رونق سه استان شمالی کشور از مسیر توسعه مزارع تولید خاویار

    کد خبر :383773

یکی از رسالت‌های خطیر دستگاه های اجرایی کشور که در طول سال های گذشته نسبت به آن اهتمام جدی داشته اند، اما در مقام عمل دستاورد چشمگیری رقم نخورده است می توان به موضوع اشتغال زایی در مناطق محروم و روستاهای دور افتاده اشاره کرد؛ موضوع بسیار مهمی که اخیراً و به همت برخی نهادهای غیر دولتی مثل بنیاد علوی با تحولات اساسی رو به رو شده و آینده درخشانی را نوید می دهد.

به گزارش بازتاب، از جمله اصلی ترین راه هایی که می توان برای بهبود وضعیت معیشتی مردم در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته به آن متوسل شد، اشتغال زایی و فراهم سازی شرایطی است که در قالب آن افراد در مناطق دور افتاده و محروم امکان فعالیت پایدار و با ثبات را پیدا کنند؛ شرایطی که تحقق آن نیازمند ورود جدی نهادهای مسئول و اجرایی است و در صورت عدم توجه آنها به این مقوله مهم دستاورد قابل ذکری شکل نخواهد گرفت.

این رسالت مهم مدتی است که در دستور کار متولیان امر در دولت و نهادهای وابسته قرار گرفته است و از سویی نیز برخی نهادهای غیر دولتی مثل بنیاد علوی به این حوزه ورود جدی و موثری داشته اند.

از آنجا که کمبود نقدینگی و نیز بی ثباتی بازار در کنار توان پایین کشاورزان و دامداران در بحث بازاریابی همواره عامل موثری در تحمیل خسارت به این فعالان اقتصادی کشور بوده است، اکنون دولت با کمک بنیاد علوی به این موضوع توجه ویژه ای داشته و در این رابطه اقدامات تحسین برانگیزی را در دستور کار خود قرار داده است.

از جمله بخش هایی که اکنون شاهد تحول چشمگیری شده و نوید بخش توسعه اقتصادی روستا و مناطق محروم است، بحث پرورش ماهی خاویار به ویژه در استان های ساحلی کشور در شمال است که از امکانات و توانمندی های بسیار مناسبی در این زمینه برخوردار هستند.

در همین رابطه و در راستاي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و به منظور رفع محروميت، توسعه اقتصادي و ايجاد معيشت پايدار و حمايت و بهر‌ه‌گيري از منابع دريايي و حمايت از بخش‌هاي خصوصي و تعاوني و نيز در جهت تحقق اهداف عاليه سازمان شيلات ايران در توسعه و پرورش ماهيان خاوياري در كشور، تفاهم‌‌نامه‌اي ‌في‌مابین سازمان شيلات ايران، بنياد علوي، استاندار‌هاي گيلان، مازندران و گلستان،‌ بانك سينا،‌ معاونت توسعه روستايي و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری و هلدينگ كشاورزي و دامپروري فردوس پارس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامي منعقد گرديده که هدف اصلی آن حمایت از اشتغال و تأمین معیشت فعالان این بخش اقتصادی در استان های مذکور است.

در تفاهم نامه ای که به آن اشاره شد، کمک به طرح های اشتغال زایی در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، توسعه و پرورش ماهیان خاویاری، جذب دانش آموختگان این حوزه، کاهش فشار صید از ذخایر طبیعی، تثبیت بازار تولید محصولات شیلات و… از جمله اهداف طرح اعلام شده و نهادهای مذکور به این مسئله ورود جدی داشته اند.

در این تفاهم‌نامه، برای طرح‌های پرورش ماهیان خاویاری توسط مردم، براي هر كدام از سه استان شمالي مبلغ 200 ميليارد ريال سهميه مستقل در نظر گرفته و با واجدین شرایط قراردادهایی تا سقف 20 میلیارد ریال با نرخ 18 درصد بسته شد.

همچنین پرداخت تسهیلات حداکثر در سه مرحله پرداخت شد و برای افزایش رفاه فعالان این بخش برای بازپرداخت سود تسهیلات اعطایی تنها 8 درصد سود بر عهده مشتری قرار داده شد و 10 درصد مابقی سود تسهیلات اعطایی را نیز بنیاد علوی و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری متقبل شدند.

در همین راستا در سه استان شمالی، 100 مزرعه پرورش ماهی خاویاری ایجاد و در مجموع به 16 درخواست مصوب استان گیلان، 14 در خواست مصوب استان مازندران و 6 درخواست مصوب استان گلستان ترتیب اثر داده شد؛ اتفاق مثبتی که برای بیش از 157 نفر اشتغال پایدار ایجاد کرد.

در مجموع در قالب طرحی که به آن اشاره شد، در سال جاری مبلغی بالغ بر 188 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شد و البته این همه حمایت های این حوزه نیست. از سوی دیگر بنیاد علوی ضمانت بازاریابی و فروش تولیدات این مزارع را نیز بر عهده گرفت و با این اقدام زمینه آرامش خاطر و ثبات اشتغال و درآمد واحدهای فعال شده را فراهم کرد.

این رویه اکنون در استان های شمالی و ساحلی کشور منجر به رخدادهای تأثیر گذار و امیدوار کننده ای شده است که می توان در آینده نزدیک شاهد خروجی مهم آن در بخش های رفاهی و توسعه اشتغال جوانان روستایی در این مناطق کشور بود؛ رخدادی که البته در دیگر استان های کشور نیز بسته به توانمندی های موجود در حال پیگیری است و تحولات مثبتی را در زمینه اشتغال جوانان و بهبود معیشت در مناطق محروم فراهم کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید