روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات چه گذشت؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۲۱
    کد خبر :456820

رئیس دانشگاه آزاد با حضور در میان دانشجویان علوم و تحقیقات و پاسخ‌دادن به جزئی‌ترین سوالات دانشجویان نقشه برخی جریانات را برای موج‌سواری سیاسی به‌هم زد.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، روز گذشته هم برای پیگیری مطالبات خود در میدان دانش حضور یافتند.

عصر روز شنبه نیز هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه فوق‌العاده‌ای پیرامون حادثه واژگونی اتوبوس تشکیل داد؛‌ جلسه‌ای که مهم‌ترین مصوبه آن ورود هیئت بازرسی ویژه هیئت‌ امنا به موضوع بود و ریاست دانشگاه نیز موظف شد پس از دریافت گزارش، بلافاصله تمامی اقدامات لازم را در جهت برخورد قاطع با متخلفان-در هر سطحی که هستند- انجام داده و گزارش آن را به آگاهی هیات‌امنا برساند.

در تجمع روز گذشته چه گذشت؟

تجمع دیروز البته نسبت به تعداد و شکل پیگیری مطالبات با روز شنبه متفاوت بود. تعداد شرکت‌کنندگان به حدود 200 ، 300 نفر کاهش یافته بود. همچنان اکثر دانشجویان خواسته‌های خود را مبنی‌بر برخورد با متخلفان مطرح می‌کردند و از آینده نگران بودند که چنین حوادثی رخ ندهد.

در مقابل اما عده‌ای محدود همچنان شعارهای سیاسی می‌دادند؛ ‌نشانه این موضوع این بود که ویدئوی این اظهارات با فاصله کوتاه پنج‌ دقیقه‌ای در کانال‌های ضدانقلاب منتشر می‌شد! یا اینکه برخی موارد مطرح‌شده عینا در روزهای قبل در برخی روزنامه‌های جریانات سیاسی انعکاس یافته بود و این در حالی بود که دانشگاه فضای مطالبه‌گری را برای دانشجویان ایجاد کرده بود و حق اعتراض را برای آنها قائل شد، اما بازهم معلوم نبود چرا تعداد محدودی سعی داشتند موضوعات دیگری را مطرح کنند؟! برخی می‌گفتند باید درون دانشگاه بمانیم و صدای‌مان را به گوش مسئولان برسانیم، اما ‌تعدادی که مشخص نبود چرا با زدن ماسک صورت‌های خود را پوشانده بودند اصرار می‌کردند باید خارج از دانشگاه و در خیابان تجمع کنیم! در چنین فضایی رسانه‌های فرصت‌طلب هم به‌راحتی با سوژه‌پردازی عجیب و غریب ماهی خود را از آب گل‌آلود می‌گرفتند؛‌ مثلا یکی از کانال‌های ضدمردمی، ویدئویی 15 ثانیه‌ای با کپشن «ایجاد تفرقه میان دانشجویان!» منتشر کرده بود در حالی که این ویدئو صرفا اختلاف‌سلیقه دانشجویان در شکل اعتراض‌ها بود.

خبرگزاری دولتی ادعای خود را پس گرفت

حوالی ظهر نیز ویدئوی دیگری در فضای مجازی منتشر شد و البته به همان سرعت انتشار، از سوی منتشرکنندگانش تکذیب شد؛ ویدئویی که ادعا می‌کرد ماشین یکی از مسئولان با دانشجوها برخورد کرده اما نشانه‌ای در فیلم وجود نداشت. دقایقی بعد خبرگزاری دولتی «برنا» که این ویدئو را منتشر کرده بود ضمن عذرخواهی این خبر را تکذیب کرد و نوشت:‌ «امروز فیلمی منتشر شد مبنی‌بر اینکه خودروی حامل یکی از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با دانشجویان برخورد کرده است، ‌بررسی‌های تکمیلی خبرگزاری برنا نشان می‌دهد چنین ادعایی صحت نداشت و به همین دلیل برنا ضمن حذف این فیلم، از مخاطبان خود پوزش می‌خواهد.»

دادستان کل کشور و دادستان تهران در واحد علوم و تحقیقات

از سوی دیگر مسئولان دانشگاه و مسئولان قضایی نیز به دانشگاه آمدند تا با حضور میان دانشجویان از نزدیک در جریان امور قرار گیرند. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور به‌همراه عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران از محل حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات بازدید کردند.

منتظری با اشاره به دستور فوری رئیس قوه‌قضائیه برای پیگیری حادثه مرگبار در این دانشگاه گفت: «در این حوادث باید با متانت و آرامش مسائل بررسی شود و اگر کسی قصور داشته طبق قانون با او برخورد شود. آن مقداری که در حوزه وظیفه ماست مطمئن باشید در حمایت از دانشجویان جان‌باخته و مصدوم، وظیفه خود را کامل انجام می‌دهیم و از شما می‌خواهیم آرامش خود را حفظ کنید و مطمئن باشید در حمایت از شما و سایر دانشجویان تا آخر ایستاده‌ایم و ماجرا را پیگیری می‌کنیم.»

منتظری همچنین گفت: «اگر مقصر مشخص شود، قطعا براساس آنچه وظیفه داریم با مقصر برخورد می‌کنیم. نکته دوم بحث ایمن‌سازی است که مطمئن باشید بر روند اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، شخصا نظارت خواهم کرد.»

جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان کل تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: «دو تن از معاونان دادستانی تهران از روز اول در محل سانحه حاضر بوده‌اند و با گزارش‌های آنی پلیس به بازپرسی پرونده، جای هیچ نگرانی‌ای در تکمیل پرونده نیست.»

آن‌طور که «آنا» منتشر کرده است، ‌منتظری گفت: «حضور دادستان کل در محل سانحه نشان از حساسیت دستگاه قضایی برای ورود به این پرونده است. پیمانکار حمل‌ونقل دانشگاه و یکی از مسئولان دانشگاهی در بازداشت به‌سر می‌برند که با توجه به قراردادی که روز پنجشنبه ارائه‌شده، پیمانکار خیلی از وظایف خود را به‌جا نیاورده و بازپرس پرونده در حال تحقیق در این رابطه است. موارد مهم اعم از تحقیقات از مصدومان، ارائه قرارداد فی‌مابین و تحقیق از پیمانکار انجام شده است، پس از تکمیل تحقیقات از مسئولان ذی‌ربط، کیفرخواست پرونده صادر خواهد شد.»

حضور 3ساعته دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه میان دانشجویان

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اما شخصا میان دانشجویان حضور یافت. او پیاده به سمت محل حادثه در حرکت بود و در طول مسیر با دانشجویان دیدار و با آنان گفت‌وگو کرد.

دانشجویان، داغدار درگذشت دوستان‌شان بودند و حتی با عتاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را مورد خطاب قرار می‌دادند، با این حال طهرانچی با درک این روحیه دانشجویی به‌صورت چهره‌به‌چهره با دانشجویان گفت‌وگو می‌کرد و به سوالات و دغدغه‌های آنها پاسخ می‌داد. او در بخشی از این گفت‌وگوی رو در رو از دانشجویان به علت قصور صورت‌گرفته عذرخواهی کرد و گفت ابتدا باید موضوعات را به دقت بررسی می‌کردم و بعد میان شما می‌آمدم تا با دلیل و مدرک حرف بزنم.

این گفت‌وگو حدود سه ساعت به طول انجامید. دانشجویان می‌خواستند بدون اغماض با متخلفان و آنهایی که در این خصوص قصور داشته‌اند، برخورد شود؛ ‌طهرانچی نیز با بیان اقدامات انجام‌شده از جمله برکناری چند مسئول، اطمینان لازم را به دانشجویان می‌داد. او با بیان اینکه من زندگی‌ام را وقف علم کردم و دانشجویان را مانند فرزندان خود می‌دانم، به دانشجویان گفت که برخی دنبال منافع خود هستند.

او با بیان اینکه تیمی که در حال حاضر در دانشگاه آزاد اسلامی مستقر کردم فقط برای شما زندگی می‌کنند، خطاب به دانشجویان که موضوع تله‌کابین را مطرح کرده بودند، گفت: «واژه تله‌کابین نه برای بهره‌بردن دانشجویان، بلکه با مقاصد تفریحی در زمان مدیریت وقت طرح‌ریزی و به‌صورت ناقص اجرا شده بود.»

طهرانچی با بیان اینکه خود من نیز در حال حاضر شاکی هستم، خطاب به دانشجویان گفت: «برای من هم که حدود چهارماه است مسئولیت خدمت به شما را برعهده گرفته‌ام، واقعا سوال است که این چه دانشگاهی است که به شما دادند؟»

او در پاسخ به یکی از دانشجویان که موضوع گاردریل را مطرح کرد، گفت: «عزیزان من، آیا نمی‌توان گفت که وقتی در 30 سال گذشته گاردریل نزده‌اند کار درستی بوده و اینکه در طول این چندماه که من مسئولیت را برعهده گرفته‌ام، کار اشتباهی است؟»

طهرانچی گفت: «معاون دانشجویی و مدیرکل دانشجویی واحد علوم و تحقیقات به اتفاق سرپرست معاونت اداری و مالی وقت و مدیرکل اداری وقت و مسئول ترابری وقت واحد علوم و تحقیقات اخراج شدند، چراکه قرارداد برون‌سپاری اتوبوس دانشجویی را امضا کرده بودند.»

او با بیان اینکه ما صدای دانشجو و وکیل مدافع حقوق دانشجویان هستیم، ادامه داد: «کسی که سه‌ماه است سرکار آمده معاون مالی و اداری را عزل می‌کند؛ مدیر ترابری را روز اول مهر عوض می‌کند. یعنی از اول مهر تا 28 آبان که جلسه کمیسیون معاملات برگزار می‌شود، 17 اخطار و هشت تذکر می‌دهند که بتوانند قرارداد را فسخ کنند. در کمیسیون معاملات تصمیم می‌گیرند و ششم آذرماه مناقصه را برگزار می‌کنند که در روزنامه «همشهری» و «فرهیختگان» بدون اینکه شرکت اطلاع پیدا کند، فراخوان می‌دهد. چرا؟ چون چشم ما از دزدی ترسیده است و مجبوریم خدمات را با دقت ارائه دهیم.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خطاب به دانشجویان گفت: «چرا باید به کسی که برای خدمت به شما دویده است توهین شود؟ فکر می‌کنید من نمی‌فهمم داغدار شدن پدر و مادر یعنی چه؟ وظیفه اولم این بود به خانه آنها بروم. 444 واحد دارم و وظیفه دارم سریع و با دقت به مسائل رسیدگی کنم. یک‌میلیون و 320 هزار دانشجو دارم و من وظیفه داشتم برای اینکه کسی حقش ضایع نشود، با ادله کمیسیون برگزار کنم تا با دلیل بتوانم در میان شما حضور پیدا کنم.»

او ادامه داد: «هشت دانشجو و یک پدر دانشجو و یک راننده از دنیا رفته و وظیفه بنده است که موضوع را پیگیری کنم و به پیمانکاری که قرار است طی سه، چهار روز آینده بیاید گفته‌ایم اتوبوس‌هایی که قرار است به دانشگاه بیاورد، باید درخور شأن دانشجو باشد.»

او گفت:‌ «بنده اینجا نیامده‌ام که کارهای خلاف دیگران را بپوشانم، بلکه آمده‌ام تا از حیثیت دانشجو دفاع کنم.»

او با اشاره به اظهارات یکی از مسئولان که در روزهای گذشته موجب آزرده‌خاطر شدن دانشجویان شده بود، گفت: «اگر شما از جمله اولی که در جمع شما گفته شده «حق با مشتری» است، ناخرسند شده‌اید، بنده با صدای بلند جرات این را دارم عذرخواهی ‌کنم . ولی کسانی 30 سال پیش در اینجا جاده کشیده‌اند و 46 میلیارد هزینه تله‌کابین کردند، قصدشان این بود که 25 سال، هم تله‌کابین را به شرکت گردشگری -که یک‌روزه ایجاد شده- اجاره دهند و هم 70 هکتار از محل دانشگاه را. می‌خواستند تله‌کابین و این 70 هزار هکتار زمین دانشگاه را برای مدت 25 سال در ازای دریافت سالی هفت میلیارد به شرکتی که فقط چند ماه از تاسیس آن گذشته بود بسپارند. اما حالا صدایشان را نیز بلند می‌کنند و می‌گویند این تله‌کابین را برای دانشجویان ساخته بودیم! ‌آیا آنها هم عذرخواهی خواهند کرد؟! بدانید که دیگر قرار نیست به دانشجو دروغ بگوییم.»

حاشیه

پس از حضور طهرانچی، مسعودی، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، نیز میان دانشجویان حاضر شد. او به جلسه حدود سه‌‌ساعته خود با 10 نفر از دانشجویان که به نمایندگانی از دانشکده‌های مختلف انتخاب شده بودند، اشاره کرد و گفت این جلسه تماما توسط دانشجویان حاضر فیلمبرداری شده و می‌توانید موضوعات مطرح‌شده را ببینید.

دانشجویانی هم که در این جلسه بودند به برخی موضوعات آن اشاره کردند. از سوی این دانشجویان عنوان شد سرپرست واحد علوم و تحقیقات به آنها اسنادی را نشان داده که طبق آن از ابتدای مهر تا اواخر آبان 17 اخطار و هشت تذکر به پیمانکار حمل‌ونقل داده شده است که از جمله‌ این اخطار‌ها تمیز و مرتب‌نبودن خودرو، عدم‌داشتن کارت سلامت، برخورد ناصحیح با دانشجویان و سرعت غیرمجاز بوده است.

پس از اظهارات نماینده دانشجویان، مسعودی هم با اشاره به اینکه قرارداد پیمانکاری حمل‌ونقل 6 ماه قبل از حضورش در واحد علوم و تحقیقات منعقد شده، گفت: «قرارداد پیمانکاری 18/1/97 تا 29/12/97 منعقد شده و تا اواخر شهریور فقط یک مورد اخطار داده شده بود اما از اواخر شهریور تا 28/8/97 حدود چهار اخطار به پیمانکار داده شده که برخی از آنها را دانشجویان گفتند و برخی هم من اضافه می‌کنم. ازجمله این اخطار‌ها توقف‌نداشتن در برخی ایستگاه‌ها، عدم‌آراستگی اتوبوس‌ها و سرعت غیرمجاز بود.»

به گزارش فارس ،مسعودی به نامه‌ای که از سوی مدیرکل منابع انسانی به معاون اداری مالی برای لغو قرارداد پیمانکار حمل‌ونقل صادر شده است هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «این نامه 28 آبان ماه صادر و از سازمان مرکزی درخواست مناقصه جدید شد و ما باید قانونی مجوز استعلام را از سازمان می‌گرفتیم و سپس مناقصه را برگزار می‌کردیم که حدود یک‌ماه طول می‌کشید اما من دستور دادم منتظر استعلام سازمان مرکزی نباشید و آگهی مناقصه را در تاریخ 6 /9/97 در روزنامه‌های فرهیختگان و همشهری منتشر کردیم و 18آذر که با شما دانشجویان دیدار داشتم، سربسته عنوان کردم درحال تغییر در سیستم حمل‌ونقل هستیم و اگر این موضوع را علنی می‌کردیم، پیمانکار در رفت و آمد شما خلل وارد می‌کرد. دو روز قبل از این حادثه پاکت‌های مناقصه تکمیل شد و بنا بود در کمیسیون معاملات این هفته پیمانکار جدید انتخاب شود که متاسفانه این حادثه رخ داد.»

او در پاسخ به اینکه اتوبوس‌ها 6 سال بیمه و معاینه فنی نداشته‌اند و شما از این موضوع آگاهی داشتید، عنوان کرد: «پلیس راهور از سال 91 تا 97، 6 بار به اتوبوس حادثه‌دیده معاینه فنی داده است و اسناد آن هم موجود است. اینکه پلیس راهور مشکلی در این خصوص داشته نباید در تلویزیون فرافکنی کند، چراکه مجوز معاینه فنی را آنها می‌دهند، نه دانشگاه و طبق قانون پلیس نباید به خودرویی که فرسوده است، معاینه فنی بدهد. وقتی آنها صادر می‌کنند ما هم اطمینان می‌کنیم.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید