سرنوشت دعوای مجلس و وزارت صمت بر سر قیمت گذاری خودرو چه می شود؟

    کد خبر :1026088
سرنوشت قیمت گذاری خودرو

رییس مجلس در جلسه علنی از نهاد تنظیم گر شورای رقابت در بحث خودرو دفاع کرد. مخاطب سخنان محمد باقر قالیباف، وزیر صمت دولت سیزدهم بود که خواستار در اختیار گرفتن قیمت گذاری خودرو شده بود.

رئیس مجلس در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه درباره ایجاد نهاد تنظیم گر توسط شورای رقابت، گفت: در جلسه سران شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد این بود که شورای رقابت بر قیمت گذاری دخالت نکند.

ما آن زمان چندین جلسه با وزیر وقت داشتیم و مخالف این موضوع بودیم. چون اگر بازار رها شود و قیمت گذاری صورت نگیرد وضعیت نابسامانی خواهد شد.

این سخنان قالیباف را می توان دفاع از شورای رقابت در مقابل انتقاد ضمنی وزیر صمت از این نهاد تنظیم گر دانست.

رئیس مجلس ادامه داد: از وقتی شورای رقابت کنار رفت وضعیت بازار خودرو اینجوری شد. شورای رقابت اشکالاتی داشت که ما گفتیم اصلاح شود اما آن زمان به این موضوع توجهی نکردند.

قالیباف با اشاره به ماده 59 اصل 44 گفت: این ماده از اصل 44 تنظیم‌گری انحصار طبیعی و قانونی را تعریف کرده است و اختیارات و مجوزهایی به شورای رقابت داده است لذا اگر قیمت گذاری در خودرو می‌شود بر اساس انحصارها است وگرنه حق دخالت ندارد. شورای رقابت در بررسی‌های خود تشخیص می‌دهد که کدام موضوع انحصار است و کدام نیست. کسی نمی‌تواند شورای رقابت را حذف کند و ما هم نمی‌توانیم برای شورای رقابت تعیین تکلیف کنیم مگر اینکه بخواهیم قانون عوض کنیم.

رییس مجلس در ادامه سخنان خود نحوه مدیریت شرکت های خودروساز را نیز مورد نقد قرار داد و گفت: بیشتر اعضای شورای رقابت دولتی هستند، چرا دولت تا 6 درصد سهام مدیریت خودروسازها را در دست گرفته و این وضعیت نابسامانی را شاهدیم.

این اظهارات رییس مجلس، پیام روشنی برای وزارت صمت و شخص وزیر صمت دارد. عباس علی آبادی روز گذشته به طور تلویحی از حضور شورای رقابت در پروسه قیمت گذاری خودرو گلایه کرده بود. وزیر صمت ادعا داشت قیمت گذاری خودرو باید به راس هرم وزارت صمت سپرده شود.

به گزارش اکو ایران، به نظر می رسد جنگ بر سر حذف یا بقا شورای رقابت همچنان ادامه دارد. اما آنچه در بحبوحه این بحث ها مورد بی توجهی قرار می گیرد، وضعیت بغرنج دو خودروساز بزرگ کشور است. آمارهای منتشر شده از سوی ایران خودرو و سایپا در سایت کدال سازمان بورس نشان می دهد تا پایان بهار امسال در مجموع حدود 140 هزار میلیارد تومان زیان انباشته در صورت های مالی خودروسازان درج شده است. بهتر است مجلس و دولت به جای تداوم بحث به تصمیمی واحد درباره صنعت خودرو برسند، تا شرکت های خودروساز هر چه سریع تر از باتلاق زیان دهی خارج شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید