ایالات متحده و طالبان داشته است و توانسته است به طور رسمی همچنان به عنوان یکی از پل های ارتباطی مهم بین ایالات متحده و طالبان ایفای نقش کند بدون آن که سهم خواهی یا مداخله ای در امور داخلی افغانستان داشته باشد.

هویت جدید مبتنی بر میانجیگری که قطر در پی کسب آن است و تلاش دارد با وارد شدن در پرونده های مهم منطقه ای و بین المللی اعتماد بازیگران سطح منطقه و خارج از منطقه را جلب کند، به عنوان یک فرصت برای مذاکرات احیای توافق هسته ای 2015 محسوب می شود، زیرا به نظر می رسد قطر تلاش دارد از اعتمادی که نسبت به آن در جهان غرب وجود دارد برای حل بن بست مذاکرات استفاده کند.

روز یکشنبه «بشار اسد» در سفری غیرمنتظره وارد تهران شد و با مقامات ایرانی دیدار کرد، قرابت زمانی بین سفر رئیس جمهور سوریه و امیر قطر باعث شده است برخی از کاشناسان به این باور برسند که فصل جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران و جهان غرب در حال شکل گیری است، روابط نزدیک شخصی امیر قطر با «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده این فرض را تقویت می کند که او حامل پیام رئیس جمهور ایالات متحده برای مقامات ایرانی باشد.

در سال 2017 چهار کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و در ادامه این بحران دیپلماتیک کشورهای گابن، نیجر، لیبی، یمن، مالدیو، سنگال، موریتانی، چاد، کومور اقدام به قطع روابط با قطر کردند همچنین اردن سطح روابط خود را با قطر کاهش داد. در این شرایط کمک ها و موضع گیری های جمهوری اسلامی ایران همواره با دولت قطر از سر همراهی و همکاری بوده است و این خاطره مثبت در ذهن امیر قطر رویکرد او نسبت به جمهوری اسلامی را تغییر داده است و از سوی دیپلمات های قطری به تکرار بیان شده است. اکنون این رویکرد مثبت و حس مشترک همکاری بین دو کشور می تواند در فضای بن بست مذاکرات کمک کننده باشد یا به تعبیری خلاء های موجود را پر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید