روش های مطالعه با مستر بلو

    کد خبر :867269

امروزه یکی از نیاز های دانشجویان و دانش آموزان، فهم سریع و عمیق مطالب می باشد. با شروع دوره ی کرونا در جهان خیلی ها به سایت های آموزشی مجازی روی آورده اند. سایت های آموزشی مستر بلو، فرادرس، فرانش و دانشجو یار و متمم از جمله سایت هایی هستند که در این دوره بازخورد عالی داشتند. اما سایت مستر بلو در یک اقدام جالب روش هایی را در سایت خود منتشر کرد که به گفته ی خودش مطالعه شده مثل آب خوردن! در این مقاله قصد داریم مصاحبه ای کوتاه با علی ریحانی مدیر سایت مستر بلو داشته باشیم. همراه ما باشید.

آقای علی ریحانی، اهمیت مطالعه در زندگی روزمره در چه حد است؟

انسان طوری آفریده شده که نیاز است هم روح او و هم جسمش درحال تغذیه باشد. یکی از مواردی که باعث نشاط روح انسان می شود، مطالعه است. شما تقریبا از دوران مدرسه دیگر نیاز دارید تا مطالعه کنید حال چه درسی و یا غیر درسی. این روند همین طور تا انتهای عمر انسان همراه خواهد بود. از زاویه ی دیگر مثلا دانش آموزی را درنظر بگیرید که تقریبا 60% الی 70% وقتش را صرف مطالعه و درس خواندن می کند. پس در هر حال نیاز است که مطالعه کنیم و می توان گفت که زمان زیادی را حتی به اجبار مجبوریم صرف درس خواندن و مطالعه کنیم.

آمار عجیب سرانه ی مطالعه در ایران

به نقل از سازمان آمار، سرانه ی مطالعه هر ایرانی به طور متوسط در ماه 7 ساعت و 41 دقیقه می باشد! این آمار اگر تقسیم در روز های ماه شود به آماری واقعا قابل ملاحظه  تبدیل می شود.

اما چاره چیست؟

همان طور که در ابتدا گفتیم، مطالب آموزشی از گونه و روش های قدیمی اش به حالت جدیدتری تبدیل شده است. سایت های آموزشی با ارائه ی مقالات آموزشی و روش های مطالعه سبب شده اند که کار برای شما راحت تر شود.

 

روش های مطالعه به سبک مستر بلو

قبل از آشنایی با روش های مختلف مطالعه باید به این نکته توجه کرد که برای مطالعه و درس خواندن به دنبال شرایط خیلی ایده آل نباشید. برای مثال شما مطالعه کردن را تا بوجود آمدن جوی کاملا آرام، بدون مزاحم، بسیار شیک (اینکه حتما باید در اتاق مطالعه ی خود و پشت میز مطالعه باشید) و غیره به تاخیر بیندازید.

شرایط ایده آل را خود شما بوجود می آورید. در بسیاری از مواقع زمانی که روی مبل راحتی نشسته اید و پنج دقیقه را به مطالعه نکات یادداشت شده اختصاص می دهید بازده بسیار بیشتری برای شما دارد. یعنی شما باید از تمام فرصت ها برای مطالعه استفاده کنید. در ادامه با کاربردی ترین روش های مطالعه آشنا می شویم.

خواندن به همراه نوشتن:

یکی از روش های مطالعه که باعث تثبیت اطلاعات در حافظه می شود، خواندن به همراه نوشتن است. به این صورت که شما پس از پیش خوانی اولیه و داشتن یک تصویر ذهنی از مطالب، زمانی که برای دومین بار مطلبی را می خوانید شروع به یادداشت برداری مطالب مهم کنید. نوشتن در این مواقع به حفظ مطالب در ذهن کمک می کند.

روش تداعی:

این روش یکی از بهترین روش های مطالعه می باشد. در هنگام مطالعه کلمه ای که بسیار مهم و به سخن دیگر اصل مطلب است را یادداشت کنید. پس از مطالعه ی کامل با دیدن کلمه اصلی که یادداشت کرده اید کل مطلب برای شما تداعی می شود. در واقع از این روش می توان برای آزمودن خود استفاده کرد و پس از گذشت چند ساعت خود را تست کنید تا میزان تسلط خود بر مطالب را بیازمایید.

نقشه ی مفهومی:

برای سازماندهی مطالب در ذهن و نیز درک کامل از مفاهیم یک درس از نقشه ی مفهومی استفاده کنید. در این روش ارتباط میان مفاهیم گفته شده برای شما مشخص می شود. برای این کار می بایست روی کاغذ ابتدا مفهوم اصلی را یادداشت کرد و در راس هرم قرار داد سپس زیرشاخه های آن مطلب را نوشت.

مرور ذهنی:

شاید مهم ترین بخش مطالعه مرور باشد و بدون مرور مطالب به صورت پراکنده در ذهن باقی می مانند. در هنگام مطالعه اطلاعات تا زمانی که به حافظه ی بلند مدت انتقال یابند مسیری را طی می کنند. برای اینکه اطلاعات از حافظه ی کوتاه مدت ما به حافظه بلند مدت انتقال پیدا کنند باید آنها را بارها و بارها مرور و تمرین کنیم.

آقای علی ریحانی مطالب بالا را که همه میدانند!

مطالب گفته شده در بالا، فقط بخش کوچکی از مطالب ما در دوره ی تخصصی روش های مطالعه است.

پیشنهاد ویژه ای برای دانشجویان و دانش آموزان دارید؟

به تازگی در یک اقدام عالی، مستر بلو یک دوره ی تخصصی روش های مطالعه منتشر کرده است. با شرکت در این دوره: 1- وقت بیشتری در اختیار شما قرار می گیرد چون کیفیت مطالعه ی شما تا حد عالی افزایش پیدا خواهد کرد. 2- درک سریع و عمیق از مطالب خواهید داشت. 3- اعتماد به نفس شما تا حد بالایی افزایش می یابد چون دیگر نگران مطالب سنگین نیستید. 4- دیگر از مطالب سنگین مثل دروس کنکور ترسی نخواهید داشت.

ویژگی مهم این دوره ی تخصصی

ویژگی مهم و خاص این دوره ی تخصصی وجود پادکست (فایل صوتی) می باشد. شما قادر خواهید بود در هر زمان و در هر حال این دوره را پشت سر بگذارید و بهترین نتایج را در درس خواندن و مطالعه ی خود داشته باشید.

همچنین وجود پشتیبانی 24 ساعته سایت مستر بلو به شما در این راه کمک میکند و در صورت هرگونه مشکل همراه شما خواهد بود.

مستر بلو ارائه دهنده ی مقالات آموزشی درباره ی مطالعه و روش های مطالعه

مستر بلو یک بستر آموزشی است که شما میتوانید انواع مقالات آموزشی درباره ی مطالعه را در آن تهیه کنید. نکته ی مهم آن این است که 99% مقالات آموزشی سایت بصورت رایگان منتشر می شوند. و این یعنی یک برگ برنده برای شما که می خواهید کیفیت مطالعه ی خود را بالا ببرید. سایت مستر بلو به نشانی mesterblue.com می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید