رییس جمهور: اصلاح بسترهای فسادزا به نفع مردم خواهد بود

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۴۲
    کد خبر :894053
اصلاح بسترهای فسادزا به نفع مردم خواهد بود

رئیس جمهور با اشاره به افزایش نظارت دولت برای ثبات قیمت در بازار گفت: یکی از کارهایی که در دولت دنبال می‌شود، اصلاح بسترهای فسادزا همانند صدور مجوزها و امضاهای طلایی است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر روز سه‌شنبه در نوبت عصر اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری با تاکید بر اجرای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در دولت سیزدهم گفت: چند سالی است که ایشان به درستی شعار سال را به مسائل اقتصادی اختصاص داده‌اند زیرا تولید؛ مشکلات اقتصادی و بیکاری را رفع می‌کند و استقلال اقتصادی را در پی خواهد داشت.

رئیس جمهور برنامه دولت را هدایت نقدینگی به سمت تولید اعلام کرد و گفت: مدیریت نقدینگی اگر به سمت تولید باشد، بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد که این کار را دولت آغاز کرده است.

رئیسی به طرح‌های نیمه تمام در کشور هم اشاره و تصریح کرد: با ایجاد اعتماد و تضمین سود، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در اتمام پروژه‌های نیمه تمام رغبت پیدا می‌کند.

رئیس جمهور یکی از لوازم رشد اقتصادی کشور را افزایش سرمایه‌گذاری دانست و خاطرنشان کرد: معتقدیم نقش دولت «هدایت»، «حمایت» و «نظارت» است و بخش خصوصی باید میدان‌دار سرمایه‌گذاری در کشور باشد، اما اشکالی که در اجرای اصل ۴۴ اتفاق افتاد، این بود که پس از واگذاری یک بنگاه اقتصادی به بخش خصوصی، کار را تمام شده می‌دانستند، در حالی که تازه کار دولت برای توانمندسازی و نظارت بر بخش خصوصی آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی یکی دیگر از موانع رونق تولید را کندی صدور مجوز کسب و کارها اعلام کرد و با تشریح اقدامات دولت در این باره گفت: قانون سال‌ها بر تسهیل صدور مجوز کسب و کارها تاکید داشت اما در عمل چنین اتفاقی نمی‌افتاد. دولت سیزدهم به دنبال تکمیل درگاه ملی صدور مجوزها برای تسهیل در راه‌اندازی کسب و کارهاست که بخش عمده آن انجام شده است.

رئیسی اصلاح چرخه تامین مالی را از دیگر اقدامات دولت برای رفع موانع تولید برشمرد و گفت: دولت برای ضابطه‌مند کردن زنجیره تامین مالی، نظام تامین مالی یکپارچه را برای همه بانک‌ها تعریف کرده است.
رئیس جمهور باز کردن فضای تجاری و ارتباط با زیرساخت‌های منطقه را از دیگر اقدامات دولت برای رفع موانع تولید در کشور برشمرد و اظهار داشت: پس از حضور در اجلاس‌های شانگهای و اکو، ارتباط ما با کشورهای منطقه و آسیایی متحول شده و تجارت با همسایگان و صادرات به این کشورها به صورت محسوس افزایش یافته است.

رئیس جمهور افزود: پیش از این، استانداران برای اجرای طرح‌ها در استان‌ها مطالبه‌گر بودند اما در بودجه ۱۴۰۱ تقدیمی به مجلس، این موضوع برعکس شده و دولت از استان‌ها مطالبه می‌کند؛ بدین صورت که درآمدهایی همچون حق مالکانه معادن، فروش اموال مازاد دولت و دریافت مالیات بیش از میزان تعیین شده برای استان‌ها به صندوق پیشرفت و توسعه هر استان واریز می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت از بین بردن دلالی ها در اقتصاد کشور تصریح کرد: نظارت بر چرخه تامین و تولید تا مصرف کالاها باید انجام شود و هم اکنون کنترل‌ها در حوزه معیشت و سفره مردم آغاز شده و در بخش‌های دیگر هم این کار انجام می‌شود.

رئیسی با تاکید بر افزایش نظارت دولت بر ثبات قیمت کالاها در بازار گفت: ما به مردم قول دادیم بسترهای اقتصادی را اصلاح کنیم و یکی از کارهایی که در دولت دنبال می‌شود اصلاح بسترهای فسادزا همانند صدور مجوزها و امضاهای طلایی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به مساله کشت بومی محصولات کشاورزی که در سبد کالاهای اساسی قرار دارد، اشاره کرد و گفت: با واردات کالاهای اساسی استقلال اقتصادی آسیب می‌بیند بنابراین به دنبال استقلال در کشت، داشت و برداشت محصولات راهبردی کشاورزی و کالاهای اساسی هستیم.

وی مسائل فرهنگی را هم یکی از دغدغه‌های اصلی دولت توصیف کرد و گفت: در کنار کار اقتصادی، مسائل فرهنگی را هم با جدیت دنبال می‌کنیم زیرا تهدیدات فرهنگی بسیار زیاد است.

رئیس جمهور به موضوع آزادسازی سواحل توسط دولت هم اشاره کرد و گفت: سواحل آزاد شده باید مدیریت شود و این فضا قرار است محیطی عمومی شده و با نشاط برای استفاده مردم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره اهمیت حجاب و عفاف در جامعه و توجه جدی دولت به این موضوع، اظهار داشت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه در این زمینه داریم که وظایف ۲۶ دستگاه را مشخص کرده و تمام دستگاه ها باید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

رئیسی با تاکید بر ایجاد امید در میان مردم و جامعه گفت: دشمن به دنبال مایوس کردن مردم است اما در این دولت با شعار «ما می‌توانیم»، به لطف خدا بارقه‌های امید و گشایش‌ها در مسائل اقتصادی ایجاد شده و با مهار نسبی کرونا، افزایش فروش نفت و رشد روابط اقتصادی با همسایگان، گشایش‌های اقتصادی جدیدی هم در راه است.

رئیس جمهور در پایان گفت: هر چقدر جلوتر می‌رویم امیدمان به آینده بیشتر می‌شود و این فراتر از شعار، مبتنی بر واقعیات و اعتقاد ماست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید