زدن سر اختاپوس؛ راهبرد جدید اسرائیل علیه ایران

    کد خبر :916981
زدن سر اختاپوس؛ راهبرد جدید اسراییل

نخست‌وزیر اسرائیل، ایران را به اختاپوس تشبیه کرده و راهبرد کابینه‌اش نسبت به تهران را زدن سر اختاپوس نامیده است. موفقیت اسرائیل در ضربات امنیتی مکرر به ایران، ابهام در سرنوشت مذاکرات وین و ملاحظات سیاست داخلی اسرائیل از جمله دلایل تلاش نفتالی بنت برای بالا بردن سطح تنش با تهران است.

بازتاب نخست‌وزیر اسرائیل، «نفتالی بنت» اعلام کرده است که تل‌آویو معادله جدیدی را در خصوص تهران دنبال می‌کند؛ به گفته او اسرائیل از این پس به جای هدف قرار دادن پاهای اختاپوس، گروه‌های حامی ایران در منطقه، سر اختاپوس را هدف می‌گیرد.

او ابراز امیدواری کرده است که راهبرد جدید اسرائیل سبب پذیرش یک توافق هسته‌ای سخت‌گیرانه از سوی ایران شود.

این اظهارات پس از آن مطرح شد که در اسرائیل دور تازه‌ای از عملیات ترور علیه کارشناسان و نظامیان ایران را در خاک کشور به انجام رسانده است.

بنت همچنین با اشاره به شبکه دفاع لیزری اسرائیل که به گفته او می‌تواند با هزینه بسیار پائینی موشک‌های ایرانی را نابود کند، اعلام کرده است که ایران را درگیر یک «جنگ ستارگان مالی» می‌کند؛ به گفته او بودجه نظامی اسرائیل به گونه‌ای افزایش خواهد یافت که ایران را به سرنوشت شوروی دچار کند.

از سوی دیگر، نفتالی بنت در سفری غیرمنتظره به ابوظبی با شیخ «محمد بن زاید» دیدار و گفتگو کرد. هر چند منابع اماراتی این سفر را در راستای همکاری‌های اقتصادی و توسعه‌ای دو طرف معرفی کرده‌اند، با توجه به وضعیت مذاکرات میان ایران، آمریکا و 1+4 و قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این تحلیل مطرح شده است که مسائل مربوط به ایران از جمله موضوعات مذاکرات بنت و محمد بن زاید بوده است.

در روزهای اخیر خبر استقرار سامانه پدافندی اسرائیل در ابوظبی و منامه، با هدف مقابله با «تهدیدات موشکی ایران» منتشر شده است؛ در کنگره آمریکا نیز طرحی ارائه شده است که در صورت تصویب، پنتاگون را موظف به ارائه یک سیستم یکپارچه دفاع هوایی به اسرائیل و کشورهای عرب منطقه می‌کند.

زدن سر اختاپوس

گفته می شود موفقیت‌های تل‌آویو در ضربات امنیتی به تهران از یک‌سو و چشم‌انداز تیره احیای توافق هسته‌ای، رهبران اسرائیل را به اتخاذ مواضع سخت‌تر و دور تازه‌ای از بالا بردن تنش‌ها در برابر تهران قانع کرده است؛ هر چند گروهی از نخبگان اسرائیلی بر این باور هستند که اگر ایران در \ی دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد، راهبردهای  تل‌آویو قادر نیست تهران را در رسیدن به هدف خود باز دارد. به باور این دسته از تحلیل‌گران اسرائیلی، لفاظی‌های نخست‌وزیر تنهاسبب عزم بیش‌تر تهران برای انتقام خواهد شد.

همچنین با توجه به اما و اگرها در خصوص تداوم کابینه ائتلافی بنت-لاپید و احتمال سقوط آن، نخست‌وزیر اسرائیل می‌کوشد با اعلام مواضع سخت‌تر نسبت به ایران، بخشی از اپوزیسیون اسرائیل را به حمایت از کابینه تشویق کند. به عبارت دیگر، شاهد الگوی قدیمی سیاست‌ورزی در خاورمیانه یعنی تنش‌زایی در خارج با هدف تأمین منافع داخلی هستیم.

به نظر می رسد در این شرایط که اسرائیل با لابی خود بیش از گذشته و به صورت کاملا آشکار درصدد ضربه به ایران است؛ تهران هم باید به فراخور مقتضیات و ملاحظات سیاسی و امنیتی خود در منطقه، راهبرد و استراتژی محکم تری در قبال تحرکات اسرائیل داشته باشد.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. pay1342@gmail.com گفت:
    موافقم ۱
    مخالفم ۶

    شما طوری از موفقیت اسرائیل سخن گفته اید که فکر نکنم خود اسرائیلی ها هم اینطوری با اطمینان از موفقیت خودشون حرف بزنند.آقای بازتاب در ارائه اخبار دقت کن.

دیدگاهتان را بنویسید