زرادخانه هسته‌ای روسیه چه تعداد سلاح‌ و تجهیزات دارد؟

    کد خبر :952206
زرادخانه هسته‌ای روسیه چه تعداد سلاح‌ و تجهیزات دارد؟

خبرگزاری اسپوتنیک درباره توان تسلیحاتی زرادخانه هسته‌ای روسیه نوشته:ماه گذشته وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به لفاظی‌های خصمانه غرب در مورد سلاح‌های کشتار جمعی گفت که مسکو هیچ کشوری را با تسلیحات هسته‌ای تهدید نمی‌کند. با این حال روسیه زرادخانه هسته‌ای قدرتمندی در اختیار دارد- که در این جا با بخشی از داشته‌های فعلی این کشور در این زمینه آشنا می‌شویم.

دکترین نظامی روسیه بر این موضوع تصریح می‌کند که مسکو از تسلیحات هسته‌ای خود تنها برای پاسخ به تجاوز هسته‌ای یا کشتار جمعی کشورهای دیگر و البته در شرایطی که موجودیت این کشور در معرض تهدید قرار گیرد، استفاده خواهد کرد.

در مورد زرادخانه هسته‌ای روسیه باید گفت که این کشور در حال حاضر دارای 5977 کلاهک هسته‌ای است، و البته این در حالی است که تنها می‌تواند از 1426 کلاهکی که در اختیار دارد، استفاده کند.

513 پایگاه مستقر در این کشور نیز به نوبه خود شامل مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای نظامی پیشرفته از قبیل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، بمب‌افکن‌های استراتژیک، زیردریایی‌های هسته‌ای و هواپیماهای مافوق صوت می‌شوند.

در این میان اگر دشمن به خودش جرات دهد که در مقابل روسیه از سلاح‌های کشتار جمعی استفاده کند، طبق دکترین نظامی روسیه پایگاه‌های تسلیحاتی کشور زیر نظر نیروهای مسلح آماده‌اند به سرعت و به صورت خودکار حملات تلافی‌جویانه‌ای علیه کشورهای متجاوز به انجام رسانند.

هم‌چنین نیروهای نظامی روسیه برای دفع تجاوز هسته‌ای احتمالی کشورهای متخاصم می‌توانند از بمب‌افکن‌های پیشرفته Tu-160 و Tu-95، زیردریایی‌های مجهز به موشک‌های هسته‌ای و هواپیماهای مافوق صوت آوانگارد و کینژال استفاده کنند.

در این زمینه باید به سلاح‌های هسته‌ای به اصطلاح تاکتیکی نیز اشاره کرد که بر خلاف سلاح‌های استراتژیک نمی‌توانند کل شهرها را نابود کنند و برای وارد آوردن ضربات دقیق به مواضع دشمن طراحی شده‌اند. این نوع تسلیحات
تاکتیکی باید در ترکیب و هماهنگی با تسلیحات کوچک‌تر به حداکثر اثربخشی رزمی دست یابند.

این تسلیحات تاکتیکی از انواع مختلفی از جمله گلوله‌ها و دیگر تاسیسات توپخانه، سیستم‌های موشکی زمینی، کشتی، سیستم‌های ضد موشکی، مین‌های دریایی و اژدرها تشکیل شده است.

در مورد چنین تسلیحاتی این موضوع نباید ناگفته بماند که در حالی که سامانه موشکی بالستیک کوتاه‌برد اسکندر-ام می‌تواند کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی خود را تا برد 500 کیلومتر (310 مایل) حمل کند، برد موشک‌های پیشرفته در این دسته به 4500 کیلومتر (2700 مایل) می‌رسد.

هر کدام از این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک هسته‌ای با قدرت معادل با 50 کیلوتن تی‌ان‌تی است. برای مقایسه قدرت این تسلیحات باید به این موضوع اشاره کرد که در بمباران هیروشیما در سال 1945، آمریکا از یک بمب 13 کیلوتنی استفاده کرده بود.

در زمینه تعداد کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی، اما روسیه از افشای تعداد این نوع تسلیحات خود خودداری می‌کند. این در حالی است که بنا به استدلال پنتاگون، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه به حدود 2000 عدد بالغ می‌شود.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین به این سو، بریتانیا بارها روسیه را به طراحی برنامه‌هایی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه همسایه نزدیک خود متهم کرده است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه به اسپوتنیک می‌گوید که ادعاهای واشنگتن در این زمینه بی‌فایده است و غرب در حال تشدید لفاظی‌های هسته‌ای خود برای متقاعد کردن جامعه بین‌المللی برای احتمال انجام حمله هسته‌ای تاکتیکی روسیه به اوکراین است.

ریابکوف در این زمینه می‌گوید: «در بحبوحه حوادث اوکراین، کشورهایی چون آمریکا و متحدانش به طور فعال دست به لفاظی‌های هسته‌ای زده‌اند. در واقع آن‌ها سعی دارند به گونه‌ای وانمود کنند که روسیه در حال آماده شدن برای انجام حملات نظامی با استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است. ما ولی بارها توضیح داده‌ایم که روسیه کسی را با استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند».

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز به نوبه خود تأکید کرده که کرملین هرگز در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای چیزی نگفته است. به گفته پوتین گمانه‌زنی‌های غرب در مورد تهدیدات هسته‌ای مسکو صرفاً ادعاهایی برای تأثیرگذاری بر کشورهای نزدیک و به عبارت بهتر دوستان روسیه قلمداد می‌شود.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید