سامانه «احراز هویت» به نرم‎‌افزار «دولت همراه» متصل شد

    کد خبر :494705

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از اتصال سامانه «شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی (شاهکار)» به نرم‌افزار «دولت همراه» خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، حسین فلاح جوشقانی گفت: سامانه «شاهکار» در پی مصوبه شورای عالی فضای مجازی به منظور تامین کامل حریم خصوصی و امنیت اطلاعات کاربران در فضای مجازی و حقیقی در سال ۹۴ راه‌اندازی و به تدریج سرویسهای مختلف به آن اضافه شده است.

وی با اشاره به اینکه سامانه «شاهکار» در واقع یک واسط بین اپراتورهای مخابراتی و مراجع تطبیق هویت است، افزود: اپراتورها پیش از ارائه سرویس به مشترکان خود، از طریق سامانه «شاهکار»، هویت مشترکان را از نظر حقیقی یا حقوقی، ایرانی یا خارجی بودن صحت‌سنجی می‌کنند و درصورت تائید درستی اطلاعات در سامانه، اپراتور اجازه ارائه سرویس به مشترکان را دارد.

فلاح جوشقانی، اطلاع از تعداد سیم‌کارت‌های تلفن همراه، سرویسهای مخابراتی شامل اینترنت پرسرعت ثابت (ADSL، TD-LTE، وایرلس و …)، تلفن ثابت و اطلاع از شماره‌های تلفن همراه به نام مشترکان را از سرویسهای جانبی «شاهکار » اعلام کرد و گفت: در حال حاضر مشترکان می‌توانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ و یا مراجعه به سامانه استعلام تعداد خطوط به آدرس https://mobilecount.cra.ir از تعداد سیم‌کارت‌های ثبت شده به نام خودشان در اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطلع شوند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاع از شماره تلفن‌های به نام مشترک را نیز یکی دیگر از سرویسهای سامانه «شاهکار» عنوان کرد و گفت: تا پیش از این، مشترکان برای اطلاع از شماره خطوطی که در شبکه اپراتورها به نام خودشان ثبت شده بود باید به اپراتورها مراجعه می‌کردند، ولی در حال حاضر با اتصال نرم‌افزار دولت همراه به سامانه «شاهکار»، هر مشترکی می‌تواند در نرم‌افزار دولت همراه از شماره تمامی سرویسهای ارتباطی به نام خود مطلع شود. این نرم‌افزار از سایت دولت همراه به آدرس MOB.GOV.IR و اپ مارکت‌های ایرانی قابل دانلود و نصب است.

وی افزود: تطبیق شناسه سرویس و شناسه هویتی یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه «شاهکار» است که با مشخص شدن صاحبان سرویسهای ارتباطی در این سامانه، خدمات از هر سرویس ارتباطی به صاحب همان سرویس ارائه می‌شود. با ایجاد این امکان هیچ فردی حق استفاده از شماره همراه فرد دیگری برای ثبت‌نام در نرم‌افزار دولت همراه، نرم‌افزارهای موبایل بانک، پرداخت آنلاین، ثبت آگهی فروش، فروشگاههای آنلاین و سایر نرم‌افزارهائی که حریم خصوصی در آنها مطرح است و یا امکان تقلب و کلاهبرداری در آنها وجود دارد را نخواهد داشت.

فلاح جوشقانی، اطلاع‌رسانی به مشترکان درباره ثبت سرویسهای ارتباطی به نام آنها را یکی دیگر از سرویسهای سامانه «شاهکار» عنوان کرد و گفت: درصورت ثبت هرگونه سرویس ارتباطی در اپراتورهای مخابراتی با شناسه هویتی مشترکان، ثبت این سرویس در قالب پیامک با سرشماره cra.ir به تمامی خطوط تلفن همراه به نام مشترک اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس رگولاتوری درباره ثبت سرویس به نام مشترکان بدون اطلاع آنها تصریح کرد: در صورتی که سرویس ارتباطی و فناوری اطلاعات شامل تلفن همراه، ثابت و اینترنت پرسرعت، بدون اطلاع مشترک به نام وی ثبت شود، مشترک می‌تواند با مراجعه به اپراتور مربوطه دلیل آن را متوجه شود و درصورت تخلف اپراتور و یا سوءاستفاده از اطلاعات هویتی وی، شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به آدرس ۱۹۵.cra.ir ثبت کند.

وی تاکید کرد: مشترکان پیش از ثبت شکایت در این باره باید مطمئن شوند شماره تلفن همراهی که پیامک برای آن ارسال شده، به نام خودشان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید