سرنوشت بازارها با تداوم جنگ روسیه و اوکراین/واکنش کم رمق بازار ارز و طلا به تنش‌های اروپای شرقی

    کد خبر :891190
بازارهای مالی

همگام با حمله روسیه به اوکراین اغلب بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار گرفت و با نوساناتی همراه شد، در ایران هم با گذشت 4 روز از آغاز جنگ، بازار سرمایه نزولی شد، قیمت طلا کاهش یافت و دلار هم تغییر محسوسی را تجربه نکرد.

«بازتاب»؛ زهره علامی- پس از انتشار خبرهایی درباره آغاز جنگ روسیه و اوکراین، قیمت نفت و گاز افزایش چشمگیری داشت و بعد از 8 سال، قیمت طلای سیاه از مرز 100 دلار در هر بشکه گذشت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه رشد قیمت نفت بر بازارهای مالی اثرگذار است، می توان این تاثیر را پس از افزایش قیمت نفت در بازار طلا و بورس اغلب کشورها مشاهده کرد.

در ایران هم با گذشت 4 روز از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و رشد قیمت نفت، بازار سرمایه نزولی شد، قیمت طلا کاهش یافت اما دلار تغییر محسوسی نداشت.

حالا در شرایطی که بازارهای مالی دچار نوسان شده اند، این سوال مطرح می شود که در صورت تداوم این جنگ، آینده بازار طلا، بورس و ارز در ایران چه می‌شود؟

دلار

قیمت دلار در بازار آزاد، دیروز (7 اسفند 1400) به 26.250 (بیست و شش هزار و دویست و پنجاه ) تومان رسید که نسبت به دو روز پیش، بدون تغییر است، البته دلار در بازار متشکل با افزایش 0.22 درصدی همراه بود و از 24.538 (بیست و چهار هزار و پانصد و سی و هشت ) تومان به 24.594 (بیست و چهار هزار و پانصد و نود و چهار ) تومان رسید.

البته پیش از آغاز جنگ ایران و روسیه و زمانی که تهدیدات پوتین به بالاترین میزان رسیده بود، کارشناسان پیش بینی می کردند که قیمت دلار در محدود 25 هزار و 26 هزار تومان بماند و افزایش چندانی نداشته باشد.

در همین راستا فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی هم گفت: جنگ روسیه و اوکراین به صورت موقت می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر بگذارد، اما نمی‌تواند یکباره شوک شدیدی به بازارهای مالی وارد کند.

سکه و طلا

بررسی ها نشان می دهد اگرچه تا روز چهارشنبه هفته گذشته، تغییرخاصی در اونس جهانی طلا وجود نداشت اما پس از حمله روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار گرفت و هر اونس طلا حدود 35 دلار افزایش قیمت داشت که کارشناسان علت آن را افزایش بهای نفت تا 100 دلار اعلام کردند.

اما در ایران، قیمت طلا دیروز (7 اسفند ) کاهشی شد و هر گرم طلا 18 عیار به یک میلیون و 204 هزار تومان (یک میلیون و دویست و چهار هزار) تومان رسید که نسبت به دو روز پیش، کاهش 1.88 درصدی داشت.

البته در پی افزایش قیمت جهانی طلا پس از حمله روسیه به اوکراین در هفته گذشته، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران هم از رشد قیمت سکه و طلا در بازارهای داخل خبر داد اما تاکید کرد این افزایش در داخل کمتر از حد تصور بوده است.

نادر بذرافشان ادامه داد: انتظار می‌رفت که سکه و طلا در بازارهای داخلی تحت تاثیر این افزایش قیمت اونس جهانی طلا، روند صعودی با شیب تندی را تجربه کند اما با توجه نبود تقاضا در طول هفته و ثبات قیمت‌ها و همچنین نوسانات حداقلی در بازار ارز داخلی، بازار سکه و طلا افزایش قیمت چشمگیری به نسبت افزایش قیمت اونس جهانی نداشت و تاثیر حداکثری نداشت.

از سوی دیگر محمد کشتی آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره گفت: در بحران‌هایی همچون جنگ و مسایل دیگر، تقاضا برای طلا افزایش می‌یابد بنابراین نه تنها شاهد افزایش تقاضا در بازار طلا بودیم بلکه داد و ستدها با گرمی خاصی همراه بود.

او درباره رشد قیمت طلا در روزهای آینده با توجه به تحولات جنگی اظهار کرد: در حال حاضر بهای نفت افزایش یافته است، به طور طبیعی آثار جنگ در روزهای آینده بیشتر خود را نمایان خواهد کرد و این رشد موجب کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا می‌شود و در روزهای آینده شاهد نوسان قیمت جهانی طلا خواهیم بود.

درحالی که فعالان حوزه طلا معتقدند که قیمت طلا افزایشی شده است اما گزارش های میدانی حکایت از کاهش قیمت طلا در بازار دارد.

بورس

درحالی که بورس در هفته گذشته، رشد نامحسوسی را تجربه کرد اما با آغاز جنگ روسیه و اوکراین و سیگنال منفی ایجاد شده، شاخص بازار سرمایه کاهشی شد.

شاخص بورس در پایان معاملات امروز (هفتم اسفندماه 1400) با افت 5 هزار و 513 واحدی به محدوده یک میلیون و 282 هزار واحد رسید.

در این میان برخی کارشناسان بازار سرمایه از جمله نیما میرزایی، پیش از آغاز جنگ معتقد بودند که بورس کمتر از برخی حوزه‌های دیگر چون رمزارزها، از جنگ روسیه و اوکراین تاثیر می‌گیرد.

به گفته میرزایی، احتمال رفتار هیجانی و فشار عرضه در روزهای شنبه و یکشنبه وجود دارد اما در ادامه می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد، درواقع بورس بیشتر از مذاکرات وین اثر می‌گیرد و اتفاقات خوبی از جمله مالیات بر سپرده حقوقی‌ها رخ داده است که باعث ورود پول به بازار سرمایه می‌شود.

برخی کارشناسان هم پیش بینی کردند چون جنگ روسیه و اوکراین افزایش قیمت نفت و گاز را در پی دارد این احتمال وجود دارد که هفته جاری، شاهد شوک قیمتی موقت در گروه پتروشیمی باشیم.

با وجود پیش بینی های کارشناسان درباره تاثیرگذاری نامحسوس جنگ بر بازار سرمایه، بورس بیش از بازار طلا و ارز تحت تاثیر سیگنال های منفی سیاسی قرار گرفت.

البته به طور کلی و پس از بررسی و تحلیل بازار ارز، طلا و همچنین بورس در چند روز اخیر به این نتیجه می رسیم که بازارهای ایران واکنش چندان پررنگی به جنگ روسیه و اوکراین نشان نداده اند  و به نظر می رسد اگرچه شاهد اثرگذاری موقت این جنگ بر نرخ ارز، قیمت طلا و شاخص کل بازار سرمایه خواهیم بود اما نباید در انتظار وقوع شوک بزرگی باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید