رگولاتوری کاهش سرعت اینترنت تلفن همراه را تایید کرد

    کد خبر :890471

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با انتشار گزارشی در مورد وضعیت اینترنت اپراتورهای تلفن همراه اعلام کرده طی یک سال گذشته سرعت دسترسی کاربران به اینترنت کاهش یافته است.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار_این روزها بیشتر کاربران از کاهش محسوس سرعت اینترنت گلایه‌ دارند و برخی هم از عمدی بودن کاهش سرعت اینترنت کشور خبر می‌دهند. در همین رابطه معاون ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرده که با بررسی وضعیت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در یک سال گذشته معلوم شده حجم دیتای مصرفی مشتریان افزایش یافته که در نتیجه آن سرعت دسترسی کاربران به اینترنت با کاهش مواجه شده است.

در ادامه معاون فناوری اطلاعات رگولاتوری به اثرگذاری افزایش مصرف بر روی سرعت به دلیل کمبود منابع مورد نیاز شبکه اشاره کرده و گفته در واقع علت اصلی شرایط موجود در حوزه کیفیت اینترنت، عدم توسعه شبکه اپراتورها متناسب با افزایش مصرف کاربران است.

در ادامه هم گزارشی از وضعیت شبکه دو اپراتور اصلی تلفن همراه کشور منتشر شده که از افزایش حجم دیتای مصرفی در شبکه همراه اول به میزان ۴۳ درصد و شبکه ایرانسل به مقدار ۴۰ درصد حکایت دارد.

براساس گزارش رگولاتوری در یک سال گذشته حجم دیتای مصرفی مشتریان همراه اول از ۱۲ هزار ترابایت به ۱۷۲۰۰ ترابایت افزایش یافته که سهم نسل سوم (3G) از ۲۵۵۰ ترابایت به ۲۶۴۰ ترابایت و سهم نسل چهارم (4G) از ۹۴۵۰ ترابایت به ۱۴۵۶۰ ترابایت رسیده است.

علاوه بر این میانگین سرعت اینترنت نسل ۳ همراه اول در کل کشور در یک سال اخیر از ۳.۳ به ۴ مگابیت در ثانیه افزایش یافته و اما سرعت میانگین اینترنت نسل ۴ همراه اول در کل کشور از ۸.۶ مگابیت در ثانیه به ۸.۲ مگابیت در ثانیه کاهش یافته است.

در ادامه این گزارش وضعیت اینترنت ایرانسل هم بررسی شده به طوری که در یک سال گذشته حجم دیتای مصرفی از ۱۲۲۰۰ ترابایت به ۱۷۰۵۰ ترابایت رسیده است و این یعنی حدود ۴۰ درصد افزایش حجم که سهم مصرف نسل سوم (3G) از حدود ۱۷۰۰ ترابایت به ۱۵۵۰ ترابایت رسیده و سهم نسل چهارم (4G) از ۱۰۵۰۰ ترابایت به حدود ۱۵۵۰۰ ترابایت افزایش یافته است.

همچنین در یک سال اخیر میانگین سرعت نسل ۳ ایرانسل در کل کشور از ۱.۸ مگابیت در ثانیه به ۲.۳ مگابیت در ثانیه رسیده و سرعت میانگین اینترنت نسل ۴ ایرانسل در کل کشور در طی یک سال اخیر از ۱۲.۲ مگابیت در ثانیه به ۱۱.۱۱ مگابیت در ثانیه کاهش یافته است.

در گزارش رگولاتوری با جمع‌بندی وضعیت شبکه همراه اول و ایرانسل آمده است که به طور کلی در شهرها مقدار مصرف دیتا افزایش یافته، اما سرعت هم در کل کشور کاهش یافته است ولی این کاهش در تمام شهرها یکسان نیست.

رگولاتوری در این گزارش اعلام کرده همراه اول در بخش ارائه سرویس اینترنت نسل چهارم در وضعیت نامناسبی نسبت به ایرانسل قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در دوره تعطیلات سال جدید با مشکل جدی مواجه باشد. سازمان تنظیم مقررات در نهایت به این نتیجه رسیده که عامل اصلی شرایط موجود عدم توسعه اپراتورها متناسب افزایش مصرف مشتریان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید