روشی جدید برای جلوگیری از عود سرطان پستان

    کد خبر :1005711
عود سرطان پستان

تحقیقات پژوهشگران دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مؤسسه بیوشیمی و بیوفیزیک (IBB)، به ارائه روشی تازه برای جلوگیری از عود سرطان پستان منجر شد.

روش تازه محققان دانشگاه تهران برای جلوگیری از عود سرطان پستان که TBC-IRE نامیده شده است، به دلیل اثربخشی بالا، عدم ایجاد آسیب به بافت‌های سالم و قیمت ارزان، در آینده می‌تواند جایگزین خوبی برای سایر روش‌های موجود از جمله رادیوتراپی شود.

دکتر محمدعلی خیامیان، استادیار مؤسسه بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، درباره ضرورت این پژوهش توضیح داد: استاندارد فعلی درمان سرطان پستان در مراحل اولیه، جراحی حفظ پستان است (BCS: Breast Conserving Surgery) که در آن، تومور، با نگه داشتن حاشیه جراحی مناسب و حفظ شکل کلی عضو، از پستان برداشته می‌شود. در جریان این جراحی، ممکن است یک ضایعه کوچک از سلول‌های سرطانی در بیمار باقی بماند و در آینده منجر به عود سرطان و همچنین متاستاز خاموش شود. این امر در نهایت باعث جراحی و درمان مجدد، تحمیل هزینه‌های بیشتر به بیمار، کاهش کیفیت سبک زندگی و حتی در مواردی پیشرفت بیماری و مرگ بیمار شود.

به گزارش ایسنا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: برای جلوگیری از چنین اتفاقی، تکنیک‌های گوناگونی به عنوان درمان کمکی (Adjuvant Therapy) استفاده می‌شود. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به روش‌های بر پایه رادیوتراپی اشاره کرد که طی آن، بخش‌هایی از پستان و ناحیه جراحی‌شده را تحت تابش قرار می‌دهند. هر چند این روش‌ها تا حدی از عود سرطان جلوگیری می‌کنند اما به دلیل فناوری پیچیده دستگاه، بسیار پرهزینه هستند. از طرفی به دلیل ماهیت تشعشعات پرانرژی این امواج، در برخی موارد استفاده از این روش‌ها باعث آسیب به بافت سالم، سوختگی سطحی و حتی ایجاد سرطان در سایر بافت‌ها شود. از همین رو توسعه روش‌های جدید ارزان‌قیمت با قابلیت پاکسازی حاشیه‌های مشکوک به سرطان پس از جراحی، بدون ایجاد عوارض جانبی برای بافت‌های سالم اطراف، ضروری است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید