عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق:

سفر ظریف به عراق تحولات خاصی به دنبال خواهد داشت

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۴
    کد خبر :467918

یکی از اعضای کمیسیون روابط خارجی عراق با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه ایران مورد استقبال گسترده دولت جدید عراق قرار گرفت، افزود: سفر ظریف بسیار مهم است و تحولات خاصی به دنبال خواهد داشت.

فرات التمیمی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در گفت‌وگو با شبکه ماهواره‌ای دجله گفت: عراق پرونده‌های مشترک زیاد و متعددی با ایران دارد که در جریان سفر ظریف، وزیر خارجه ایران به بغداد مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

وی افزود: سفر وزیر خارجه ایران مورد استقبال گسترده دولت جدید عراق قرار گرفت زیرا این دولت خواهان روابط گسترده و متعادل با تمام کشورها و خصوصا همسایگان است.

این مسئول عراقی گفت: هیات اقتصادی همراه وزیر خارجه ایران به منظور بحث و گفت‌وگو در رابطه با تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور و همکاری در زمینه برق و انرژی به عراق آمد.

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در ادامه گفت: سفر ظریف بسیار مهم است و تحولات خاصی به دنبال خواهد داشت و عراق در مرحله بازسازی نیازمند حمایت تمام دوستان است. این سفر مقدمه ای برای ورود شرکت های سرمایه گذاری و فعالیت های تجاری به منظور گسترش همکاری های مشترک میان دو کشور به خصوص در زمینه‌های خدماتی، امنیتی و اطلاعاتی است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران بعد از ظهر دیروز (یکشنبه) در راس یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد فرودگاه بغداد شد.ظریف در هنگام ورود به عراق در فرودگاه بغداد مورد استقبال تعدادی از مقامات وزارت خارجه این کشور همسایه از جمله نزار خیرالله، معاون وزیر خارجه عراق و همچنین ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و تعدادی دیگر از مقامات نمایندگی ایران در این کشور همسایه قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان بلافاصله بعد از ورود به عراق بامحمد علی الحکیم، همتای عراقی‌اش دیدار و مذاکرات خود رادر محل وزارت خارجه این کشور آغاز کرد.

به گزارش ایسنا،محمد جواد ظریف پس از آن با سیدعمار حکیم ،رهبر جریان حکمت ملی عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در ادامه عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق دیدار و ضمن تبریک دستاوردهای سیاسی ملت عراق و تشکیل دولت جدید، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات و حاکمیت ملی و دستاوردهای مردم سالاری در عراق تاکید کرد.

براساس این گزارش، وزیر خارجه کشورمان در ادامه سفر خود قرار است با محمد الحلبوسی ، رئیس پارلمان عراق دیدار کند. ظریف ساعت 3 بعدازظهر امروز در یک سمینار اقتصادی که قرار است در سالن غرناطه در هتل منصور میلیا برگزار شود، شرکت می‌کند. این سمینار با مشارکت تجار و سرمایه گذاران ایرانی و عراقی و به ریاست وزیر تجارت عراق برگزار می‌شود و محمد جواد ظریف نیز سخنرانی خواهد کرد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد پیش از این اعلام کرده بود که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه شب با برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق دیدار می‌کند.

در بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق آمده است: وزیر خارجه ایران صبح روز سه شنبه عازم اربیل خواهد شد تا علاوه بر دیدار با مسئولان کردستان عراق در دومین سمینار اقتصادی که میان تاجران ایرانی و کردستانی برگزار می‌شود شرکت کند. وی ظهر سه‌شنبه به سوی سلیمانیه خواهد رفت تا با رهبران کرد دیدار کند.

در پایان این بیانیه آمده است: ظریف بعد از سفر به اقلیم کردستان عراق صبح روز چهارشنبه عازم کربلا خواهد شد تا در سومین سمینار اقتصادی که میان سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی برگزار می‌شود شرکت کند. وزیر خارجه ایران پس از پایان این سمینار به نجف می‌رود و روز پنجشنبه به ایران بازمی گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید