روز پر کار آمریکا علیه ایران؛ از مصوبه جدید کنگره تا صدور بیانیه در شورای حکام

    کد خبر :1021015
آمریکا علیه ایران

در شرایطی که در هفته‌های اخیر تهران و واشنگتن گام‌هایی به سوی کاستن از تنش‌های موجود فی‌مابین برداشته‌اند، تنها در نیم روز گذشته اقدامات و اظهاراتی از سوی کاخ سفید و کنگره ایالات متحده مشاهده شده که حکایت از آن دارد که رویه کنونی تا چه حد شکننده بوده و امکان بالا گرفتن تنش‌ها هم‌چنان وجود دارد.

اگر چه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی نشست فصلی خود از صدور قطعنامه علیه برنامه اتمی ایران خودداری کرد، اما نماینده آمریکا در شورای حکام با اشاره به گزارش تازه رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، از توسعه برنامه هسته‌ای ایران فراتر از چارچوب توافق هسته‌ای برجام انتقاد کرد و خواستار توقف تولید اورانیوم با غلظت شصت درصدی شد. لورا هولگِیت این اقدام ایران را در «تقابل» با رفتار کشورهای غیرهسته‌ای عضو معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد.

نماینده آمریکا در نشست شورای حکام همچنین ادعا کرد که ادامه نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا به وسیله جمهوری اسلامی هدف صلح‌آمیز معتبری ندارد. لورا هولگِیت همچنین نسبت به آن‌چه اخلال جمهوری اسلامی ایران در تلاش‌های نظارتی آژانس می‌نامید ابراز نگرانی جدی کرده و از مقام‌های ایران خواست برای کسب اعتماد بین‌المللی و کاهش تنش‌ها اقدام کنند. او برخورد ایران با بازرسان آژانس و عدم صدور ویزا برای مقامات آژانس فعال در حوزه ایران را در تقابل با بیانیه مشترک در اسفندماه گذشته دانست.

از سوی دیگر و در بحبوحه روند اجرایی شدن مبادله زندانیان و آزادی دارایی‌های مسدود شده ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت پول‌های مسدود شده ایران که از بانک‌های کره جنوبی وارد حساب‌هایی در قطر می‌شود، «تحت نظارت بسیار شدید خزانه‌داری ایالات متحده» نگهداری خواهد شد و «فقط می‌تواند برای امور انسانی و بشردوستانه» هزینه شود. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در نشست رسانه‌ای گفت که: «ما هشیار خواهیم ماند و مراقب خواهیم بود و نوع مصرف کردن این پول را تحت نظر خواهیم داشت و می‌توانیم اگر لازم باشد دوباره مسدودش کنیم.»

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید با رد آزاد بودن هرنوع استفاده‌ای از پول‌های منتقل‌شده ایران به قطر، گفت که روی هر برداشتی از آن حساب‌ها نظارت می‌شود و فقط برای اهداف بشردوستانه قابل استفاده هستند.

این اظهارات درست در همان روزی بیان شد که ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ان بی سی نیوز در تهران در این رابطه گفته بود که دولت ایران تصمیم خواهد گرفت که چگونه ۶ میلیارد دلار از وجوه مسدود شده را که قرار است در توافق تبادل زندانی با آمریکا آزاد شود، هزینه کند و این پول «هرجا که ایران نیاز داشته باشد» هزینه خواهد شد.

هم‌چنین، به نوشته خبرگزاری مهر، پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۱۰ رأی موافق و سه رأی مخالف طرح ضدایرانی و خصمانه موسوم به «قانون مهسا» را به تصویب رساند.این طرح دولت آمریکا را ملزم به اعمال تحریم علیه مقامات ارشد ایران به بهانه‌های حقوق بشری می‌کند.

اکوایران

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید