ساخت دستگاه ثبت فعالیت های الکتریکی مغز از طریق رگ های خونی

    کد خبر :434497

دانشمندان برای اولین بار موفق به ساخت دستگاهی شده اند که قادر به ثبت یا شبیه سازی فعالیت های الکتریکی مغز انسان از طریق رگ های خونی است.

انجام عمل جراحی مغز باز کاری فوق العاده پرخطر است، اما برای بهبود افراد مبتلا به پارکینسون و صرع و احیای فعالیت های مغز آنها چاره ای جز این کار وجود ندارد.

برای انجام این اعمال جراحی سوراخ کردن جمجمه انسان و تلاش برای تحریک و شبیه سازی فعالیت های الکتریکی مغز ضروری است و البته اقداماتی از این دست می تواند عوارض جانبی غیرقابل جبرانی به همراه داشته باشد.

حال محققان با اختراع دستگاهی به نام Stentrode به یک روش جایگزین دست یافته اند. این دستگاه با ایجاد یک برش کوچک در گردن انسان می تواند برای شبیه سازی و تحریک جریان های الکتریکی مغز به کار گرفته شود و علائم مرتبط با آن را دریافت و ضبط کند.

این دستگاه که در دانشگاه ملبورن ساخته شده به جای تلاش برای دسترسی به مغز از طریق سوراخ کردن جمجمه، این کار را از طریق رگ های خونی انجام می دهد. با این کار زمان مورد نیاز برای بستری شدن افراد در بیمارستان هم به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

تولید این دستگاه حاصل شش سال تلاش است و از طریق آن ریزسیم ها و یک شبکه مشبک پوشاننده این سیم ها برای شبیه سازی جریان های مغزی از طریق شکاف کوچکی در گردن به درون جریان خون هدایت می شوند تا از این طریق به پوسته مغز نزدیک شوند.

به گزارش مهر ،در ادامه می توان از همین طریق الکترودهای دستگاه Stentrode را به طور بی سیم فعال کرد و حرکات نورون های عصبی مغز را شبیه سازی یا ثبت کرد. از این دستگاه می توان برای کنترل سیگنال های الکتریکی مغز استفاده کرد و پیش بینی می شود در آینده بتوان از Stentrode برای کمک به درمان افراد فلج نیز استفاده کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید