زیربنای برنامه پزشک خانواده فراهم شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد که زیربنای اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور فراهم شده‌ و قرار است پزشک خانواده روستایی در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی اجرایی شود.

دکتر علی اکبر سیاری درباره آخرین وضعیت اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع گفت: برنامه پزشک خانواده ۱۳ عنصر دارد که اگر با همدیگر کار کنند این ماشین به راه می‌افتد. ما در این مدت قطعات برنامه را فراهم کرده‌ایم که یکی از آنها تیم پزشک خانواده است؛ یعنی کسانی که تحصیلات دانشگاهی لازم در این زمینه را دارند مثل کاردان‌ها، کارشناسان و پزشکان. دومین اقدام نیز برنامه ارائه خدمت است. در حال حاضر برای همه ایرانی‌ها در حوزه بهداشت برنامه داریم.

وی ضمن تاکید بر فراهم شدن زیربنای اجرای این برنامه در کشور، افزود: نظام جمع آوری و تحلیل اطلاعات نیز یکی دیگر از گام‌های برداشته شده برای اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده است. قبلا تمام این اقدامات به صورت دستی انجام می‌شد، اما امروز پرونده الکترونیک سلامت برای ۶۶ میلیون ایرانی تشکیل شده‌ است و ۲۷ میلیون نفر در این پرونده خدمت می‌گیرند. همچنین ضرورت دارد که سطح دوم و سوم خدمات یعنی متخصصان و بیمارستان‌ها به یکدیگر وصل شوند، برای این کار نیز درصدد هستیم که این ارتباط را برقرار کنیم.

سیاری همچنین ضمن اشاره به راه اندازی نظام پایش و ارزیابی در راستای اجرای نظام ارجاع در کشور، اضافه کرد: در حال حاضر بستر لازم برای دسترسی مردم به خدمات فراهم شده‌ است. همچنین باید فرهنگسازی شود که مردم از این امکانات استفاده کنند. ما بسیاری از این شاخص‌ها را فراهم کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در صدد هستیم که برنامه  پزشک خانواده روستایی را در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی اجرایی کنیم. در حوزه شهری نیز این برنامه در دستور کار ما قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید