سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری توتال این‌ بار در بخش پتروشیمی

    کد خبر :49227

وزیر نفت گفت: توتال قصد دارد سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش زنجیره پتروشیمی انجام دهد.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به قرارداد نفتی اخیر با شرکت توتال، گفت: ارزش قرارداد خالصی که سرمایه‌گذاری می‌شود حدود 5 میلیارد دلار است. البته آنچه که توتال به عنوان اعتبار می‌آورد حدود 6 میلیارد دلار است اما آنچه که خالص سرمایه‌گذاری می‌شود 5 میلیارد دلار است که آن یک میلیارد دلار مابه‌التفاوت هزینه‌های عوارضی و مالیاتی است که این شرکت باید به ایران بدهد.

وی افزود: همانطور که قبلا هم گفته شد 50.1 درصد این قرارداد سهم شرکت توتال، 30 درصد آن سهم چینی‌ها است و 19.9 درصد این قرارداد نیز سهم شرکت پتروپارس ایران است که باید ابتدا این سرمایه از جانب طرف‌ها آورده شود و بازگشت پول و سود آن صرفا از محل حداکثر 50 درصد تولید میدان خواهد بود.

زنگنه با بیان اینکه بعضی‌ها اینگونه گفته‌اند که ما 70 درصد سود را به شرکتهای خارجی داده‌ایم تصریح کرد: این حرفها غلط است یک بحثی است بر سر سود که از آن 50 درصد تولید میدان که ما هم گفتیم درآمد ما در طول عمر این میدان و با احتساب هر بشکه 50 دلار حدود 84 میلیارد دلار خواهد بود و آنچه که در طول این 20 سال به شرکت توتال داده خواهد شد طبق تصویب شورای اقتصاد حدود 12 میلیارد دلار خواهد بود یعنی حدودا کمتر از 15 درصد درآمد میدان در کل دوره بهره‌برداری آن.

وزیر نفت افزود: وقتی که دوره بازپرداخت طولانی می‌شود طبیعتا قیمت‌ نهایی نیز بالاتر می‌رود که این اصل در قراردادهای دیگر نیز اصلی عادی است. بنابراین سود کلی حدود 2 برابر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این اقدام وزارت نفت براساس تئوریهای حقوقی نوعی سرمایه‌گذاری خارجی محسوب می‌شود، اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان ما چه دشمنانی که آن طرف اقیانوسها هستند و چه کسانی که در منطقه با ما دشمنی می‌کنند قصد داشتند تا حضور هرگونه شرکت خارجی در ایران را منتفی کنند این قرارداد حرکت بزرگی بود که توسط دو تن از شرکتهای میجر و مهم در صنعت نفت که شرکت ملی نفت چین و شرکت توتال هستند منعقد شد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود توتال در بخش پتروشیمی نیز قصد همکاری دارد و ارزش آن نیز 2 میلیارد دلار برآورد شده تصریح کرد: بله، توتال قصد دارد سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش زنجیره پتروشیمی انجام دهد که هم تولید اتیلن است و هم صنایع پایین دستی آن که البته این موضوع در دست مذاکره است. منتها ما قصد نداریم تا نهایی شدن این قرادادها آنها را به شکل علنی اعلام کنیم.

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته شده مانند قرارداد با توتال با شرکتهای خارجی دیگری نیز در حال مذاکره هستیم اظهار داشت: در جلسه عقد قرارداد با توتال اولویتهای خودمان را اعلام کردیم و گفتیم که اولویت ما میدانهای مشترکی همچون میدان آزادگان، یاران، یادآوران، لایه نفت پارس جنوبی و همچنین میدانهای نفتی مشترکی که در ایلام داریم مانند فاز دوم میدان آذر است.

وی افزود: در همین راستا با شرکتهای مختلفی در حال مذاکره هستیم و فرآیند مناقصه را آغاز کردیم بدین معنی که از شرکتهایی که صلاحیت آنها مورد تایید قرار گرفته شده است دعوت کردیم که بعضی از شرکتها به عنوان راهبر در کنسرسیوم و برخی دیگر به عنوان همکار در این مناقصه‌ها شرکت دارند و مقرر شد تا این شرکتها اطلاعات را اخذ و پیشنهادهای خودشان را ارائه دهند.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص اخذ تضمین‌های لازم برای جلوگیری از بدعهدی‌های احتمالی توتال گفت: توتال هیچگاه قرارداد خود را لغو نکرده نه تنها توتال بلکه هیچ شرکت دیگری نیز قراردادی برای توسعه و بهره‌برداری میدانهای بالادستی نداشته است که بخواهد یکطرفه لغو کند.

زنگنه ادامه داد: اگر یک روزی و به هر دلیلی آنها نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند طرفی که ضرر می‌کند خود آنها هستند چرا که اگر این اتفاق بیفتد تمام سرمایه‌گذاری‌های آنها باقی می‌ماند و آن زمان بازپرداخت به آنها شروع می‌شود که میدان به تولید برسد و ما صرفا از محل بخشی از تولید میدان است که بازپرداخت را انجام می‌دهیم.

وی تاکید کرد: این موضوع مهمترین ضمانت است بر اینکه شرکتهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند مانع هرگونه اقدامی بشوند که سرمایه‌گذاری آنها را به خطر بیندازد.

منبع:تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید