رکورد قیمت تخم مرغ شکسته شد

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ ۱۸:۲۱
    کد خبر :989003
قیمت تخم مرغ

فرا رسیدن عید نوروز و همزمانی آن با ماه رمضان باعث افزایش تقاضا و به دنبال آن رکوردشکنی قیمت تخم مرغ شد. در این بین شبکه توزیع نیز دچار اختلال شده و برخی فروشگاه‌ها برای کسب سود بیشتر از فروش تخم مرغ در شانه‌های 30 عددی امتناع می‌کنند.

طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه 30 عددی تخم مرغ با توجه به وزن آن باید بین 85 هزار تا 90 هزار باشد، اما اکنون شانه‌های 30 عددی در بازار کمیاب شده و این شانه‌های 20 عددی است که با نرخ 80 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. بدین ترتیب 30 عدد تخم مرغ 120 هزار تومان قیمت می‌خورد که بین 30 هزار تا 35 هزار بالاتر از نرخ مصوب است.

نکته قابل توجه درباره افزایش قیمت تخم مرغ این است که بررسی سایت‌های فروشگاهی سوپرمارکت آنلاین نشان از توقف عرضه این محصول دارد. در واقع فروش تخم‌مرغ در سایت‌های فروشگاهی آنلاین محدود به بسته‌های شش و 9 عددی تخم مرغ شده که به‌رغم این مشاهدات، محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، در گفتگو با تسنیم اعلام کرده است که نسبت تولید بیش از تقاضاست و تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافت؟

پیگیری‌های تجارت‌نیوز گویای آن است که صادرات تخم مرغ در فرودین ماه سال جاری در یک رکوردشکنی به 20 هزار تن رسید، این در حالی است که کل صادرات تخم مرغ در سال 1401، 53 هزار تن بود.

در حالی این حجم از صادرات در فروردین‌ ماه انجام شد که مصرف تقاضا بازار داخلی در این ماه، در بخش شیرینی و شکلات با توجه به نزدیکی عید سعید فطر افزایش چشمگیری پیدا کرده است. بررسی بازار نشان می‌دهد قیمت تخم مرغ با گذر از عید فطر و کاهش مصرف در بهار و تابستان روند کاهشی به خود خواهد گرفت.

بازار با کمبود تخم مرغ مواجه نیست

فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار، در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که چرا عرضه تخم مرغ در سایت‌های فروشگاهی کمیاب شده است؟ توضیح داد: ممکن است که توزیع از طریق سایت‌های فروشگاهی دچار مسئله شده باشد؛ نه تنها کمبودی در بازار نیست، بلکه ما تا حدودی نگران مازاد تولید نیز هستیم.

او افزود: تمام سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و … مملو از تخم مرغ است و در بازار کمبودی وجود ندارد.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار با بیان اینکه قیمت مصوب تخم مرغ برای تولیدکننده 39 هزار و 700 تومان است، گفت: به‌رغم اینکه در فروردین‌ماه سال جاری رونق صادراتی خوبی پیدا کردیم، هنوز قیمت تخم مرغ به قیمت مصوب نرسیده است و با قیمت کیلویی 37 هزار 700 تومان پایین‌‎تر از نرخ مصوب در حال فروش هستیم.

افزایش قیمت تخم مرغ در آستانه عید فطر

طلاکش درباره عوامل افزایش مقطعی قیمت تخم مرغ توضیح داد: بخشی از افزایش قیمت تخم مرغ به دلیل افزایش صادرات و بخش دیگری به دلیل افزایش مصرف تخم مرغ توسط قنادی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده شیرینی و شکلات با توجه به نزدیکی عید فطر است.

او به کاهش قیمت تخم مرغ بعد از عید فطر خبر داد و افزود: با توجه به کاهش مصرف تخم مرغ در بهار و تابستان و همچنین ادامه روند تولید به نظر می‌رسد که همچنان قیمت هر کیلو تخم مرغ پایین از نرخ فعلی برسد و تولیدکننده با زیان بیشتری مواجه شود.

دبیر کانون سراسری مرغ تخم گذار از صادرات مازاد تخم مرغ به قطر، افغانستان، عمان و عراق خبر داد و گفت: در سال گذشته حدود 55 هزار تن تخم مرغ صادر شد و این عدد در فروردین ماه سال جاری 20 هزار تن بود. این نشان دهنده آن است که حجم مازاد تخم مرغ در کشور بسیار بالا بود؛ در واقع اگر این میزان در سال گذشته صادر می‌شد قیمت تخم مرغ به صورت انفجاری بالا می‌رفت.

او تصریح کرد: زمانی که با این حجم صادرات در فرودین ماه، تغییر محسوسی در قیمت تخم مرغ صورت نگرفت نشان از آن دارد مازاد بسیار زیاد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید