زیادی خواهی مدیران خودرو در بازار متلاطم ،افزایش قیمت 70 میلیونی تیگو 5

    کد خبر :373128

هر چه در خصوص بازار این روزهای خودرو کشور بگویم نمی توانیم با نوشتن کلمات وضعیت موجود را بازگو کنیم.تصمیمات خلق الساعه دولت ،تحریم های ظالمانه امریکا و مهم تر از همه نابسمانی غول های خودروسازی های داخلی نظیر سایپا و ایران خودرو باعث گردیده که چینی ها بیش از هر چیز در بازار داخلی ایران بدون داشتن رقیب و مهمتر از آن بدون نظارت نهاد های مرتبط ،هر روز به تاخت و تاز ادامه دهند و جیب مشتریان ایرانی را خالی نمایند.

داستان از جایی شروع شد که وزیر صنعت دولت پیشین بدون دلیل خاصی ثبت سفارش خودرو را بصورت مقطعی و بدون دلیل تعطیل کرد تا اولین شوک به بازار خودرو های وادراتی وارد شود و قیمت ها افزایش یابد. سپس با افزایش تعرفه واردات خودرو دومین شوک بر قیمت خودروهای خارجی وارد گردید تا دوباره شاهد روند روبه رشد قیمت ها باشیم. و در آخر هم ممنوعیت واردات خودرو اخرین ضربه را بر پیکره نحیف بازار خودرو ایران وارد نمود تا اینبار علاوه بر قیمت خودروهای وارداتی ،قیمت خودروهای تولید داخل هم بطور فزاینده ای افزایش یابد.

در آن زمان مسئولین دولتی نظیر آقای خسروتاج ،رئیس سازمان توسعه و تجارت و یکی از معاونین نزدیک به نعمت زاده وزیر محترم صنعت سابق اعتقاد داشتند که خودروهای وارداتی تنها 7 درصد از حجم بازار را در بر می گیرد و هیچ گاه قشر وسیعی از مردم کوچه و خیابان درگیر افزایش قیمت خودروهای وارداتی نخواهند شد.اما ظاهر مسئولین محترم از علم اقتصاد و تاثیر آن بر بازار غافل شدند چرا که هیچ بازاری گپ قیمتی را تاب نمی آورد و اجناس مختلف اعم از وارداتی و غیر وارداتی تاثیر دومینو واری بر روی یکدیگر خواهند گذاشت . از همین رو وقتی قیمت خودروهای وارداتی افزایش یافت، فاصله قیمت نسبتا زیادی بین محصولات با کیفیت وارداتی با محصولات چینی اتفاق افتاد .از همین رو در ابتدا چینی ها گران شدند و این حرکت دومینو وار به محصولات تولید داخل رسید تا در نهایت با پراید 40 میلیونی و پژو پارس 100 میلیون تومان روبرو شویم. همین امر موجب گردید که دقیقا همین مردم کوچه و خیابان که مسئولین دولتی اعتقاد داشتند از افزایش قیمت وارداتی ها متضرر نخواهند شد ،در حال حاضر در زیر بار فشار افزایش قیمت محصولات داخلی ،حتی از خرید محصولات بی کیفیتی نظیر پراید هم باز بمانند.

به گزارش پردیس خودرو، در همین رابطه وضعیت نابسمان بوجود آمده برای برخی از چینی ها بازار بیش از هر چیز اتفاق خوشایندی محسوب می گردید چرا که گپ بوجود آمده دو مزیت مثبت را برای آنها فراهم آورده بود.اولین مزیت به اختلاف قیمت بوجود آمده ما بین محصولات چینی و محصولات وارداتی برند های معتبر باز می گشت که باعث بروز گپ قیمتی چند ده میلیون تومانی و گاهی هم چند صد میلیون تومانی شده بود. از همین رو قیمت محصولات چینی در بازار و توسط دلالان افزایش یافت و برخی از چینی سازان بازار هم به همین نسبت توانستند بدون دلنگرانی از عدم خرید و یا نظارت نهاد های دولتی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

دومین مزیت ،به فروش بدون دغدغه این شرکت ها باز می گشت . چرا که واردات خودرو ممنوع شده بود و گزینه های با کیفیت وارداتی از سبد خرید مردم حذف شده بود. خودروسازان بزرگ نظیر سایپا و ایران خودرو که از وضعیت پیش آمده زیاد ناراضی نبودند از عرضه محصول بروز و تحویل فوری بدلایل مختلف بازماندند تا در نهایت مشتریان مجبور به خرید چینی های بازار شوند که تقریبا از فروش با موعد تحویل زود هنگام برخوردار بودند. در نتیجه چینی سازان دیگر نیاز به فروش اقساطی با باز پرداخت بلند مدت نداشتند .

اما تعداد معدودی از شرکت های تولید کننده محصولت چینی پا را فراتر گذاشته و قیمت محصولات خود را خارج از عرف و بدون درک کردن وضعیت مشتریان بصورت چند باره افزایش دادند. یکی از همین شرکت ها مدیران خودرو عرضه کننده محصولات چری چین بوده که در ماه های اخیر قیمت محصولات مختلف خود را چندین و چندین بار افزایش داده ودر آخرین اقدام بطور باور نکردنی قیمت کراس اور تیگو 5 را 70 میلیون تومان افزایش داد. این حجم از افزایش قیمت تاکنون توسط هیچ یک از چینی سازان داخلی اتفاق نیافتاده است . چری تیگو 5 پیش از این با قیمت 128 میلیون تومان بفروش می رسید اما مدیران خودرو در آخرین بخشنامه خود قیمت این خودرو را برابر با 198 میلیون تومان عنوان کرده است.این در حالی است در همین چند ماه گذشته قیمت این خودرو طی چندین نوبت از حدود 99 میلیون تومان به 128 میلیون تومان رسیده بود.البته افزایش قیمت خودرو در این روزها و با توجه به تغییر نرخ ارز اجتناب ناپذیر است اما مشخص نیست مدیران خودرو بر چه اساس و بنا به کدامین نرخ ارز قیمت یک محصولات نه چندان پرفروش خود را 70 میلیون تومان افزایش داده است.

قابل ذکر است مدیران خودرو پیش از بوجود آمدن این شرایط برای فروش محصولات خود مجبور به ارائه شرایط اقساطی با موعد باز پرداخت بلند مدت بود و برای نمونه همین چری تیگو 5 با اقساط بلند مدت 12 الی 24 ماه عرضه می گردید . اما شرایط فعلی باعث شدن این خودرو با افزایش قیمت 70 میلیون تومان و با موعد تحویل 90 روزه پیش فروش گردد.حال مشخص نیست که مشتری که با نیت قیمت 128 میلیونی این خودرو را پیش خرید نموده است چگونه باید با زیر بار تامین 70 میلیون افزایش قیمت این خودرو برود.

در نهایت باید گفت این راهی که مدیران خودرو در پیش گرفته مصداق واقعی مثال “از آب گل آلود ماهی گرفتن”است و مشتریانی ایران هیچگاه این روزها را که نیازمند یاری هستند را فراموش نخواهند کرد.

11
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حزب الله گفت:
    موافقم ۴

    با سلام. از ستاد حمایت درخواست میکنم که شرکت مدیران خودرو را بدلیل تخلف در معامله محکوم نماید. باور کنید در هیچ دینی اینگونه معامله مورد قبول نیست.

  2. میلاد گفت:
    موافقم ۴

    دولت بازار را رها کرده

  3. علی افلاکی گفت:
    موافقم ۵

    سلام مگه مملکت صاحب نداره که یک شبه ۷۰ میلیون رو قیمت ماشین بره …. چرا مسولین پاسخگو نیستند … یعنی مملکت اینقدر بی صاحب شده

  4. سامان گفت:
    موافقم ۵
    مخالفم ۱

    ما انگار چشممون رو بستیم به همچی
    قیمت همه چیز ۴ برابر شده انتظار داریم قیمت خورو ثابت بمونه
    دوست من توی گمرک کار می کنه میگه دارن ماوتفاوت قیمت دلار از ۴ تومن به ۸ رو می گیرن از خودرو ساز ها
    والا همین قیمت رو هم بگیریم باید خدا رو شکر کنیم

  5. حمید محمدب گفت:
    موافقم ۳
    مخالفم ۳

    سلام. لطفا مقاله رو کامل بنویسید. اگر مطلبی درخصوص افزایش قیمت هر کالایی منتشر میکنید باید با تحلیل قیمت ارز و تغییرات رخ داده در وضعیت تولید و یا واردات اون کالا همراه باشه.

  6. مجید گفت:
    موافقم ۴
    مخالفم ۱

    مدیران خودرو خیلی نامردی به مشتریات نتونستی وفادار بمونی برات متاسفم. سودجو بی انصاف به چه قیمتی داری خون مردمو تو شیشه میکنی. چقد باید بخوری و سیر نشی

  7. علی بابا گفت:
    موافقم ۲
    مخالفم ۲

    من نمیدونم چرا همه ما فقط گیر دادیم به خودرو !! مایحتاج روزانه که خیلیاش ۱۰۰ درصد ایرانیه انقدر گرون شده!هیچکس صداش در نمیاد! اینا که چینی هستن و قطعه وارد میکنن غیر از این هم انتظار نمی رفت

  8. علیرضا گفت:
    مخالفم ۳

    دقیقا تفاوت بین دلار ۴۲۰۰ هر از تومانی و دلار از سامانه نیما ( ۹۰۰۰ تومانی) ۴۸۰۰ هزار تومان هست . به نظرم بی انصافی است که در موردشرکتها یا تولید کنندگانی که قطعات و موارد اولیه را با این شرایط وارد میکنند قضاوت کنیم.

  9. بابك گفت:

    دوست من تخم مرغ و كره و ماست و پنير كه ربطي به دلار نداره سه برااابر شده .تمام ماشينهاي داخل كشور دو برابر شده اونوقت ميخواي با دلار ١٤ تومن قيمت خودروهاي چيني گرون نشه!!!؟؟؟

  10. آرش اسلامی گفت:
    مخالفم ۲

    واقعاً انتظار غیر از این رو داشتید؟یه پرایدی که به لعنت خدا نمی ارزه و مثلا داره تو ایران خودمون تولید میشه الان قیمتش چنده؟اینا که CKD اند. با این وضعیت دلار و مدیریت ضعیف یا بهتر بگم خودخواهی که داریم بیشتر از اینا نشه شانس آوردیم که حتماً هم با این وضعیت انتظار بیشتر هم میره.

  11. خسته گفت:

    تو رو خدا . ما که دستمون به جایی بند نیست . حداقل از رسانه ها انتظار داریم این اجحاف رو پیگیری کنند و به نتیجه برسونند . به خدا با کلی برنامه ریزی و جمع و جور کردن رو حساب ۱۲۸ میلیون ثبت نام کردم . حالا یه دفعه شد ۱۹۸ میلیون . نمیدونم چی کار کنم. بخوام انصراف بدم با سود ۱۲ درصد بعد از یکماه پول رو پس میدن . انصافشون کجا رفته.

دیدگاهتان را بنویسید