مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران خبر داد

ری و پاکدشت دارای بیشترین واحد آلاینده در استان تهران

    کد خبر :472935

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به این که سند پنج ساله محیط زیست استان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران تصویب شده است، گفت‌: بیشترین واحدهای آلاینده استان تهران در شهرستان پاکدشت و ری قرار دارند.

کیومرث کلانتری امروز در نشست خبری روز ملی «هفته‌ پاک» با اشاره به این که وضعیت کیفی هوای تهران نسبت به سال گذشته بهتر شده است، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا امروز ۳۲ روز هوای سالم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و در همین بازه زمانی هوای پاک نیز شش روز افزایش داشته است. همچنین امسال اولین سالی بود که دو روز پیاپی در تهران هوای پاک داشتیم.

وی ادامه‌ داد: طی سال گذشته هوای تهران ۷۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود اما طی امسال تا امروز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۵۰ روز بود و هیچ روزی هوای ناسالم برای همه گروه‌ها نداشتیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که ناپایداری‌های جوی و اقدامات انجام شده برای کاهش آلودگی هوای شهر باعث بهبود کیفیت هوا شده است، تصریح کرد: طی سال گذشته ۱۱ جلسه شرایط اضطرار آلودگی هوا در استان تهران تشکیل شد اما امسال فقط یک جلسه داشتیم چرا که اقدامات بسیار خوبی از سال گذشته همزمان با ابلاغ قانون هوای پاک آغاز شده است.

کلانتری در ادامه با اشاره به این که ۱۴۵۲ واحد صنعتی در سطح استان تهران گازسوز شده‌اند، گفت‌: در زمینه استانداردهای معاینه فنی نیز سازمان حافظت محیط زیست استانداردها را سختگیرانه‌تر کرد. مراکز معاینه فنی نیز طی امسال منسجم‌تر از سال‌های گذشته اقدامات خود را انجام داده است.

وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به برخورد قانونی با واحدهای پسماندسوزی و ذغال‌گیری در سطح استان و جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده به شهر تهران خاطرنشان کرد: طی امسال شهرداری تهران نیز برای شناسایی و مدیریت خودروهای حامل پسماند و نخاله‌های ساختمانی با ایجاد سامانه «بار برگ» اقدامات خوبی انجام داد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران با اشاره به بهبود کیفیت سوخت و گازوئیل در تهران اظهارکرد: در حال‌ حاضر در تهران بنزین یورو ۴ و گازوئیل بین ۵۰ تا ۱۰۰ PPM توزیع می‌شود.
ارتقای یک منطقه شکار ممنوع در استان تهران

کلانتری در ادامه این نشست با بیان این که تا پایان امسال منطقه شکار ممنوع «کاوه ده» در فیروزکوه به یکی از مناطق چهارگانه حفاظتی استان ارتقا پیدا می‌کند، گفت‌: حدود ۲۷ سال است که منطقه «کاوه ده» به عنوان یک منطقه شکار ممنوع شناخته می‌شود. با توجه به پتانسیل‌های خوبی که این منطقه دارد، در جلسه شورای عالی محیط زیست مصوب شده است که تا پایان امسال به عنوان یکی از مناطق حفاظت شده معرفی شود.
پنج پاسگاه محیط بانی در سطح استان تهران به بهره‌برداری رسیده است

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان تهران در ادامه اظهار کرد: امسال ۹ واحد محیط بانی برای احداث در دست اقدام قرار داشت که تاکنون پنج محیط بانی هم اکنون به بهره‌برداری رسیده است و چهار منطقه دیگر نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سند پنج ساله محیط زیست استان تهران در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تصویب رسیده است و سازمان حفاظت محیط زیست و استان تهران برنامه پنج ساله‌ای در دستور کار دارد.

کلانتری با اشاره به این که از ابتدای سال تا پایان آذر ماه ۴۵۸ واحد صنعتی آلاینده در استان تهران شناسایی شدند و در فهرست صنایع آلاینده استان قرار گرفتند، اظهارکرد: بیشتر این واحدهای آلاینده در شهرستان‌های پاکدشت و ری قرار داشتند. اکثر واحدهای آلاینده نیز ریخته‌گری‌ها و واحدهای آبکاری بودند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در استان تهران مشغول فعالیت هستند، گفت‌: تعداد پایش‌های ما نیز در ۹ ماهه ابتدای امسال ۸۶۲۸ مورد بوده تا پایان آذر ماه نیز برای ۲۹۷۹ واحد اخطاریه صادر شده است و از فعالیت ۴۶ واحد آلاینده نیز ممانعت به عمل آمد. ۲۱۳ واحد دیگر نیز بر اساس ضوابط استقرار به محل‌های مجاز انتقال پیدا کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۳۸۸۸ مورد خود اظهاری صنایع نیز به محیط زیست استان تهران ارسال و در طول ۹ ماهه ابتدای سال ۱۷۷۶ پرونده حقوقی برای جرایم محیط زیستی تشکیل و تحویل مراجع قضایی داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به پرونده‌هایی که در بخش محیط زیست انسانی تشکیل شده است،اظهارکرد: ۱۴۴۴ واحد صنعتی و خدماتی در زمینه استقرار و بهره‌برداری بررسی شده‌اند. از این تعداد با ۹۷۳ مورد موافقت و با ۳۸۴ مورد مخالفت شد بنابراین پاسخ به ۶۷ درصد پرونده‌ها مثبت بوده و با ۲۷ درصد از آنها مخالفت به عمل آمده است. ۸۷ پرونده نیز در حال‌ حاضر در دست بررسی قرار دارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، وی با بیان این که ۲۲ گزارش اثرات زیست محیطی نیز در طول یک سال گذشته بررسی شده است، گفت: ۱۱۳۰ مورد به شکایات مردمی رسیدگی شده است.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اقدامات صورت گرفته شده برای کاهش بوی مسیر محور تهران ــ قم (فرودگاه امام خمینی (ره) گفت‌: در حال‌ حاضر سه کانون عمده وجود دارد که هنوز اقدامات مثمرثمری برای رفع آن‌ها انجام نشده است. یکی از آنها فاضلاب شهری شهرستان‌های اسلامشهر، واوان و بهارستان است که مسوولان بودجه احداث تصفیه‌خانه را دریافت کرده‌اند، ولی هنوز تصفیه خانه‌های آن‌ها به‌طور کامل احداث نشده است. کانون دوم نیز پسماندهای آرادکوه هستند که شهرداری تهران باید هر چه‌ سریع‌تر اقدام مناسبی برای پسماندهای این مکان انجام دهد.

وی ادامه‌ داد: کانون آلاینده سوم نیز مجتمع گاوداری «دام گستر» است که متاسفانه در این سه نقطه اقدام اثرگذاری صورت نگرفته است اما سایر منابع تولید بو کنترل شده‌اند و قسمت عمده بو در منطقه مهار شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران درباره مدیریت روان آب‌های سطحی جنوب تهران که منجر به آبیاری اراضی کشاورزی می‌شوند، توضیح داد: با پیگیری‌های صورت گرفته قرار است که وزارت نیرو برای مدیریت این روان آب‌ها تصفیه خانه‌ای احداث کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید