سرریز سد طالقان

    کد خبر :34828

سد طالقان در روز سه شنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ سر ریز کرد و تا امروز بعد از گذشت ۲۵ روز این سرریز آب همچنان ادامه دارد.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، به منظور تامین آب کشاورزی دشت قزوین، تامین آب شرب شهرهایی تهران و کرج، تغذیه مصنوعی دشت قزوین و کنترل سیلابهای فصلی رودخانه طالقان، ساخت سد طالقان در 135 کیلومتری شمالغرب تهران در سال 81 آغاز شد و رد سال 85 این سد به بهره برداری رسید.

سد طالقان یکی از 5 سد اصلی و مهم تأمین آب شرب استان تهران محسوب می شود. این سد اولین بار در بهار سال 86 سر ریز کرد و سپس در سالهای 89 و 91 نیز سر ریز این سد برای دومین و سومین بار تکرار شد. امسال پس از گذشت 5 سال از آخرین سر ریز سد طالقان، این سد برای چهارمین بار سرریز کرد.

«علیرضا ارسطویی» مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به سرریز شدن سد طالقان در تاریخ 26 اردیبهشت ماه سال جاری گفت: با توجه به نزولات مناسب جوی در سال جاری و بر اساس آورد رودخانه طالقان در ماههای گذشته، سرریز شدن سد طالقان در اواخر اردیبهشت پیش بینی شد که به همین منظور طی چند مرحله از طریق امور بهره برداری و نگهداری سد و نیروگاه طالقان، اطلاع رسانی لازم به مسئولان استانی و محلی در استان های البرز و قزوین انجام شد.

وی افزود: با توجه به پایش مداوم وضعیت مخزن سد طالقان، پیش بینی شد که در روز سه شنبه مورخ 26 اردیبهشت 1396 این سد سرریز کند که این موضوع مطابق پیش بینی ها به وقوع پیوست.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه تا این تاریخ حدود 25 میلیون متر مکعب آب از طریق سرریز به پایین دست رها شده است گفت: حداکثر دبی میانگین سرریز سد 26 مترمکعب در ثانیه بوده است و پیش بینی می شود با توجه به روند نزولی ورودی ها در سد طالقان متناسب با آن دبی تخلیه آب از سرریز کاهش می یابد تا در اواسط هفته جاری حجم مخزن به 420 میلیون متر مکعب رسیده و رهاسازی از طریق سرریز قطع گردد.

وی با تاکید بر اینکه آب رهاسازی شده به هیچ عنوان هدر نمی رود اظهار داشت: آب رها سازی شده از طریق سرریز، علاوه بر تغذیه مصنوعی دشت های پایین دست، وارد سد سفیدرود شده و در مخزن این سد ذخیره می شود.

از این رو، سرریز سد طالقان از 26 اردیبهشت ماه تا امروز ادامه دارد و در این 25 روز بالغ بر 25 میلیون مترمکعب از سرریز این سد آب عبور کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید