سرنوشت قیمت خودرو های مونتاژی با افزایش سود بازرگانی چه می شود؟

    کد خبر :1030050
گرانی خودرو های مونتاژی

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از افت قیمت بازاری خودروهای مونتاژی خبر می دهد این در حالیست که نه تنها نشانه‌­ای برای کاهش قیمت بازاری محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی نیست بلکه شاهد هستیم که قیمت این خودروها در بازار پتانسیل این را دارد که در مسیر افزایشی قرار گیرد.

منوچهر منطقی دلیل افت قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش تیراژ تولید و عرضه در سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته عنوان می کند. آن طور که معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت می گوید 7 ماه اخیر به طور متوسط حدود 76 درصد افزایش پیدا کرده است. نکته دیگری که معاون وزیر صمت را به سمت این تحلیل سوق داده که قیمت خودروهای مونتاژی کاهش پیدا می کند، افت قیمت بازاری برخی مدل های خودروهای مونتاژی به نسبت قیمت کارخانه ای آنها است.

این مدیر ارشد صمت اظهار امیدواری می کند با آغاز واردات خودروهای دست دوم، قیمت محصولات تولیدی خودروسازان خصوصی بیش از پیش روند کاهشی به خود بگیرد.

اما به رغم اظهارات منطقی بررسی شرایط حاکم بر بازار خودرو و همچنین اخباری که حول و حوش تولید محصولات مونتاژی شنیده می شود نشان می دهد تحلیل معاون صنایع حمل و نقل صمت چندان با واقعیت های موجود منطبق نیست.

به نوشته اکو ایران؛ هفته گذشته دولت زیر مجوز افزایش سود بازرگانی برای قطعات منفصله خودروهای سواری را امضا کرد. این به آن معناست که قیمت کارخانه ای محصولات مونتاژی به دلیل افزایش سود بازرگانی قطعات منفصله خودروهای سواری روند صعودی به خود خواهد گرفت.

نکته دیگر که می تواند آژیر افزایش قیمت بازاری خودروهای مونتاژی را فعال کند در سخنان منطقی نهفته است. این مدیر ارشد صمت در بخشی از اظهارات خود به نحوی تامین ارز برای شرکت های خودروساز خصوصی اشاره می کند و می گوید بر اساس برنامه ریزی انجام شده از ابتدای امسال قرار شد ارز نمایی تنها به خودروسازانی داده شود که داخلی سازی بالای 50 درصدی را در دستورکار دارند و سایر خودروسازان یا باید از ارز حاصل از صادرات خودشان استفاده کنند یا از ارز صادراتی دیگران، نیاز خود را تامین کنند.

این سخنان نشان می دهد خودروسازان خصوصی با توجه به اینکه داخلی سازی محصولات تولیدشان زیر 50 درصد است برای تامین ارز مورد نیاز خود باید فکر راه حل هایی غیر تامین ارز از مسیر سامانه نیما باشند. استفاده از راه حل های دیگر نرخ خریداری ارز را افزایش می دهد و این مساله روی قیمت تمام شده محصول تولیدی خودروسازان خصوصی اثر گذاشته و منجر به جهش قیمت بازاری این خودروها نیز خواهد شد.

فراموش نکنیم با توجه به چالش های ارزی بعید است تا پایان سال جاری خبری از ورود خودروهای دست دوم خارجی به بازار شود. هنوز سیاست گذار بعد از حدود 14 ماه نتوانسته روند عرضه خودروهای وارداتی صفر کیلومتر به بازار را مشخص کند در این شرایط چگونه ممکن است از مسیر واردات خودروهای کارکرده خارجی قیمت خودروهای مونتاژی کاهش پیدا کند. اعلام قیمت علی الحساب برای خودروهای صفر کیلومتر وارداتی هم نشان می دهد، سیاست گذار همچنان به جزیره ای اداره کردن بازار خودرو اصرار دارد و قرار نیست بازار خودروهای پرتقاضا از خودروهای مونتاژی آسیب ببیند و گزندی از ناحیه واردات خودرو متوجه بازار خودروهای مونتاژی شود.

حرکت ماشین تورم نیز مساله ای است که روی قیمت بازاری خودروهای مونتاژی تاثیر منفی می گذارد. کارشناسان بازار خودرو معتقدند تا پایان سال قیمت بازاری خودرو رشدی حدود 15 درصد تا 20 درصدی را تجربه خواهد کرد. این میزان رشد در شرایطی است که اتفاق خاصی نیفتد و نرخ ارز جهش خاصی نکند. بنابراین به نظر می رسد تحلیل معاون وزیر صمت درباره کاهش قیمت بازاری خودروهای مونتاژی چندان محلی از اعراب ندارد. شاید این منطقی می داند، قیمت خودروهای مونتاژی رشد می کند برای همین سعی دارد تا با خبر درمانی این زهر این اتفاق را به صورت مقطعی هم که شده بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید