ستاد کرونا: کودکان به سرعت در حال درگیر شدن با اومیکرون هستند

    کد خبر :885069
کودکان به سرعت در حال درگیر شدن با اومیکرون هستند

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: کودکان به سرعت درحال درگیر شدن با سویه اومیکرون هستند، به این دلیل که ما در کودکان واکسیناسیون کمتری انجام داده‌ایم.

“علی رضا اولیایی منش” معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در این استان گفت: سرعت انتشار سویه اومیکرون بسیار بالاست و شاید بتوان گفت وضعیت انتشار این سویه در ایران فراتر از پیش بینی‌هاست. ما بسیار زود به پیک رسیدیم کما اینکه در دنیا نیز به همین صورت بود و ظرف یک یا دو هفته ناگهان به پیک کرونا رسیدند. به همین دلیل برآوردها این است که میزان ابتلای روزانه به تعداد بسیار بالایی خواهد رسید. گرچه باتوجه به اینکه عمدتا این ویروس ریه را درگیر نمی‌کند خطر کمتری ایجاد می‌کند.

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: درحال حاضر عمده مشکل این است که ممکن است زمانی که به پیک می رسیم مراکز درمانی پر شده و آمادگی این میزان مراجعه را نداشته باشند. عمده خطر هم مربوط به افرادی است که واکسن نزده و یا آن را تکمیل نکرده‌اند. از این رو بسیار ضروری است که بیشتر رعایت کنیم، در تجمع نباشیم و واکسن بزنیم.

اولیایی منش گفت: مهم ترین توصیه این است که کسانی که واکسن نزده اند، به ویژه دز سوم را دریافت کنند. دز سوم بالای ۸۰ درصد ایمنی زایی دارد و ما اگر دز سوم را زودتر شروع کرده بودیم، شاید تعداد ابتلاها در این پیک کمتر بود.حدود ۲۶ درصد مردم دز سوم را دریافت کرده اند که باید بسیار بیشتر شود و مردم باید همانطور که از دز دوم استقبال کردند از دز سوم نیز استقبال کنند. بسیاری هنوز دز سوم را جدی نگرفته اند.

او با اشاره به نحوه برقراری محدودیت ها در پیک ششم گفت: دوره آلودگی و قرنطینه امیکرون پنج روز است. باتوجه به اینکه به تعداد بسیار زیادی از افراد مبتلا خواهیم رسید، اعمال محدودیت ها نمی تواند به صورت تعطیلی سراسری باشد زیرا هربار که دوباره تعطیلی ها تمام شود دوباره با افزایش شدید بیماری مواجه می‌شویم. باید محدودیت های موردی داشته باشیم، همان طور که به استانداران کشور اجازه داده شده است، هرجا ضروری دیدند در استان خودشان مدارس را تعطیل کنند. اگر دیدیم مدرسه ای درحال حاضر آلوده شده است، باید آن مدرسه را تعطیل کنیم و چهار یا پنج روز بعد می شود آن مدرسه را دوباره باز کرد. بنابراین با توجه به سرعت رشد امیکرون تعطیلی های منطقه ای و محلی باید اعمال شوند و تلاش بر این است که راه حل های تعطیلی سراسری را پیش نگیریم.

او در پاسخ به این سوال که باتوجه به عدم غربالگری و بیماریابی منظم در مدارس، آیا می‌توان متوجه انتشار بیماری در میان دانش آموزان شد، گفت: زمانی که وارد پیک می‌شویم، تست پی سی آر چندان موثر نیست و ما اصلا به سرعت پیک نمی رسیم که بتوانیم غربالگری کنیم. برای مواردی که ضروری است باید تست سریع انجام شود. اما برای کنترل هرچه بیشتر بیماری توصیه می شود هر فرد دارای علامت بود بلافاصله در خانه بماند و زمانی که در جمعی تعداد زیادی از افراد علامت های بیماری را بروز دادند، آن مدرسه باید به طور کلی تعطیل شود. در زمان اوج انتشار بیماری برای کنترل آن چندان نمی‌توان به غربالگری فردی براساس تست متوسل شد. همانطور که گفته شد سرعت انتشار امیکرون نیز بسیار بالاست.

معاون بهداشت ستاد مقابله با کرونا در تهران گفت: به این دلیل که ما در کودکان واکسیناسیون کمتری انجام داده ایم. خوشبختانه خطر این بیماری در کودکان چندان بالا نیست اما اگر به دلیل مشکلات زمینه ای آسیب پذیر بوده و ایمنی این افراد پایین باشد خطر بیشتری برای آنها خواهد داشت. البته بسیاری از بیماران ما درحال حاضر کودک هستند.

او در انتها با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در تهران گفت: استان تهران از نظر درصد واکسیناسیون با متوسط کشوری پیش می‌رود. ۹۲ درصد مردم تهران دز اول، ۸۱ درصد دز دوم و ۲۷ درصد نیز دز سوم را دریافت کرده اند. سرعت واکسیناسیون دز سوم مطلوب نیست و باید مردم بیش از اینها به آن توجه کنند. ما انتظار داشتیم بسیار بیش از این از دز سوم استقبال کنند و از رسانه ها می‌خواهیم در تشویق این مساله ما را کمک کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید