سفر «بی‌نهایت مهم» رئیس موساد به واشنگتن؛آیا اسرائیل می‌تواند بر مذاکرات وین اثر بگذارد؟

    کد خبر :867553
سفر دیوید بارنیا به آمریکا

با بازگشت هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران، 1+4 و آمریکا به پایتخت‌های خود برای مشورت، تلاش‌های اسرائیل برای تأثیرگذاری بر مذاکرات افزایش یافته است؛ مقام‌های اسرائیلی بر این باورند که نارضایتی اروپا و آمریکا از طرح پیشنهادی ایران، امکان و بستر مناسبی را برای تل‌آویو فراهم کرده است تا سطح تأثیرگذاری خود بر مذاکرات وین را بالا ببرد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- رئیس موساد، «داوید بارنیا»، روز یکشنبه با هدف گفتگو با مقام‌های بلندپایه دولت بایدن به واشنگتن سفر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بارنیا در این سفر می‌کوشد رهبری آمریکا را قانع کند که توافق موقت با تهران اقدامی اشتباه است؛ چرا که چنین توافقی ایران را به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای خود وادار نمی‌کند؛ رئیس موساد در تلاش است تا واشنگتن را به افزایش تلاش‌ها برای جلب حمایت بین‌المللی از تحریم‌های ایران متقاعد کند.

این رسانه‌ها این سفر را «بی‌نهایت مهم» توصیف کرده‌اند.

هم‌زمان با این سفر، بارنیا بر مواضع پیشین مقام‌های اسرائیلی مبنی بر اینکه حتی اگر توافقی میان تهران و قدرت‌های جهانی شکل بگیرد، تل‌آویو به آن پایبند نخواهد بود، تأکید کرده است.

همچنین بارنیا قصد دارد اطلاعاتی جدیدی از برنامه هسته‌ای ایران را به مقام‌های واشنگتن ارائه دهد.

درست در روز آغاز دور هفتم گفتگوهای وین، مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که ایران قصد دارد سطح غنی‌سازی خود را تا 90 درصد افزایش دهد؛ با این وجود در پی دیدار «علی باقری کنی» با «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که هیچ نشانه‌ای از اقدام تهران برای غنی‌سازی 90 درصدی اورانیوم وجود ندارد.

به نظر می‌رسد در پی آنچه هیئت‌های مذاکره‌کننده اروپایی و آمریکایی، خواسته‌های حداکثری و دلسردکننده ایران نامیده‌اند، اسرائیل تلاش‌های خود را برای اثرگذاری بر مذاکرات را افزایش داده است.

در همین راستا «بنی گانتز»، وزیر دفاع اسرائیل هم به آمریکا سفر خواهد کرد و انتظار می‌رود محور رایزنی‌های او نیز ایران و موضوع توافق هسته‌ای باشد.

در خصوص اثرگذاری اسرائیل بر مذاکرات، یک مقام ناشناس اسرائیلی با اشاره به غافلگیری مقام‌های آمریکا از خواسته‌های طرف ایرانی اعلام کرد که برداشتن تحریم‌ها دست «جامعه بین‌المللی» را از هر گونه ابزاری برای حفظ توافق هسته‌ای بالقوه خالی خواهد کرد.

یک منبع اسرائیلی دیگر تأکید کرده است تل‌آویو بر این باور است گفتگوهای وین به یک توافق سریع نمی‌انجامد؛ «در روزهای آینده خواهیم دید که قدرت‌های جهانی به سمت بحران با ایران حرکت خواهند کرد یا انعطاف».

پس از پایان دور هفتم گفتگوهای وین، مقام‌های امریکایی اعلام کردند که واشنگتن برای «جهانی که در آن بازگشتی به برجام وجود ندارد، آماده می‌شود».

با توجه به این شرایط، تحلیل‌گران دور هشتم گفتگوها را سرنوشت‌ساز دانسته‌اند؛ چرا که مشخص خواهد شد که آیا طرف‌ها به سمت نوعی سازش پیش خواهند رفت یا در پی اهرم‌سازی علیه یکدیگر خواهند بود؛ اقدامی که به بالا رفتن سطح تنش و اختلاف منجر می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید