روش پیشنهادی تل‌آویو به اروپایی‌ها برای تهدید ایران

    کد خبر :876776
روش پیشنهادی تل‌آویو به اروپایی‌ها برای تهدید ایران

مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش است اروپایی‌ها را مجاب کند با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کند.

یک وبگاه آمریکایی مدعی شده رژیم صهیونیستی در تلاش است آمریکا و سه کشور اروپایی را مجاب کند ایران را با ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» تهدید کنند.

وبگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع آگاه مدعی شده اسرائیل در تلاش است آمریکا و سه کشور اروپایی – فرانسه، آلمان و انگلیس – را به افزایش فشار علیه ایران ترغیب کند و در حال حاضر، مسئله امکان توسل به کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (که در میان ایرانی‌ها به «مکانیسم ماشه» شناخته شده) را مطرح کرده است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به پایگاه خبری آکسیوس گفته‌اند که تا به حال تنها انگلیسی‌ها خودشان را پذیرای این ایده نشان داده‌اند.

مطابق این گزارش، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفر اخیر خود به بیت‌المقدس به مقام‌های اسرائیلی گفته که بایستی از تهدید به بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران به عنوان ابزاری برای جلوگیری از غنی‌سازی ۹۰ درصدی ایران استفاده کرد.

مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از جمله اختیارات تعبیه‌شده در برجام است که هر یک از طرف‌های گروه ۱+۴ در صورت متهم کردن ایران به نقض مفاد آن، می‌توانند از آن برای برگرداندن قطعنامه‌های تحریمی بین‌المللی استفاده کنند.

آکسیوس نوشته آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها گفته‌اند که لازم است فشار علیه ایران با دیپلماسی متوازن باشد. آنها همچنین تصریح کرده‌اند که عملیات خرابکارانه اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای ایران در واقع موجب شده‌اند ایرانی‌ها به برنامه هسته‌ای خودشان سرعت ببخشند.

جیک سالیوان گفته بایستی از تهدید به استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها و تهدید نظامی ایران برای جلوگیری از افزایش غنی‌سازی ایران به سطح ۹۰ درصدی استفاده کرد.

مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل به سالیوان گفته‌اند به نظر آنها آمریکا و سه کشور اروپایی بایستی در صورت ایجاد بن‌بست در مذاکرات وین این ساز و کار را کلید زده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بازگردانند.

اما در پایان جلسه مشترک میان سالیوان با همتای اسرائیلی‌اش «ایال هولاتا»، نظر مقام صهیونیست این بود که استفاده از مکانیسم ماشه برای جلوگیری از غنی‌سازی ۹۰ درصدی ایران معقول به نظر می‌رسد.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به آکسیوس گفته واشنگتن در خصوص رایزنی‌های دیپلماتیک خصوصی با اسرائیلی‌ها اظهارنظر نمی‌کند. او گفت: «ایالات متحده و اسرائیل در خصوص تهدیدهای امنیتی از جانب ایران هم‌نظر هستند.»

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال جدید میلادی روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه بدین منظور دوشنبه وارد وین شدند و از همان عصر دوشنبه این دور از مذاکرات با رایزنی‌های باقری با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و پس از آن هم باقری با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به گفت‌وگو نشست.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در زمانی که در قدرت بود تلاش‌های زیادی برای بر هم زدن برجام انجام داد و از جمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به خروج از آن ترغیب کرد. او بارها تأکید کرد که ترامپ با تشویق وی از برجام خارج شده و سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفته است.

ترامپ و نتانیاهو امیدوار بودند فشار حداکثری بتواند ایران را به حضور در پای میز مذاکره برای گفت‌وگو بر سر توافقی جدید به جای برجام مجاب کند. این سیاست، به شکست منجر شد.

در روزهای گذشته شمار زیادی از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی به اشتباه بودن تصمیم نتانیاهو در تشویق دونالد ترامپ به خروج از برجام و سایر سیاست‌های او علیه ایران اعتراف کرده‌اند.

یک مقام رژیم صهونیستی چند هفته گذشته اعتراف کرده بود که ترور شهید «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران، جلوی پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران را نگرفته است. او بدون ذکر نام خود به شبکه ۱۲ این رژیم گفت: «ترور فخری زاده در سال گذشته آنطور که انتظار می‌رفت مانع توقف در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نشد. وضعیت کنونی، پیشرفته‌ترین وضعیتی است که برنامه هسته‌ای ایران به آن رسیده است.»

همزمان روزنامه نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به شدت با این توافق مخالف بود، اخیرا در کنفرانسی گفته است که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

به گزارش فارس، موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفته است که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چرا که ایران توانست پس از آن به سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید