سرویس‌های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش‌آموزان

    کد خبر :641758
سرویس‌های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش‌آموزان

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بر ضرورت ایمن سازی سرویس مدارس تاکید کرد و گفت: در راستای کاهش حوادث تهیه و تدوین دستورالعملی با همکاری سه وزارتخانه کشور، آموزش وپرورش و راه و شهرسازی صورت گرفته است.

 

سرویس‌های غیر مجاز مدارس بلای جان دانش‌آموزانمرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، در رابطه با استفاده از سرویس‌های غیر مجاز دانش‌آموزی که منجر به ضایع از دست دادن دو تن و مصدوم شدن ۵ نفر از دانش‌آموزان بشاگرد گردید ضمن عرض تسلیت به خانواده این عزیزان گفت: حوادث بسیار تلخ و تأثر انگیزی که در این دو ماه آغاز سال برای دانش آموزان این مرز و بوم رخ داده است نه تنها بر دل والدین آنان زخم نهاده است و با هیچ مرهمی التیام نمی‌یابد بلکه دل تمامی آنان را که شنونده این اخبار نیز هستند می‌آزارد.

 

ضامنی ادامه داد: متأسفانه دانش آموزان روستایی بیشترین قرباینان این حوادث هستند و برهمه دست اندرکاران اجرای حمل ونقل دانش آموزی واجب است تا با تمام توان، تلاش و همت خود در کاهش این حوادث وبهبود شرایط حمل ونقل تلاش کنند.

 

وی با بیان اینکه گام نخست در راستای کاهش حوادث تهیه و تدوین دستورالعملی بود که با همکاری سه وزارتخانه کشور، آموزش وپرورش و راه و شهرسازی آماده شد، تصریح کرد: اما این امر نمی‌تواند پاسخگوی همه نیاز‌های این بخش از حمل ونقل باشد. بی اطلاعی از قوانین موجود، عدم رعایت مفاد قانونی، نبود آمار جامع و مستند، بی تفاوتی مدیران و مسئولان امر در مواجه با وسایل حمل ونقل غیر مجاز، پاسخگو نبودن ناوگان موجود به نسبت دانش آموزان نیاز به سرویس مدرسه، هزینه بالای سرویس مدرسه برای والدین و یا به صرفه نبودن هزینه‌های پایین برای رانندگان، مسیر‌های تردد نا ایمن و حادثه برانگیز، و. همه و همه باعث شده است تا هر از گاهی شاهد حوادث اخبار تلخ و تاثر برانگیز باشیم.

 

کاهش نارضایتی والدین از سرویس مدارس پس از راه اندازی سامانه سپند

 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: به واسطه تکلیفی که یک سال گذشته وزارت کشور به اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور واگذار کرد، سامانه ملی پایش حمل و نقل دانش آموزی با نام سپند آغاز به کار کرد. تا قبل از راه‌اندازی این سامانه یک نابسامانی خاصی در حوزه سرویس مدارس وجود داشت و خانواده‌ها نارضایتی‌هایی را از سرویس مدارس داشتند که در نهایت نیاز شد یک ساماندهی در این حوزه اتفاق بیفتد.

 

وی ادامه داد: این سامانه باید بر اساس تکنولوژی‌های روز طراحی شود و خانواده‌ها و همین‌طور آموزش و پرورش باید به این سامانه دسترسی لازم را داشته باشند.

 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در ادامه گفت: آموزش و پرورش موظف است در خصوص سامانه سپند در موعد مقرر نیاز‌های خود را اعلام کند و متناسب با آن شهرداری‌ها باید شرکت‌های واجد شرایط را انتخاب و رانندگان نیز باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

 

وی افزود: در نهایت مدارس با شرکت‌ها قرارداد امضا می‌کنند و باید این قرارداد‌ها نیز مورد تایید شهرداری‌ها قرار بگیرد و پس از آن والدین می‌توانند ثبت نام خود را داشته و سرویس مدرسه موردنظر را انتخاب کنند.

 

نظارت بر حمل و نقل مسافر و بار بر عهده شهردار ها است

 

ضامنی تاکید کرد: با توجه به قوانین موجود، مدیریت ونظارت بر حمل ونقل بار و مسافر در محدوده شهر و روستا برعهده شهرداری است و از این رو وظیفه تأمین ناوگان مورد نیاز حمل ونقل دانش آموزی در حوزه درون شهری به شهرداری‌ها واگذار شده است، اما شهرداری‌ها برای تأمین ناوگان مدارس باید از تعداد ناوگان مورد نیاز مدارس آگاه باشند و به همین دلیل در ماده ۱۴ دستورالعمل آمده است که آموزش و پرورش باید در اسفندماه هر سال تعداد ناوگان مور نیاز خود را برای سال تحصیلی پیش رو اعلام نماید. همین موضوع برحمل ونقل روستایی و بین شهری نیز دلالت دارد.

 

وی بیان داشت: یکی از بزرگترین موانع در برنامه ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها بی اطلاعی از وضعیت موجود در حمل ونقل روستایی و بین جاده‌ای است. موضوعی که در کارگروه ماده ۱۹ بار‌ها وبار‌ها برای اجرای آن درخواست همکاری از آموزش و پرورش و وزارت راه و شهرسازی شده است.

 

ضامنی ادامه داد: در این که وضعیت ناوگان حمل ونقل دانش آموزی در سطح شهر‌های کشور از کیفیت بالایی برخوردار نیستند شکی نیست، اما اطلاع از نیاز آموزش پرورش به ناوگان حمل ونقل دانش آموزی شرط لازم برای برنامه ریزی است، حسن این کار این است که ناوگانی که از این طریق ارائه خدمت می‌دهند، ناوگانی هستند که استاندارد‌های لازم را دارند و از آن اطمینان خاطر داریم.

 

رانندگان سرویس مدارس دارای سوءپیشینه هستند

 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: تمامی رانندگانی که در این طرح ثبت نام کرده‌اند دارای عدم سوءپیشینه هستند و از سلامت روح و روان برخوردارند تا مثل گذشته با مشکلاتی مواجه نشویم. قاعدتا این ناوگان معاینه فنی لازم را دارد تا شاهد حوادثی در این حوزه نباشیم.

 

وی با تاکید بر اینکه از طرف دیگر آموزش و پرورش و مدارس در صورت عدم توان برخورد با وسایل حمل ونقل غیر مجاز حداقل امکان ارائه گزارش مراتب به مجموعه‌های بالادستی خود را خواهند داشت، گفت: آگاهی از این موضوع خود می‌تواند کمک موثری در ممانعت از بروز حوادثی از این دست شود.

 

ضامنی ادامه داد: اقدام‌های موثر پلیس در برخورد با چنین وسایل حمل ونقل غیر مجاز نیز یکی از راه‌های کاهش این اتفاقات ناگوار است. بدیهی است که این موارد نباید در جهت ایجاد مانع در ادامه تحصیل فرزندان این مرزو بوم شود بلکه با دقت و توجهی که معطوف این حوزه می‌گردد باید امنیت و ایمنی آنان را در دوره تحصیل تضمین نمود.

 

وی در خصوص بودجه و ردیف های اختصاصی اعتباری برای سرویس مدارس روستایی بیان کرد: موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد ردیف‌های اعتباراتی است که به آموزش و پرورش برای دانش آموزان روستایی تخصیص داده شده است و حتی اگر مبالغ تخصیصی پاسخگوی نیاز کامل دانش آموزان روستایی نباشد، ولی می‌تواند بخشی از این حوزه را سامان دهد. بدیهی است در این صورت سایر مجموعه‌های مرتبط مثل شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و .. با بهره گیری از سایر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود می‌توانند شانه به شانه آموزش و پرورش به بهبود وضعیت حمل ونقل دانش آموزان روستایی کمک نمایند.

 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: چارچوب‌های فوق زمانی قابل اجراست که والدین خود را متعهد به تأمین ناوگان از طریق فرآیند قانونی بدانند، در زمانیکه والدین ناوگان خود را خارج از این چارچوب تأمین می کنند مسئولیت آسیب‌های وارده به دانش آموزان از طرف راننده و یا مشکلات ایمنی خودرو و سایر مسائل تماماً با والدین می‌باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نباید شک داشت در این طرح عظیم و ملی همکاری و همراهی تمامی عوامل به ویژه سه وزارتخانه تدوین کننده قوانین و مقررات حمل ونقل دانش آموزی را می‌طلبد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید