رکوردشکنی دانشمندان کره ای با نگه داشتن پلاسما در دمای بالا

    کد خبر :939122

فیزیکدانان مؤسسه انرژی همجوشی کره رکوردی را برای محصور کردن پلاسما به ثبت رسانده‌اند. در این رابطه مقاله ای در مجله Nature به ثبت رسید که نشان می دهد آنها موفق به نگهداری پلاسما در دمای 100میلیون درجه شدند.

بازتاب-‌دانشمندان ادعا می کنند که در آخرین آزمایش همجوشی، تیم کارشناسان کره‌ای توانستند دمای پلاسما را تا 100 میلیون درجه کلوین بالا برده و آن را به مدت 20 ثانیه در آنجا نگه دارند.

البته برخی دانشمندان دیگر توانستند به این درجه برسند اما مدت زمان کوتاه تری باقی ماندند. بنابراین برای اولین بار، نتایج یک واکنش در هر دو شاخص بسیار بالا بود. این موفقیت با استفاده از روش مانع انتقال داخلی به دست آمد که در آن میدان مغناطیسی پلاسما را نه تنها از حاشیه ها، بلکه در مرکز نیز فشرده می‌کند و در آنجا منطقه‌ای با فشار و دمای بالا با گاز سردتر در حاشیه ها ایجاد می‌کند.

رکوردشکنی دانشمندان کره ای با نگه داشتن پلاسما در دمای بالا

اکنون فیزیکدانان امیدوارند تا سال 2026 به محاصره پلاسما در دمای بالا برای 300 ثانیه دست یابند. در راکتورهای توکاماک حرارتی، پلاسمای رشته‌ای، که در آن یک واکنش حرارتی کنترل‌شده باید انجام شود، توسط سیم‌پیچ‌های مغناطیسی در یک محفظه خلاء نگه داشته می‌شود. گازی با دمای میلیون‌ها درجه را نمی‌توان توسط هیچ محفظه ساخته شده از مواد جامد نگه داشت و بنابراین بهبود روش‌های محصور کردن مغناطیسی شرط لازم برای ساخت یک نیروگاه حرارتی هسته‌ای در حال کار است.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود فیزیکدانان کره ای به موفقیت های بالاتر دست پیدا می کنند یا خیر.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید