سعید خطیب‌زاده: گفتگوهای ایران و عربستان در فضای عمومی پیگیری نمی‌شود

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۷
    کد خبر :852103
گفتگوهای ایران و عربستان در فضای عمومی پیگیری نمی‌شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود درباره آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی سخن گفت و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه به لبنان و ماجرای مشکل در سوختگیری هواپیمای حامل وزیر گفت: این مورد خبرسازی است و سفر امیرعبداللهیان به سوریه از قبل تنظیم شده بود. برخی دوست ندارند این سفرها با موفقیت همراه باشد و این حاشیه‌ها را می‌سازند. هواپیمای وزیر هیچ درخواستی برای سوختگیری در لبنان نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگر نشست به سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر پیشین درباره تعلیق تحریم‌ها هم واکنش نشان داد و افزود: همه را دعوت می‌کنم به انتخاب نکردن گزینشی از نکاتی که گفته می‌شود. وزارت خارجه وزارتخانه تخصصی است. ظریف در مقام وزیر خارجه چند باری این موضوع را توضیح داد و برداشتی که شده برداشت دقیق از سخنان ایشان نیست. آنچه مسلم است اینکه در ادامه مسیر باید از این فضاسازی‌ها عبور کنیم و اجازه دهیم دولت در مسیر خودش گفت‌وگوهای وین را پیش ببرد.

خطیب‌زاده درباره گفتگوهای ایران و عربستان هم چنین اظهار نظر کرد: توافق هیات اعزامی ایران با عربستان این بوده که مذاکرات در فضای عمومی پیگیری نشود. چهار دور مذاکره با عربستان در بغداد انجام شد و آخرین دور زمانی بود که ما در نیویورک بودیم. این تماس‌ها بدون انقطاع بین دو طرف و ارسال و دریافت پیام‌ها ادامه داشته و دارد. بیشترین تمرکز درباره موضوع‌های دوجانبه و منطقه‌ای به ویژه حوزه خلیج فارس و یمن هم بخشی از گفت‌وگوها بوده است. آنچه عربستان باید انجام دهد توقف جنگ و محاصره ظالمانه و شرایطی است که به تراژدی انسانی منجر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه گریزی هم به روابط ایران و جمهوری آذربایجان زد و گفت: روابط دو کشور از منطقی درست پیروی کرده و در عین حال نگرانی‌های ایران هم در چارچوب حسن همجواری و روابط خوب ایران و آذربایجان به طرف مقابل منتقل شده است. دوستان در باکو گفته‌اند این نگرانی‌ها را برطرف می‌کنند. ما در قبال آذربایجان رفتار برادرانه‌ داشتیم اما در برخی نکات و موضوع‌ها انتظاری که از طرف خودمان داشتیم برآورده نشده است. حریم فضایی و هوایی خود را هرگز روی آذربایجان نبستیم. زمین باز است و مراوده انجام می‌شود و دو طرف نباید اجازه دهند طرف‌های ثالث بر روابط تاثیر بگذارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید