روش های پیشگیری و درمان آلزایمر

    کد خبر :1027604
آلزایمر

ژن درمانی برای بیماری آلزایمر هنوز در مراحل آزمایشی خود است و مطالعات زیادی روی حیوانات و همچنین مطالعات کمی روی انسان انجام شده است. اگر چه آلزایمر یک بیماری ارثی نیست اما برخی از ژن‌های ارثی ممکن است خطر آن را افزایش دهند و تغییرات ژنتیکی در سلول‌ها نیز ممکن است به آلزایمر کمک کند.

این جهش‌های ژنی باعث تغییر فعالیت پروتئین در مغز می‌شوند و بر نورون‌ها تاثیر می‌گذارند. هدف از ژن درمانی آلزایمر ارائه ژن‌های اصلاح شده برای کمک به اصلاح فعالیت پروتئین تغییر یافته است.

در حالی که این روش منبعی قابل اعتماد و بالقوه برای درمان را نشان می‌دهد، اما استفاده از آن هنوز چالش‌برانگیز است. زیرا آلزایمر یک بیماری پیچیده با عوامل متعدد است. هدف این روش به جای ارائه یک درمان قطعی، موارد زیر است:

• پیشرفت کند

• کاهش علائم

• تاخیر در شروع

محققان همچنین در حال بررسی روش‌های درمانی دیگری هستند که ممکن است آلزایمر را درمان کند، یا از آن پیشگیری کند در حالی که ژن درمانی هنوز .یک درمان نوظهور برای آلزایمر است، چندین درمان فعلی برای کمک به مدیریت علائم و کند کردن پیشرفت بیماری در دسترس هستند. آنها شامل موارد زیر هستند:

• مهارکننده‌های کولین استراز: پزشکان معمولاً داروهایی را برای بهبود حافظه و عملکرد شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر با افزایش سطوح انتقال‌دهنده‌های عصبی تجویز می‌کنند.

• ممانتین: این دارو با تنظیم فعالیت گلوتامات که در یادگیری و حافظه نقش دارد، علائم متوسط تا شدید آلزایمر را مدیریت می‌کند.

• داروهای رفتاری و روانپزشکی: پزشکان می‌توانند داروهای ضد‌افسردگی و داروهای ضد‌روان‌پریشی را برای مدیریت علائم خلقی و رفتاری مانند افسردگی، اضطراب و بی‌قراری توصیه کنند.

• اصلاح شیوه زندگی: تشویق به ورزش منظم، رژیم غذایی سالم، مشارکت اجتماعی و تحریک شناختی می‌تواند به بهبود رفاه کلی کمک کند و به طور بالقوه پیشرفت آلزایمر را آهسته کند.

• درمان‌های حمایتی: کار‌درمانی، گفتار و فیزیوتراپی می‌تواند به حفظ استقلال و مدیریت وظایف روزانه کمک کند.

در حالی که این درمان‌ها می‌توانند برخی از علائم را کاهش دهند و کیفیت زندگی را بهبود بخشند، اما درمانی برای بیماری آلزایمر ارائه نمی‌کنند. تحقیقات در حال انجام به دنبال ایجاد درمان‌های موثرتر و در نهایت یافتن راهی برای پیشگیری یا درمان آلزایمر است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید