گمانه‌زنی روزنامه اسرائیلی درباره حمله سایبری به پمپ بنزین‌های ایران

    کد خبر :856339
حمله سایبری به پمپ بنزین

سه‌شنبه مراکز توزیع سوخت در سراسر کشور شاهد یک حمله بزرگ سایبری بود؛ یک روزنامه اسرائیلی ضمن اشاره به اینکه ممکن است این حمله اقدام تلافی‌جویانه آمریکا به عملیات پهپادی علیه پایگاه التنف باشد، تأکید کرده است که انجام چنین حمله‌ای از سوی یک بازیگر غیردولتی دور از انتظار نیست.

«بازتاب»؛ آرش صفار- روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست»، در گزارشی به حمله سایبری سه‌شنبه به مراکز توزیع بنزین در ایران پرداخته است.

بنا بر این گزارش، در حالی که جزئیات حمله اخیر هنوز معلوم نیست، گمانه‌زنی‌ها در خصوص اینکه آیا این حمله از سوی ایالات‌متحده، اسرائیل یا گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است، ادامه دارد.

اورشلیم پست با بیان اینکه سامانه‌های هک شده پیامی با محتوای «بنزین کجا است؟»، خطاب به رهبری را نشان داده است، به هم‌زمانی این حمله با اعتراضات آبان 98 اشاره کرده است.

همچنین این گزارش به حمله «پیچیده و هماهنگ» ایران به نیروهای آمریکایی در پایگاه التنف سوریه با استفاده از «حداکثر پنج پهپاد مسلح» اشاره کرده و آن را جدیدترین حمله پهپادی به نیروهای نظامی ایالات‌متحده معرفی کرده است.

مطابق این گزارش «راب مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه از اقدام احتمالی آمریکا علیه ایران برای جلوگیری از تکرار چنین عملیاتی خبر داده، هر چند از ارائه توضیح در خصوص چند و چون آن خودداری کرده بود.

نویسنده گزارش با اشاره به اینکه ایالات‌متحده بزرگ‌ترین قدرت سایبری جهان در نظر گرفته می‌شود، تأکید کرده است که آمریکا اغلب از توانمندی‌های سایبری تهاجمی خود علیه گروه‌هایی همچون داعش استفاده کرده است؛ چرا که از اقدام تلافی‌جویانه بیم دارد.

گزارش مدعی است در دوران ترامپ، آمریکا اقدام به هک کردن سامانه‌های مورد استفاده ایران در عملیات اطلاعاتی دریایی ایران کرده بود تا از آسیب به متحدان خود جلوگیری کند؛ اما از زمان آغاز به کار دولت بایدن، با هدف نشان دادن حسن نیت خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای، چنین اقداماتی را تکرار نکرده است.

نویسنده با اشاره به حمله سایبری اردیبهشت گذشته به بندر شهید رجایی، مدعی است این اقدام در پاسخ به حمله سایبری ایران به سیستم آبرسانی اسرائیل صورت گرفته است.

«هارل مناشری»، مسئول سابق حوزه سایبر در شین‌بت (آژانس امنیت اسرائیل) بر این باور است که احتمال بالایی وجود دارد که انجام چنین عملیات گسترده‌ای علیه پمپ بنزین‌های ایران توسط یک بازیگر دولتی انجام شده باشد.

هر چند به گفته او در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که هکرهای آماتور می‌توانند با باج‌افزارهای پیچیده‌ و ابزارهای دیگر اختلال‌های بزرگی در شبکه‌های زیرساختی در آمریکا و اروپا ایجاد کنند. به گفته او نباید از نظر دور داشت که گروه‌های زیادی در جایگاه اپوزیسیون جمهوری اسلامی ایران قرار دارند.

بنا بر گزارش، در ماه اوت، Check Point Software Technologies در گزارشی مدعی شده بود که حمله سایبری ژوئیه گذشته به سیستم راه‌آهن ایران توسط یک گروه به نام «ایندرا» انجام گرفته است، نه اسرائیل. این گزارش به این نکته اشاره کرده بود که ایندرا نشان داد که «چگونه یک گروه می‌تواند زیرساخت‌های حیاتی را دچار اختلال کند».

این در حالی است که به طور سنتی باور بر این بوده است که بازیگران غیردولتی توانایی حملات سایبری فراتر از هک وبسایت‌ها و داده‌ها را ندارند.
گزارش توضیح می‌دهد که ایندرا با استفاده از یک بدافزار کل سیستم داده‌های زیرساختی را از بین برد، فرایند بازیابی اطلاعات را دشوار ساخت، دسترسی کاربران به سیستم‌ها را متوقف کرد، گذرواژه‌ها را تغییر داد، تصاویر پس زمینه را با پیام‌های مورد نظر مهاجمان جایگزین کرد و پیام‌های جعلی درباره تأخیر و لغو حرکت قطارها را تابلوهای ایستگاه‌های راه‌آهن ایران نمایش داد.

با توجه به آنچه از گزارش گفته شد، به نظر می‌رسد مسئولان امنیت سایبری ایران، برای شناسایی عامل این حمله سایبری که مستقیما زندگی روزمره مردم را هدف قرار داده است، با دشواری‌های فراوانی روبه‌رو هستند.

برخی کارشناسان حوزه سایبر هشدار داده بودند که ایران شاهد یک رشد نامتوازن در این حوزه است، به این معنی که توانایی‌های دفاعی سایبری ایران بسیار کم‌تر از توانایی‌ها تهاجمی آن توسعه یافته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید