زمینه‌چینی مخفی و ضمنی غرب برای ترور ولادیمیر پوتین

    کد خبر :942467
ترور پوتین

دستگاه های اطلاعاتی غربی بواسطه همراهی جریان های رسانه ای با خود، نوعی پروژه هماهنگ را علیه رئیس جمهور روسیه راهبری می کنند که در قالب آن سعی می شود به تدریج، فضای مانور پوتین در حوزه تحرکات فیزیکی وی در کشورش تا جای ممکن محدود شود. البته که در این رابطه نوعی فضای ذهنی نیز جهت ترورِ وی از سوی برخی افراد و جریان های ناراضی در داخل روسیه هم فراهم می شود. جریان هایی که از زمان حضور پوتین در قدرت، تا حد زیادی منافع خود را محدود و مخدوش یافته اند و وضعیت کنونی را فرصتی خوب برای تسویه حساب با وی می بینند.

بازتاباز همان نخستین روزهای شروع جنگ اوکراین، بسیاری از جریان ها رسانه ای غربی، توجه ویژه ای را به “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه معطوف کردند و به انحا مختلف، نَه فقط رویکردها و رویه های سیاسی وی، بلکه برخی مسائل مرتبط با زندگی شخصی و سلامتی او را نیز به نحو گسترده ای برجسته ساختند و به طرح تئوری های مختلف در این رابطه پرداختند. در این راستا به طور خاص به این نکته اشاره می شد که مثلا پوتین به پارکینسون و یا حتی سرطان خون مبتلا است.

در عین حال، گمانه زنی های مختلفی نیز در مورد تیمِ حفاظتی پوتین مطرح می شد و برخی این گزاره را طرح می کردند که ساختار تیم حفاظت وی به دلیل بیم و هراس ها از احتمال انجام اقداماتی علیه سلامتی و جان رئیس جمهور روسیه تغییر کرده است. با این حال، اخیر “ویلیام برنز” رئیس سازمان سیا به تازگی در موضع گیری آب پاکی را روی دست همگان ریخت و تاکید کرد که هیچ سند و مدرکِ مستدلی دال بر اینکه پوتین به یک بیماری جدی مبتلا است وجود ندارد.

با این همه، در روزهای اخیر بار دیگر برخی جنجال سازی ها در مورد رئیس جمهوری روسیه، موجب شده تا تئوری های مختلفی در مورد وضعیت سلامت پوتین از سوی به ویژه منتقدان و رسانه های غربی مطرح شود. در این چهارچوب، اینطور گفته شده که اخیرا خودروی پوتین در حالی که وی در آن حضور داشته، هدفِ یک ماده منفجره که از بیرون به سمت آن پرتاب شده قرار گرفته است. حادثه ای که البته با وارد آمدن آسیب به پوتین همراه نبوده است.

با این حال خیلی زود منابع سیاسی و به ویژه رسانه ای غربی این شایعه را رد کرده و آن را تماما کذب خواندند. در این راستا یک سوال اساسی مطرح می شود و آن این است که علت اصلی طرح مسائلی از این دست علیه پوتین که مخصوصا از زمان آغاز جنگ اوکراین شدت قابل ملاحظه ای نیز پیدا کرده چیست؟ در این رابطه به طور خاص اینطور به نظر می رسد که غرب به دنبال ایجاد نوعی فضایی روانی علیه پوتین است.

بیشتر بخوانید:

اخبار ضد و نقیض از سوء قصد به جان پوتین+ توضیحات کرملین

آیا ولادیمیر پوتین از بدل استفاده می کند؟

از این منظر، دستگاه های اطلاعاتی غربی بواسطه همراهی جریان های رسانه ای با خود، نوعی پروژه هماهنگ را علیه رئیس جمهور روسیه راهبری می کنند که در قالب آن سعی می شود به تدریج، فضای مانور پوتین در حوزه تحرکات فیزیکی وی در کشورش تا جای ممکن محدود شود. البته که در این رابطه، نوعی فضاسازی ذهنی نیز جهت ترورِ وی از سوی برخی افراد و جریان های ناراضی در داخل روسیه هم فراهم می شود. نباید فراموش کرد که اقدام به ترور رهبری سیاسی در روسیه، در شرایطی که این کشور درگیر یک جنگ خارجی است، در نوع خود در تاریخ روسیه سابقه دارد.

به طور خاص می توان به تزار پل اول روسیه اشاره کرد که در بحبوحه یک جنگ خارجی این کشور که با مدیریت وی عملیاتی شده بود، توسط گروهی از نخبگان سیاسی روسیه در اقامتگاهش خفه شده و کشته شد. البته که روایت های مختلفی در مورد ترور برخی رهبران شوروی توسط مسوولان ارشد اطلاعاتی این کشور هم منتشر شده که معروف ترین آن ها مربوط به جوزف استالین است.

از این رو، غرب به طور خاص با طرح ادعاهای مختلف در مورد شرایط امنیتی پیرامون پوتین سعی دارد تا جای ممکن نوعی بازی روانی را علیه وی مدیریت کند و در واقع ابزارها و حربه های خود علیه او را که مخصوصا در شرایط کنونی که شمار قابل توجهی از نخبگان سیاسی و اقتصادی روسیه به دلیل آغاز جنگ اوکراین و آسیب وارد آمدن به منافعشان از پوتین دلخور و عصبانی هستند، تقویت کند.

نباید فراموش کرد که اکنون هرکدام از الیگارش های روس که سنتا از اثرگذاری قابل توجهی بر عرصه سیاست و مسائل اقتصادی و اجتماعی روسیه برخوردار بودند، از زمان حضور پوتین در قدرت تا حد زیادی میدان مانور خود را از دست داده اند و درست به همین دلیل است که جدای از مسائل مرتبط با جنگ اوکراین، بعضا کینه های عمیقی را از وی به دل دارند و همین مساله آن ها را به کنشگرانی خطرناک برای رئیس جمهوری روسیه تبدیل می کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید